چالش کمیت و کیفیت در اوج! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۹
محصولات تازه سازمان اوج، کنجکاوی‌برانگیز هستند

چالش کمیت و کیفیت در اوج!

محصولات تازه سازمان اوج، کنجکاوی‌برانگیز هستند و حواشی این سال‌ها، این علامت سوال را ایجاد می‌کند که این محصولات (به ویژه در بخش سینمایی) چه رویکردی دارند؟

به گزارش خبرنگار سینما صبا، هنوز مدت زیادی از دو جنجال سازمان هنری رسانه‌ای اوج نگذشته است که به تناوب روابط عمومی آن، اخبار تولیدات جدیدش را منتشر می‌کند.  چندی قبل، حذف اوج از برنامه پر سر و صدا و جریان ساز «به افق فلسطین» بار دیگر توجهات را به سمت این سازمان جلب کرد. پیش تر هم پایین کشیدن دیوارنگاره «بانک ملّاک» که حاوی نگاهی تند و انتقادی به بنگاه داری بانک ها بود، اوج را در کانون توجه قرار داد.

این ماجراها، سر فصل تحلیل‌های مختلف شد؛ عده‌ای نگاه سازمان اوج نسبت به مسائل فرهنگی-اجتماعی-سیاسی را برنتابیدند و برخی چنین تلاش‌هایی را رویکرد تازه یک نهاد حاکمیتی برای جذب حداکثری تعبیر کردند. این پیش زمینه و نیز موارد مشابه که حاوی نگاه بازتر اوج نسبت به دیگر سازمان‌ها است، علامت سوال ایجاد می کند که محصولات جدید آن چه رویکردی دارند؟ موردی چون سریال «مستوران» روی آنتن رفته که در همین گزارش به آن می‌پردازیم. محصولات دیگر اما کنجکاوی برانگیز هستند و وسوسه برای اطلاع از سوژه و کیفیت آن‌ها، به تجربه گذشته و شگفتانه هایی مثل «ایستاده در غبار»، «مسیح، پسر مریم» و … برمی‌گردد.

 

فیلم سینمایی «پرویزخان»

سینمای ایران در پرداختن به زندگی چهره های ورزشی کم کار بوده؛ حال آن که سوژه هایی بکر می توان رصد و دراماتیزه کرده. «پرویز خان» تازه ترین تلاش در این زمینه است که به زندگی زنده یاد پرویز دهداری می پردازد اما اعلام نشده آیا یک پرتره کامل است یا وجوهی از زندگی مربی اخلاق فوتبال ایران را در برمی گیرد. مرحوم دهداری اولین مربی باشگاه پرسپولیس بود که در دو مقطع سرمربی تیم ملی را هم برعهده گرفت. یکی از نقاط مهم و پر بحت زندگی حرفه ای او جایی است که در سال ۶۵، ۱۴ نفر از ستاره ‌های تیم ملی به ‌صورت گروهی استعفا دادند. «پرویز خان» را علی ثقفی به عنوان یک کارگردان اول می سازد و سعید پورصمیمی نقش دهداری را برعهده دارد. سابقه درخشان این بازیگر و توان او در جان بخشی به موقعیت های احساسی کاراکترها، نقطه امید اصلی فیلم محسوب می شود. از همین معبر می‌توان حدس زد «پرویز خان» روایت دوران میانسالی دهداری است.

 

 فیلم سینمایی «مجنون»

سال پیش طلم ساخته نشده فیلمی درباره شهید محمد بروجردی شکسته شد. سازمان اوج پس از «غریب» سراغ «مجنون» رفت که برشی از حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم آوران لشگر ۱۷ علی بن ابی طالب(ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر. سوای این که سینمای ایران می تواند قاب ماندگار دیگری از دو شخصیت مهم دوران دفاع مقدس و همرزمان آن ثبت کند، پرسش این است که «مجنون» حق مطلب را ادا کرده؟ آیا این فیلم مثل دیگر تولیدات اوج در حوزه دفاع مقدس اثری شاخص خواهد بود؟ سجاد بابایی در نقش شهید مهدی زین‌الدین موفق عمل کرده؟ این فیلم به کارگردانی مهدی شامحمدی می‌تواند جزو آثار بحث برانگیز جشنواره فجر امسال باشد.

 

فیلم سینمایی «قرارگاه سری»

علاوه بر شهید زین الدین، روایت بخشی از زندگی دیگر فرمانده شاخص دوران دفاع مقدس یعنی شهید علی هاشمی دیگر پروژه جدید سازمان اوج است. این اتفاق توسط دانش اقباشاوی در مقام نویسنده و کارگردان و با فیلم سینمایی «قرارگاه سری» افتاده است. اطلاعاتی درباره جزئیات فیلم، بازیگران و … رسانه ای نشده جز این که گفته شده «قرارگاه سری» مقطع مهمی از زندگی شهید علی هاشمی از فرماندهان مطرح دفاع مقدس را در شناسایی و طرح ریزی عملیات خیبر در قرارگاه سری نصرت به تصویر می‌کشد. این فیلم محصول مشترک اوج و فارابی است.

