به گزارش خبرنگار سینما صبا، نسل عوض میشود. دیگر سراغ حضور یکسری از فیلمسازان نامی را نمیشود گرفت. یا خسته و بیمارند و رنجور یا دستشان از دنیا کوتاه شده. مثل خیلی از هنرمندان و بازیگرانی که در همین یک سال اخیر از دستشان دادیم. وقتی کسی از ما میپرسید که «امسال مگر کسی فیلم ساخته» در جواب میگفتیم «مگر کسی هم مانده که فیلم بسازد»؟! اما طبیعتا عمر سیمرغ اضافه شده و در چهارمین دهه حیاتش، نظارهگر حضور جوانترهاست.
— بازیگر نداریم؟ بازیگر زن به جشنواره نیامده، نمیآید؟ طبیعتا همه ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ انبوهی از بازیگران نسل نوی سینما و تئاتر و تلویزیون دارند که با خود انرژیهای تازه میآورند و میشود فهرستشان کرد و گفت، بله جنس جشنواره جور است. و مگر نه این که در دهه شصت هم یکسری جوان آمدند و ظاهر شدند و فجر و سینما را ساختند؟
—سیمرغ، جوانتر از همیشه شده. درست است که دبیر جشنواره بخش نگاه نو را دوباره ایجاد کرده و فیلمهای اول در آن به رقابت میپردازند اما اگر دقت کنید، بخش عمدهای از فیلمسازان بخش سودای سیمرغ هم جوان هستند. یا فیلم دومشان است یا فیلم سوم و چهارم. و به جز عموجان و خانم شاهحسینی و بهروز افخمی و یکی دو نفر که با تجربهترند، باقی جواناند.
—این که انیمیشن بالاخره میرود که یک بخش به نام خودش داشته باشد، اتفاق خوشایندی است. یک سال، یک انیمیشن آمد، سال بعد دوتا، یک دوره انیمیشن در بین باقی آثار قضاوت شد و حالا اینقدر خروجی داریم که چهار انیمیشن بلند سینمایی یک بخش را به خود اختصاص میدهند و البته چند انیمیشن دیگر هم که اکران شدهاند (مثل مسافری از گانورا، بچه زرنگ و…) به دلیل قانونی نمیتوانند راهی جشنواره شوند و این امیدوارکننده است.
—تنوع ژانر و جغرافیا و … هم که در این دوره هست که خوب است اما جذابترین بخش ماجرا، فضایی است که سال پیش در اختتامیه فجر چهل و یک، نوید آن توسط «محمد خزاعی» داده شد. این که «جشنواره به بچههای انقلاب بازگشت». خب این البته میتواند «خط کشی بین فیلمساز انقلابی و غیرانقلابی؟!» تلقی شود که اشتباه است. این جمله یک معنای دیگر هم دارد که درستتر است. این که خود «جشنواره» در برگزاری، در انتخاب، در شرکتکننده و استقبالکننده، برای بچههای انقلاب تدارک دیده شده که این برداشت، درستتر است، شاید سینماییتر یا صنفیتر نباشد اما آرمانگراتر و فرهنگیتر است. میشود رفت لیست درآورد که چه خیل عظیمی از فیلمسازان در جشنواره نیستند (و خب طبعا فیلمی نساختهاند که به جشنواره ارائه دهند و باشند) یا لیستی از کسانی منتشر کرد که فیلم داشتهاند و به جشنواره ارائه ندادهاند و یا دادهاند و پذیرفته نشدهاند و… مهم این است که جشنواره تکلیفاش با خودش و مخاطبانش روشن است و همین، اتفاق بهتری است.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است