اهمیت دادن به اجراهای خیابانی در جشنواره منطقه‌ای، قطعا نویدبخش است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۷
داوران بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کردند:

اهمیت دادن به اجراهای خیابانی در جشنواره منطقه‌ای، قطعا نویدبخش است

داوران بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز می‌گویند اهمیتی که امسال به اجراهای خیابانی در جشنواره‌های منطقه‌ای داده شده، قطعا نویدبخش گروه‌های هنری خواهد بود.

به گزارش صبا و به نقل از ایران تئاتر، در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در شهر تبریز، گروه‌های تئاتر خیابانی در مجتمع‌های لاله پارک، ستاره باران و اطلس به اجرای برنامه پرداختند که استقبال مخاطبان باعث ایجاد نشاط فرهنگی و مشارکت مردمی شد و هنرمندان تئاتر لحظاتی خوب را با مردم و کنار مردم سپری کردند.

در این رویداد که علی ایزدی پژوهشگر و مدرس تئاتر، مسعود موسوی پژوهشگر و مدرس تئاتر و سیدوحید فخرموسوی بازیگر و کارگردان تئاتر، داوری بخش خیابانی جشنواره منطقه‌ای سهند (تبریز) را بر عهده داشتند، ۷۸ هنرمند به اجرای آثار پرداختند و برگزاری این بخش در مراکز پرتردد شهر تبریز باعث استقبال فراوان مردم شد.

به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز با داوران بخش خیابانی به گفت‌وگو نشستیم.

مسعود موسوی: به نویسندگانی که قلم مطلوب دارند، پروبال دهیم و آنان را تشویق کنیم

مسعود موسوی یکی از داوران بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند گفت: آسیب شناسی بعد جشنواره، دلیل انتخاب نشدن برخی کارها را مشخص می کند، ضعف ها را نشان می‌دهد و گروه را برای جشنواره های بعد آماده می‌کند.

او با اشاره به این موضوع که صرفا حضور تعداد زیاد آثار در جشنواره دلیل بر موفقیت جشنواره نیست، گفت: اینکه بعد از جشنواره ها چه تحولی در تئاتر کشور رخ می‌دهد، مهم است. جشنواره فجر الگو تئاتر ایران است و در آن مشخص می‌شود که تئاتر ایران رشد کرده است یا خیر.

موسوی افزود: این امر نیازمند اختصاص بودجه درخور است تا به مراکز استان‌ها و منطقه‌ها در اجرا این نوع جشنواره ها فشار وارد نشود. در گذشته ۷۰ درصد آثار کیفی بودند و بقیه آثار سطحی اما امروز شاهد هستیم که ۷۵ آثار تولید شده را نمایش های نسبتا ضعیف به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه کمدی هم باید پیام داشته باشد، افزود: خنده صرف طی اجرا کافی نیست، بعد از آن، اثر باید همراه با یک پیام انسانی و فرهنگی باشد در غیر این صورت آسیب رسان خواهد بود‌.

موسوی لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه رویدادهای فرهنگی و هنری را عامل ارتقای محتوا دانست و گفت: به نویسندگانی که قلم مطلوب دارند پروبال دهیم و آنان را تشویق کنیم تا بیشتر و بهتر بنویسند.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: در حوزه دانشگاه هم باید به رشته ادبیات نمایشی و استادان مربوط به این حوزه بیشتر بها داده شود. استادان باتجربه را نباید کنار بگذاریم، این استادان باتجربه باید دانشجو را با خود همراه کنند زیرا این دانشجو در آینده جایگاه استادی را میگیرد.

موسوی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: کسی که جایزه می‌گیرد نباید با فکر اینکه دیگر چیزی برای آموزش، تحقیق و تمرین وجود ندارد، مغرور شود و گروه و اجرایی که موفق به کسب جایزه نشده، نباید با فکر اینکه دنیا به آخر رسیده، دست از تلاش و تمرین بردارد.

