به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، زک اسنایدر حدود یک دهه پیش یک خط داستانی را طراحی و تعریف کرد؛ آن خط داستانی که برای تولید فیلم «لیگ عدالت» طراحی شده بود، چنین روایت میکرد که بتمن، سوپرمن را میدزدد و در ادامه میمیرد.
لوئیز و سوپرمن نیز بعد از مرگ بتمن بچههایشان را بزرگ میکنند.
اسنایدر با دیدگاهی غیر متعارف به زن شگفتانگیز داستان پرداخته بود و او را به صورت ابرقهرمانی تعریف کرده بود که سرهای بریده شده دشمنان تسخیر شدهاش را مانند یک داعشی تکان میدهد.
برادران وارنر و استودیو دی سی با کنترلی که بر مالکیت معنوی خود دارند، ایدههای فوقالعاده وحشتناک اسنایدر را رد کردند اما در دهه آینده، هنرمندان و استودیوهای رقیب برای ایجاد شخصی از شخصیتهایی چون سوپرمن و بتمن نیازی به مجوز نخواهند داشت.
واقعیت غمانگیز در هالیوود این است که ابرقهرمانان هرگز نمیمیرند اما حق پخششان روزی تمام میشود.
دیزنی در یک ژانویه حق تولید و پخش فیلم «کشتی بخار ویلی» را از دست داد و در عرض ۲۴ ساعت پس از آن ۲ فیلم کمدی ترسناک با بازی میکی موس معرفی شدند.
حق پخش شخصیتهای دی سی هم در آینده منقضی خواهد شد.
مالکیت اختصاصی سوپرمن و لوئیس لین در سال ۲۰۳۴ منقضی میشود و پس از آن این شخصیتها مالکیت عمومی خواهند داشت.
حق پخش اختصاصی شخصیتهای بتمن، جوکر و و اندر وومن نیز به ترتیب در سالهای ۲۰۳۵، ۲۰۳۶ و ۲۰۳۷ منقضی میشود.
کریس سیمز نویسنده کتابهای مصور و طراح شخصیت بتمن انتظار دارد که به محض انقضای حق پخش اختصاصی بتمن، سیل کمیکهای غیر مجاز آن ابرقهرمان وارد بازار شوند.
او میگوید که تهیهکنندگان فیلم پس از انقضای حق پخش اختصاصی بتمن میتوانند برداشت خودشان از آن شخصیت را بسازند همانطور که قبلا برداشتهای خودشان از شخصیتهایی چون دراکولا و رابینهود را ساختهاند، اگرچه در ابتدا باید به نسخههای اصلی شخصیتها پایبند باشند.
سیمز خطاب به تهیهکنندگان فیلمها میگوید: شما بتمن را درک میکنید اما رابین را درک نمیکنید. شما سوپرمن را درک میکنید اما کریپتونیت را درک نمیکنید.
دی سی سالهاست که برای دوره پس از انقضای حق اختصاصی پخش شخصیتهایش آماده میشود. جیمز گان مدیرعامل شرکت دی سی در سال ۲۰۲۳ در یک نشست خبری خاطرنشان کرد که فیلم بعدی سوپرمن شخصیتهای مقتدری را معرفی میکند زیرا مدت زمان حق اختصاصی پخش سوپرمن به زودی تمام میشود.
جی کوگان معاون مشاور عمومی دی سی در سال ۲۰۰۱ مقالهای را نوشت و در آن مقاله استراتژیهایی را برای محافظت از شخصیتهایی که در مالکیت عمومی قرار میگیرند، ارائه کرد.
کوگان معتقد بود با توجه به اینکه فقط نسخههای قدیمیتر محافظت خودشان را از دست میدهند، بهتر است که استودیوها شخصیتهای داستانی را تازه و به روز نگه دارند.
There are no comments yet