به گزارش خبرنگار سینما صبا، آنچه از اهالی سینمای ایران، در مقطع زمانی حاضر انتظار میرود، همدلی و همراهی است. سینمای ایران بیش از جنگ و جدل و اعتراض و گلایه، به «سراغ گرفتن» نیاز دارد. «هستی» اهمیتش از «نیستی» بیشتر است. آنها که عمری را برای شکل گرفتن و اوجگیری سینمای ایران گذاشتهاند، کم نیستند. و چه خوب که «موزه سینما» شب گذشته با دعوت از «اکبر اصفهانی» و تجلیل از جایگاه او در عکاسی فیلم، چراغ اول را روشن کرد.
در سالهای اخیر حرکتهای گاه و بیگاهی شبیه حرکت دیشب از سوی صنوف یا تشکلهای دولتی یا جشنوارهها شکل گرفته بود. یکی از مثالهای بارز این دست حرکتها، اقدام درست «کانون کارگردانان سینمای ایران» در توجه به فیلمسازان ایرانی تحت عنوان «شب کارگردانان» بود که سه، چهار سال پیش با تجلیل از فیلمسازانی چون زندهیاد سیامک شایقی (در زمان حیات)، مجید جوانمرد، مجید قاریزاده، عبدالله باکیده و… صورت گرفته بود. اما «موزه سینما» اتفاقا تشکلی است که در تعریف و ماهیت، میتواند در تثبیت چنین رویکرد و فعالیتی، حرف اول و آخر را بزند.
صنوف مختلف سینمایی، از تهیهکنندگی، فیلمنامهنویسی و فیلمبرداری و عکاسی گرفته تا تدوین و صداگذاری و تولید و تدارکات و البته منتقدان و نویسندگان سینمایی، پر از افراد برجسته، اثرگذار و حرفهای است که عمری را به پای این سینما و رشد و حیاتش گذاشتهاند. این «سراغ گرفتن» علاوه بر این که برای هنرمند و خانواده سینمای ایران یک حرکت انسانی است، برای نسل جدیدی که معلوماتشان از طریق سرچهای اینترنتی بهروز میشود و لابهلای صفحات کتابها و مجلات و روزنامهها رشد نکردهاند، بسیار مفید و مثمرثمر است.
موزه سینما در دوره مدیریت «مجید اسماعیلی» با حضور فعال در عرصههای تخصصی سینمایی و نیز بهرهوری درست از تعاریف کارکردی موزهای، فراتر از انتظار عمل کرده است و اگر بتواند در ادامه همین روند، به عنوان حلقه وصل نسلهای مختلف سینمایی عمل کند، یکی از بهترین ادوار خود را در تاریخ سینمای ایران به ثبت خواهد رساند.
در تکمیل این ارزیابی، پیشنهاد ما «استفاده از ظرفیت موزه سینما» برای برپایی «بزرگداشتهای جشنوارهای» است. دبیران جشنوارههای مختلفی چون جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره بینالمللی فیلم مستند سینماحقیقت، جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت و البته جشنواره بینالمللی فیلم فجر میتوانند اجرای بخش بزرگداشتها و نکوداشتهای خود را به «موزه سینما» واگذار کنند تا موزه سینما همانطور که سالهاست در تولید «تاریخ شفاهی» تلاشهای ارزشمندی داشته، در «گنجینه فجر» خود، بتواند بخشی از این میراث معنوی را به ثبت برساند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است