او  با بیان اینکه بخش داوری یکی از بخش های مهم در هر جشنواره‌ای به شمار می‌رود، ادامه داد: در این دوره از جشنواره سهند وظیفه سنگینی بر عهده ما قرار داده شده بود از این رو در انتخاب آثار دقت‌های لازم را داشتیم چراکه هر گروه‌ منتخبی به جشنواره فجر راه پیدا می کرد، از این جهت ما هم انتظار بیشتری از گروه‌ها داشتیم.

موسوی در پایان سخنان خود گفت: انتخاب مجتمع‌های تجاری برای اجرای نمایش‌های خیابانی ایده خوبی بوده چراکه مردم در این چنین اماکنی از نمایش‌ها استقبال خوبی داشتند.

سیدوحید فخرموسوی: اهمیتی که امسال به اجراهای خیابانی در جشنواره های منطقه‌ ای داده شده، قطعا نوید بخش گروه‌های هنری است

سیدوحید فخرموسوی، داور اجراهای خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند هم گفت: اجراهای خیابانی شاخصه‌ها و ویژگی‌های خودشان را دارند، این روزها برخی از گروه‌ها این شاخصه‌ها را رعایت نمی‌کنند و متاسفانه شاهد اجراهای صحنه‌ای به جای اجراهای خیابانی هستیم.

او درباره اهمیت این نوع اجرا افزود: اهمیتی که امسال به اجراهای خیابانی در جشنواره های منطقه‌ ای داده شده، قطعا نویدبخش گروه‌های هنری است و به همین جهت از مدیرکل هنر‌های نمایشی و دبیر جشنواره تشکر می‌کنم.

فخرموسوی با اشاره به کیفیت اجراها ادامه داد: ما داوران جشنواره انتظاراتی از گروه‌های منتخب ‌هر استان داریم، در مجموع اجراهای خوب و باکیفیت و متوسطی هم داشتیم.

این داور درباره مکان و شیوه برگزاری جشنواره نیز گفت: مدیران جشنواره و مسئولان شهر تبریز جشنواره را به خوبی برگزار کردند اما به نظرم بهتر بود در انتخاب مکان‌های اجراهای خیابانی دقت بیشتری می‌شد.

او با اشاره به اینکه یکی از دلایل انتخاب مجتمع‌های تجاری، برودت هوا و عدم امکان اجرای نمایش در هوای آزاد بوده است، توضیح داد: از طرفی دیگر فضای داخلی مجتمع‌‌های تجاری تفریحی بایستی شرایط و فضای خوبی برای بازیگران و تماشاگران دارا باشند و شاید برخی از این مراکز فضای مناسبی برای اجرا تئاتر نبود.

علی ایزدی: تئاتر کشور با مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری مواجه است

علی ایزدی داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند گفت: تئاتر کشور با مشکلات نرم افزاری مانند آموزش و پژوهش و مسایل سخت افزاری چون کمبود تجهیزات و سالن‌های نمایشی روبه روست. این یک مشکل کشوری است و در تمام جشنواره‌های نمایشی کم و بیش دیده می‌شود.

ایزدی با اظهار نظر درباره برگزاری این جشنواره در شهر تبریز و شرایط میزبانی گفت: در هر جشنواره‌ای مشکلاتی وجود دارد و این قابل درک است اما نکته قابل توجه این است که وضعیت موجود توسط مسئولان با رفتار حرفه‌ای و هنری کنترل و هدایت شود.

داور بخش خیابانی جشنواره سهند تاکید کرد: جشنواره یا فستیوال یعنی رقابت، بنابراین گروهی که خلاق تر، دقیق تر و مبتکرتر باشد، به مرحله بعدی راه پیدا کرده است. در همه جای جهان، هر مرحله از جشنواره‌ها ظرفیت کمتری نسبت به مراحل قبل تر دارد.

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، در چهار بخش استان فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند)، دی ۱۴۰۲ برگزار شد و آثار برگزیده این رویداد، به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۹/۷۸۷/۰۹۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۴/۰۵۰/۷۸۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۱۷۵/۳۰۳/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۰۲/۹۷۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۷/۰۷۲/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۷۹/۵۶۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۴۱/۸۶۰/۰۰۰