به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نخستین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه تئاتر ایران با حضور رضا آشفته و سیدعلی تدینصدوقی، منتقدان تئاتر و جمعی از هنرمندان با مدیریت عباس غفاری، روز دوشنبه دوم بهمن در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.
تماشاگر بهترین منتقد یک اثر نمایشی است
نقد و بررسی نمایش «ترمز اضطراری» به کارگردانی بهاره افضلی اولین بخش این برنامه بود.
سید علی تدین صدوقی با بیان اینمه بهترین منتقد یک نمایش، تماشاگران آن نمایش هستند، گفت: ویژگی این نمایش زنانه بودن آن است. ازنظر من، متن نمایشنامه از ایده اولیه آن بهتر بود و نقص متن تعلیق بیشازاندازه آن بود که باعث خسته شدن مخاطب میشد.
او ادامه داد: معمولاً تعلیق همسو با کار است و باید از دل ماجرا بیرون بیاید.
تدین با قدردانی از بازی روان زینب مشعلدار که بار طنز این نمایشنامه را برعهده داشت، گفت: متن نمایشنامه را دوست داشتم و به همین دلیل با اجرا ارتباط برقرار کردم.
او برگ برنده نمایش «ترمز اضطراری» را پرهیز از شعارزدگی و ارتباط خوب و مؤثر با تماشاگر عنوان کرد.
تلاش برای ارائه الگویی از «شاهنامه» فردوسی
در بخش دوم جلسه، رضا آشفته درباره نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» به کارگردانی محمد جهانپا گفت: این اثر نمایشی که به داستان زندگینامه کیخسرو میپردازد در تلاش است؛ برای کودکان و نوجوان نسل حاضر الگویی از شاهنامه فردوسی ارائه دهد. تفکری که از سالهای سی و چهل بهعنوان تئاتر ملی پایهگذاری شده و بسیار قابل تأمل است.
او افزود: به نظر میرسد حلقه مفقوده تئاتر ما و گروه اجرایی این نمایش، دراماتورژی است که باید ارجاعات ملی داشته باشد. این حلقه مفقوده همواره با اغفال روبهرو بوده و گاهی تئاتر ما را اذیت کرده است.
او با تجلیل از عوامل این نمایش که به اقتباس از یک اثر ملی پرداختهاند، ادامه داد: «پرداختن به کیخسرو برای من جالب بود؛ چون بهعنوان باخردترین پادشاه «شاهنامه» جایش در نمایشنامههای ایرانی بسیار خالی است.
آشفته با بیان اینکه هویت باختگی یکی از مسائل مهم فراموش شده در پیشرفت یک کشور است، افرود: ما در ارجاع به هویت میتوانیم به خود واقعیمان برسیم. پس وقتی داریم اقتباس میکنیم؛ باید ارجاعات را برای خودمان مرور کنیم. این مرور باعث میشود تاریخ کهن ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
این منتقد گفت: با توجه به اتفاقاتی که در خاورمیانه در حال رخ داده است، نمایشهای اقتباسی از آثار فاخر ایرانی مثل «شاهنامه» نشان میدهد که بن اندیشه ما ایرانیها بهواسطه گذر تاریخ صلح و آرامش است؛ ما کشور جنگ نیستیم؛ حقیقت وجودی ما فردوسی و بایزید بسطامی است.
جلسات نقد چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، با نگاهی ویژه به جایگاه ارزشمند و قابل تامل نقد در حوزه تولیدات نمایشی کشور از دوم تا دوازدهم بهمن، هرروز ساعت ۱۱ تا ۱۳ در تالار مشاهیر میزبان هنرمندان و علاقهمندان خواهد بود.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
There are no comments yet