به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، شیوا خوشبخت هنرمندی معاصر است که اهالی پیگیر هنر تجسمی او را با نماهای زیبای تاریخی در شهر اصفهان به یاد میآورند. دغدغه او درباره معماری اصفهان و به عبارتی همه بناهای تاریخی را میتوان از آثارش دریافت کرد. اصفهان در آثار او نمادی از تاریخ ایران و به طور خاص معماری ایران است. رنگهای آجری، آبی و سبز به واسطه نوع سوژه این هنرمند بیشتر در آثار دیده میشود. خوشبخت را میتوان جایی میان زیباییهای معماری کلاسیک و موانع پیش روی آن دید. در ادامه گفتوگوی خبرنگار تجسمی صبا را با این هنرمند میخوانید:
*این مسیر هنری و دغدغه معماری چطور برای شما آغاز شد؟
من در شهری زندگی میکنم که نمیتوانم نسبت به بافت تاریخی ارزشمند و با شکوه آن بیتوجه باشم. در سالهای اخیر اخباری مبنی بر آسیبهای طبیعی مثل فرونشست زمین که در اصفهان هم رخ داده و آسیبهای انسانی مثل دیوارنویسیها که پایداری بناها را تهدید میکنند منتشر شد. من با نقاشی از بناهای تاریخی اصفهان و اشاره به آسیبهای وارد شده به آن درصدد ادای دین به شهری که در آن زیستهام، هستم.
*با توجه به تمرکزتان بر بناهای تاریخی در خلق آثار، با تکرار رنگها مواجه نشدید ؟
به هر حال بناهای اجری یا کاشیکاری شده با طبیعت اطراف خود (درختان ، اسمان، گاهی ابرها و آب) که سوژه اصلی کار من هستند، پالت رنگی مشابهی به من میدهد.
اما سعی کردم بازیهای نور در ساعات مختلف شبانهروز و همینطور تغییرات جوی مثل ابری و بارانی بودن هوا که تاثیر مستقیم در رنگها دارند را مورد توجه قرار دهم که از تکرار رنگها دوری کنم.
*در بعضی آثار زیبایی بنا و در بعضی دیگر عناصر نازیبا در پیرامون بنا را میبینیم، گویی در عین نگرانی برای آینده بنای تاریخی توان بیتوجهی به زیبایی اثر را نداشتید، خودتان تا چه حد این رویکرد را پذیرفتهاید؟
من وضعیت امروز بناهای تاریخی اصفهان با وجود تمام موانع و آلودگیهای بصری (داربست ها، سیم و تیر برقها …) را موضوع کارم قرار دادم اما همانطور که گفتید نمیتوان نسبت به شکوه، عظمت و زیباییهای آن هم غافل باشم و آن را در اثر خود منعکس نکنم.
*مجموعه اخیر چه تفاوتهایی نسبت به مجموعه سابقتان دارد؟
در مجموعهای که بین سالهای ۹۲ تا ۹۵ شکل گرفت به دلیل دوریام از اصفهان، فقط فضای نوستالژیک و خاطرهانگیز اصفهان را نقاشی میکردم و با محو کردن تصویر سعی داشتم تاکید زیادی بر خاطرهآمیز بودن و فراموشی فضاهای اصفهان (نه صرفا بناهای تاریخی) داشته باشم. اما در دو مجموعه اخیر نگاه نزدیکتری به بافتهای تاریخی اصفهان با رویکرد آسیبهای وارد شده به آن داشتم.
*هنر شما با توجه به تمرکزتان به بنای تاریخی در شهر اصفهان تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است؟
تا به حال نمایش انفرادی آثارم را در اصفهان نداشتم اما به اندازه دامنه ارتباطاتم با هنرمندان و هنر دوستان اصفهانی و نگاه ویژهای که اصفهانیها به هنر دارند مورد توجه قرار گرفته است.
*تکنیک و مهارت در آثارتان را چطور متجلی میکنید؟
فکر میکنم بافتی را که در آثارم به کار میبرم و همچنین رنگ اکریلیک، با بیان هنر من همخوانی زیادی دارد.
شهرزاد رویائی
There are no comments yet