به گزارش صبا، فعالیتهای حوزه مُد و لباس چند سالی است در کشور ما با بهره گیری از نمادها و نشانه های بومی و سرزمینی،رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است. در این میان عناصر متعددی وجود دارد که می تواند به این حوزه، انسجام و تازگی و زیبایی ببخشد؛از جمله الگوهای سرزمینی، ظرفیت های مبتنی بر زادبوم و تجربیات انسانی .این عناصر، قادر است به بازشناسی توان نامکشوف و تجربه نامشهود در نظام کلان البسه ایرانی یاری رسانَد.
ریحانه هدایتی، یکی از طراحان موفق مُد و لباس ایرانی در عرصه بین المللی است که طرحهای او مملو از نقش و نگارهای ملی و نقوش سنتی است. هدایتی دو سال پیش به عنوان اولین هنرمند ایرانی در هفته مُدِ امارات متحده عربی شرکت کرد و توانست عنوان خلاقترین طراح سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دهد و تندیس بانوی زرّین را که اعتبار جهانی دارد، از آن خود کند.
این طراح لباس درباره عناصر و شاخصههای موجود در عرصه مد و لباس ایرانی،میگوید: «شاخص اصالت در تمام دنیا، انسانی بودن آن است و هنرمندان ایرانی از قرنها قبل، مبنای خلق آثارشان را بر اساس توجه به تکامل و تعالی قرار دادهاند و امروز نیز بسیاری از طراحان لباس همان اصول را در دستور کار خود قرار می دهند.در واقع می توان گفت که نظام کلانِ البسه ایرانی، مبتنی بر اصالت و زادبوم است.حال چنانچه این عنصر مهم، ابعاد زیبایی شناسانه،هنری و خلاق به خود بگیرد،می تواند نه تنها در سطح ملی که در گستره جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.»
این طراح برتر سال ۲۰۲۲ در هفته مُد دوبی، با بیان این که همواره در طراحیهای خود تلاش میکند با بهره گیری از عناصر بصریِ متفاوت، به جستجویی هنرمندانه و خلاقانه بپردازد، تصریح میکند: «در طراحی مُد و لباس تلاش میکنم لباسهایی متناسب با فرهنگ ایرانی -اسلامی طراحی کنم.کافی است نگاهی به گستره ایران زمین با گنجینه اقوام بیاندازیم تا به عینه دریابیم این جغرافیا،مجموعه نادری از البسه و فرهنگ های پوشش است که کشف ظرفیت ها و ارائه قابلیت های هنری آن، می تواند الهام بخش طراحان لباس و تولیدات معاصر باشد. نباید فراموش کنیم که استفاده از نشانهها و عناصرِ مبتنی بر اصالتهای فرهنگی و میراث تمدنی و بشری در طراحی مُد و لباس به شکلی کاملاً هنرمندانه، میتواند به غنا و ماندگاری این رشته کمک شایانی کند.»
طراح برگزیده سال ۲۰۲۲ درباره رویکرد و نگاه خود به مقوله طراحی مد میگوید: «از یک سو به ریشهها و داشتههای خودمان متکی هستم و از سوی دیگر، نگاهم به تاریخ هنر دارم و مشخصاً سبک سوررئال را دنبال میکنم. در این میان نیاز بازار و شرایط حاکم بر صنعت مد و لباس نیز در اتخاذ رویکردهای من تأثیر دارد. من نقاشی روی پارچه انجام میدهم و اگر لازم باشد نقاشی روی بوم نیز انجام میدهم و آنها را به عنوان کلاژ روی لباس یا هر چیز دیگر حتی گل مصنوعی متصل میکنم. جالب است بدانید که من در مجموعه قبلیام از نقاشیهای استاد محمود فرشچیان استفاده کرده بودم.»
هدایتی درباره نقش ایدههای خلاقانه برای استایل هنری می افزاید : «در دنیای مُد و لباس، استایل هنری ،نمادی از خلاقیت و نوآوری است و اهمیت آن در عبور از مرزهای مُدگرایی است. استایل دارای یک جوهره صریح بیانی است که شما را به عمق هنر و خلاقیت میبَرَد و شاکله آن مبتنی بر رؤیا پردازی و خلاقیت است. ایدههای خلاقانه در استایل هنری، این امکان را به طراح میدهد تا از مرزهای سنتّی و تکراری مُد بیرون رفته، و با بهره گیری از عناصر بصریِ متفاوت، به جستجویی هنرمندانه و خلاقانه بپردازد. این جاست که طراح، با ترکیبها و فرمهای خاص و طرحهای نوآورانه میتواند به بیانی شخصی و منحصر به فرد از هنر برسد.»
هدایتی در پایان درباره برنامههای آتی خود در این عرصه میافزاید: «یکی از برنامههای آتی من برپایی چند فشن شو است. در کشور امارات عضو یک آکادمی مُد هستم که به هنرجویان در زمینه طراحی لباس و مُد آموزش میدهیم و برایشان پرتفلیو درست میکنیم تا اگر استعداد داشته باشند در هفته مُد شرکت کنند. همچنین تصمیم دارم یک مجموعه کامل از لباسهایی را که طراحی کردهام، به کودکان کار یا کودکانی که در کمپها ساکن هستند اختصاص بدهم تا بتوانم از این طریق، سهمی ولو کوچک در قبال مسوولیت اجتماعی خود ایفا کرده باشم.»
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است