 

فیلم سینمایی «خدای جنگ»

«روایتی حساس از یک اتفاق واقعی و مهمِ معاصر» ؛ این تنها اطلاعاتی است که از فیلم «خدای جنگ» منتشر شده. آیا با یک فیلم ملتهب دیگر مواجهیم؟ کارگردانی فیلم را حسین دارابی برعهده دارد که اولین اثر بلندش یعنی «مصلحت» محصول اوج بود و سه سال در توقیف به سر می برد. این فیلم که روایتی از روزهای داغ ابتدای انقلاب و چالش های یک شخصیت بلندپایه است، امسال روی پرده سینماها رفت. دومین فیلم دارابی یعنی «هناس» گوشه ای از زندگی داریوش رضایی نژاد، دانشمند شهید هسته‌ای کشورمان را ورق زد که به خاطر نگاه جسورانه و غیر کلیشه ای مورد توجه قرار گرفت. «خدای جنگ» سومین فیلم جنجالی دارابی لقب خواهد گرفت؟

فیلم سینمایی «آبی روشن»

سازمان اوج، علاوه بر آثاری درباره فرماندهان دفاع مقدس، چهره مطرح ورزش ایران و یک موضوع تاریخی، سراغ فیلمی خانوادگی- اجتماعی به نام «آبی روشن» رفته است. بابک خواجه پاشا کارگردانی این اثر سینمایی را برعهده دارد که سال گذشته با فیلم اول خود «در آغوش درخت» در جشنواره فجر تحسین ها را به خود دید. ترکیب فیلم جدید او نیز قابل توجه است و بازیگرانی چون مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد در آن حضور دارند. «آبی روشن» دیگر محصول مشترک اوج و فارابی است که فیلمنامه آن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.

 

انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان»

اتفاق خوب این که کیفیت تولید انیمیشن در ایران رو به رشد است و ساختار و داستان آن می تواند طیف زیادی از مخاطبان را با خود همراه سازد. نمونه اش فیلم در حال اکران «بچه زرنگ» که فروش مطلوبی هم دارد. سازمان اوج نیز انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی را آماده پخش دارد. این سازمان پیش تر سریال «ببعی» را ساخت که یکی از پرمخاطب ترین آثار شبکه پویا است و  همین انگیزه تولید نسخه سینمایی آن شده. «ببعی قهرمان» پس از «فهرست مقدس» و «پسر دلفینی» سومین انیمیشن سینمایی اوج محسوب می شود. هنوز مشخض نیست این اثر انیمشینی در جشنواره رونمایی می شود یا مستقیم اکران خواهد شد. فعلا آن چه مهم است این که اوج با تولید یک انیمیشن دیگر، سعی کرده محصولات جدیدش را تنوع ببخشد.

 

سریال «رویای نیمه شب»

علاوه بر آثار سینمایی، اوج دو سریال در دست تولید و یک سریال روی آنتن دارد.در سال های اخیر، اقتباس فیلم ها و سریال ها از رمان های ایرانی، شتاب یافته و این اتفاق مثبتی است. سریال «رویای نیمه شب» نیز اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته مظفر سالاری که راوی داستان دلدادگی جوانی از اهل سنت به دختری شیعه است. فیلمنامه این سریال را سید حسین امیرجهانی نوشته و کارگردانی اش بر عهده حسن آخوندپور است. از این کارگردان تابستان امسال «عشق کوفی» روی آنتن رفت که سریالی عاشقانه-تاریخی در کوفه ۶۱ هجری بود و توانست رضایت مخاطبان را به دست بیاورد. «عشق کوفی» نیز محصول اوج بود و باید دید روایت آخوندپور از یک موضوع قابل بحث، چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت.

 

سریال «روزهای روشن»

مدت زیادی از وحید امیر خانی خبری نبود؛ کارگردانی که با ساخت فیلم «در مدت معلوم» مورد توجه قرار گرفت و «شاه کش» با وجود ممیزی فراوان، اثری موفق لقب گرفت. امیرخانی سال ۹۸ سریال تلویزیونی «شرایط خاص» را کارگردانی کرد که جزو آثار خوب سال های اخیر محسوب می شود. حالا او سرگرم ساخت سریالی جدید به نام «روزهای روشن» است. این سریال محصول اوج است و در توضیح آن آمده: «سریال «روزهای روشن» که تولید خود را در سکوت خبری از ابتدای سال گذشته با حال و هوای دهه هفتاد در ۶۵ قسمت آغاز کرده بود، در حال تصویربرداری فاز نهایی خود است.» احتمالا این سریال نوستالژیک سال آینده از تلویزیون پخش شود.

 

سریال «مستوران ۲»

سال پیش سریال «مستوران» روی آنتن رفت و حالا نوبت به فصل دوم آن رسیده. این سریال را سید علی هاشمی بر اساس فیلمنامه محمد حنیف ساخته که داستان آن برگرفته از افسانه های کهن ایرانی است. جالب آن که این اثر هم جزو اقتباس های جدید است که بر مبنای کتاب «مستوران» نوشته محمد حنیف به سرانجام رسیده. اوج در سال‌های اخیر، اهتمامی ویژه به موضوع ایران داشته که رد آن را می توان در دیوارنگاره ها، نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار»، سریال دو فصلی «مستوران» و … دید. این سریال مورد توجه طیفی از رسانه ها و مخاطبان قرار گرفته اما برخی رسانه های همسو با اوج، به آن تاخته اند! اتفاقی که برای فصل اول «مستوران» هم رخ داد و این نگرش ریشه در تفکری دارد که می‌گوید سازمان اوج صرفا باید بر محصولات انقلابی متمرکز باشد. این نهاد اما عقیده‌ای دیگر دارد و ایران را از یاد نبرده است…. . به‌زودی و همزمان با جشنواره فجر بخشی یا همه محصولات جدید اوج مورد قضاوت قرار می‌گیرند و باید دید چه نتیجه ای حاصل شده؟ با شگفتانه‌های دیگری مواجه خواهیم بود یا خیر؟!

احمدرضا منبتی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