جشنواره‌های هنری فجر باید از هویت و اعتبار مشترکی برخوردار شوند/ تاکید بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۳
در نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر مطرح شد؛

جشنواره‌های هنری فجر باید از هویت و اعتبار مشترکی برخوردار شوند/ تاکید بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر

نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور مدیران کل تجسمی، نمایشی و موسیقی و دبیران جشنواره‌های هنری فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مهدی حامدسقایان دبیر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، رضا مهدی دبیر سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر، اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد هنری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

محمد خراسانی‌زاده، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: اینجا موزه هنرهای معاصر تهران است و نه صرفا موزه هنرهای تجسمی معاصر و امیدوارم همه کمک کنیم تا بستر مناسبی برای ظهور و بروز هر آنچه ذیل هنر معاصر جای می‌گیرد، باشد.

او افزود: جمعی که اکنون در کنار هم نشسته‌اند، مسئولیت خطیری بر دوش‌شان است و هر تصمیمی که بگیرند در سطح کشور جاری و ساری خواهد شد. در دنیا یک جام جهانی و یک المپیک داریم. جام جهانی مخصوص فوتبالی‌هاست اما المپیک برای همه رشته‌هاست. تصور کنید در سینما کوچک‌ترین جوایزی که از سوی سینماگران کسب می‌شود، مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد اما در تجسمی، هنرمندان ما حتی اگر در دوسالانه مهمی مانند ونیز که المپیک هنر دنیاست نیز شرکت کنند، حضورشان بازتاب چندانی در فضای رسانه‌ای کشور نمی‌یابد. یکی از دلایل این وضعیت، این است که چنین جمعی دور هم ننشسته تا به این موضوع فکر کند که چه باید کرد تا شرایط به سمت بهبود برود.

خراسانی‌زاده افزود: باید به این فکر کنیم که چگونه جشنواره‌های هنری فجر از هویت و اعتبار مشترکی برخوردار خواهند شد تا چه از حیث تصویری، چه به لحاظ مفهومی و چه از وجه سیاستگذاری دارای نقاط مشترکی باشند. اگر همه به این جمع‌بندی برسیم که جشنواره‌ فجر قله کارهای ماست و سایر جشنواره‌ها در دامنه آن جای می‌گیرند، باید طبق همین جمع‌بندی سیاستگذاری و اقدام کنیم. در نهایت لازم است همه بکوشیم تا بتوانیم در مسیری مشترک گام برداریم.

تاکید بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش دیگری از این نشست گفت: فکر می‌کنم لازم است به طرح موضوعاتی بپردازیم که از حیث تناسب با بودجه فعلی‌مان قابلیت اجرا داشته باشند. بدین معنا، باید بر اساس داشته‌های‌مان بیاندیشیم و مباحث‌مان در عمل امکان نتیجه‌بخشی و عملیاتی شدن را داشته باشد. با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه بودجه داریم، باید در حد توان بهترین اقدام ممکن را انجام دهیم.

این مدیر هنری افزود: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی و ارتباط دبیران محترم جشنواره‌های فجر با یکدیگر است. تبادل فکر و اندیشه میان دبیران و دست‌اندرکاران جشنواره‌های فجر می‌تواند بسیار موثر باشد و باب همکاری‌ها و تعاملات مشترک را فراهم کند. فکر می‌کنم امسال هر سه جشنواره می‌توانند توسط یک تیم پژوهشی مورد رصد و ارزیابی قرار گیرند تا نقط ضعف و قوت‌شان مشخص شود. بدون شک، نتایج این ارزیابی در آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

نظری ادامه داد: تاکید ما بر حرفه‌ای بودن جشنواره‌های فجر است و اساسا ارزش جشنواره هم به حرفه‌ای بودن آن است. از این‌رو باید تا حد امکان سطح جشنواره‌های فجر را ارتقا ببخشیم. کما اینکه ما در جشنواره‌های استانی‌مان مدام به داوران تاکید می‌کنیم که کارهای خوب و استاندارد را انتخاب کنند.

تندیس‌های فجر، سند ملی و چند داستان دیگر

او با اشاره به زمینه‌های مشترکی که می‌تواند هدف تعامل جشنواره‌های تئاتر، تجسمی و موسیقی فجر قرار گیرد، گفت: ما اکنون در زمینه زیباشناسی تئاترهای روی صحنه دچار ضعف هستیم. حوزه تجسمی می‌تواند در این زمینه استادان خود را به ما معرفی کند تا از آن‌ها کمک بگیریم. یا در زمینه به‌سازی تندیس‌هایی که در فجر اهدا می‌کنیم نیز می‌توانیم از ظرفیت هنرمندان تجسمی بهره ببریم. همچنین می‌توانیم تعاملات مشترک و مشابهی را با دوستان‌مان در جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم. باید کاری کنیم که جشنواره‌های فجر بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌برداری کنند تا در نهایت، شاهد برگزاری رویدادهایی شکیل و شایسته در همه بخش‌ها باشیم.

نظری در پایان توضیح داد: موارد مهمی که در این جلسه مطرح و مورد جمع‌بندی قرار می‌گیرد، باید در سند ملی هم آورده شود؛ چراکه این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی که جنبه بالادستی دارد مورد تصویب قرار می‌گیرد، سپس از سوی ریاست محترم جمهوری به وزارت فرهتگ ابلاغ می‌شود و در نهایت، ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