به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، حامد شکیبانیا مستندساز و پژوهشگر که به عنوان منتقد مهمان در این نشست حضور پیدا کرده بود با اشاره به ویژگیهای فیلم «فرار از قصر» از لحاظ تاریخی و روایتی گفت: فیلم مستند معمولا یک محصول ثانویه است که براساس منابع، اسناد، کتابها، داستانها و اتفاقات تاریخی که پیش از این رخ داده ساخته میشود و مستندساز براساس موضوع، یک بستهبندی جدید در اثر خود ارائه میدهد. در این میان بعضی مستندها یک دستاورد بالاتری را بدست میآورند که پیش از ساخت آن، مستندی ساخته نشده و مستند «فرار از قصر» از این منظر در نوع نگاه جدید و تازه به یک اتفاق تاریخ،ی یک دستاورد خوب محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه مستند «فرار از قصر» را میتوان به عنوان یک اثر معتبر به علاقهمندان تاریخ معاصر پیشنهاد کرد افزود: نباید به چنین مستندهایی با عینک سیاسی و ایدئولوژیک نگاه کرد زیرا هر گروهی با هر نگاهی که دارند اگر با نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به مستند تاریخی نگاه کنند آن را متهم به سوگیری میکنند درحالیکه در «فرار از قصر» شاهد هستیم سازندگان تلاش کردند تا یک روایت بیطرفانه را بیان کنند.
شکیبانیا با اشاره به اهمیت گفتار متن (نریشن) در فیلمهای مستند به خصوص فیلمهای تاریخی و همچنین گویندهای که این گفتار متن را میخواند گفت: صدای گویندگان مختلف در طول سالها یک هویتی برای خود پیدا میکنند که بیننده فیلم و شنونده آن قبل از آن که با موضوع فیلم ارتباط برقرار کند خاطراتی که با صدای آن گوینده برایش شکل پیدا کرده دوباره زنده میشود. به همین دلیل هر مستندسازی باید تلاش کند تا در اثر خود این بازیابی خاطرات به اثرش لطمه نزند.
شکیبانیا با اشاره به اینکه گویندگی گفتار متن در فیلم «فرار از قصر» قابل قبول است و به روایت فیلم کمک کرده گفت: فرایند شناختی که صدا در مغز ایجاد میکند بسیار مهمتر از تصویر است به خصوص در فیلمهای تاریخی که بسیاری از تصاویر و اسناد کیفیت خیلی خوبی ندارند نمیتواند نقطه ضعف مهمی باشد اما اگر صدای فیلم و همچنین لحن گوینده خوب نباشد تاثیر بسیار منفی روی فیلم میگذارد زیرا انسان با صدا دایره شناختی بیشتری دارد.
احسان عمادی کارگردان مستند «فرار از قصر» نیز گفت: در مراحل ابتدایی ساخت این فیلم و آثار قبلی اصلا به این مسئله فکر نمیکردیم که افراد با جهتگیریهای مختلف سیاسی ممکن است چه نظری درباره فیلم داشته باشند بلکه ابتدا تلاش کردهایم که روایت را براساس اسناد و مدارک موجود از واقعه پیش ببریم. هرچند طبیعی است که در مرحله بالاتر قطعا گروهی از این روایت خوششان بیاید و یا آن را نفی کنند.
وی ادامه داد: تلاش کردم در روایت فیلم یک موضع شخصی داشته باشم که بعد بتوانم از آن دفاع کنم و یک روایت بیطرفانه را بیان کنم؛ زیرا اگر چنین امری برایم مهم نبود اصلا این فیلم را نمیساختم.
عمادی با اشاره به عدم پرداختن به موضوعاتی همچون کودتای ۲۸ مرداد و یا اتفاقاتی از این دست در این فیلم گفت: اتفاقاتی مانند کودتای ۲۸ مرداد و همچنین چند اتفاق دیگر ارتباط مستقیمی با حزب توده دارد و قطعا نقش حزب توده باید در این باره بررسی شود اما از سویی دیگر اگر ما در این فیلم میخواستیم به صورت مبسوط به این مسئله بپردازیم فیلم به مسیر دیگری میرفت لذا تصمیم گرفتیم به این موضوع فقط در راستای فیلم بپردازیم.
حسام اسلامی تهیهکننده مستند با اشاره به روند تهیه منابع، آرشیو و مدارک برای این فیلم گفت: ما تلاش داشتیم تا در ساخت این فیلم به اسناد و مدارک دست اولی دست پیدا کنیم که تاکنون جایی ارائه نشده باشد و در این مسیر به تمام منابع اعم از تلویزیون، کتابخانهها و آرشیوهای شخصی افراد مراجعه کردیم. در تحقیقات خود متوجه شدیم که فیلمهایی تحت عنوان گزارشهای خبری در دهه ۳۰ در ایران تهیه شده که قبل از نمایش فیلمها در سینماها پخش میشد. این گزارشها معمولا درباره اتفاقات و رویدادهای روز کشور بوده و بخشی از آن به مسائل و اتفاقاتی که پیرامون حزب توده رخ داده بود میپرداخت.
There are no comments yet