تحلیل متن به‌مثابه ماده اولیه رویداد نمایشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۰
در کارگاه فرهاد مهندس‌پور مطرح شد

تحلیل متن به‌مثابه ماده اولیه رویداد نمایشی

کارگاه تخصصی «پیوند میان ایده و مواد اجرایی» با تأکید بر تحلیل متون نمایشی به‌عنوان ماده اولیه کارگردانی برای رسیدن به رویداد و عمل در صحنه نمایش برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، هفتمین کارگاه آموزشی تخصصی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان «پیوند میان ایده و مواد اجرایی» با حضور و تدریس فرهاد مهندس‌پور، مدرس و کارگردان تئاتر برگزار شد.
مهندس‌پور در این کارگاه نمایشی به تمرکز بر متن و استخراج جمله‌به‌جمله محتوا در راستای تحلیل اولیه کارگردان برای اجرا و تبدیل شدن به عمل پرداخت.
به گفته این مدرس، کارگردان برای رسیدن به شیوه اجرایی باید به تحلیل متن پرداخته و برای اجرا اتودهایی داشته باشد تا درنهایت نمایشنامه به اجرا تبدیل شود.

وی تاکید کرد: درواقع مواد اولیه و تحلیل‌های واژه‌به‌واژه کارگردان از نمایشنامه است که به روند اجرایی شدن و رسیدن بازیگر به نقش کمک خواهد کرد.
مهندس پور افزود: اتودهای کارگردان برای رسیدن به شیوه اجرایی بر اساس کلیدواژه عمل و رویداد انجام خواهد شد. این روند باید به عمل، کنش و رویداد تبدیل شود و تماشاگر روی صحنه شاهد زنجیره‌ای از رویدادها باشد.
به گفته این هنرمند و مدرس تئاتر، شیوه اجرایی بر اساس متن به‌عنوان ماده اولیه کارگردان شکل می‌گیرد و به همین دلیل تحلیل درست، پیونددهنده بازیگر با نقش خواهد بود و درنهایت به ارتباط با مخاطبان می‌انجامد.
در این کارگاه بر استفاده کارگردان از کلیدواژه‌های مصدری، فعلی و انجام دادنی که منتج به شکل‌گیری‌ رویداد می‌شود، تأکید شد.
به گفته مهندس‌پور هدایت بازیگر توسط کارگردان نباید با توصیفات شاعرانه و انتزاعی انجام شود، بازیگر با نقش دست به اجرا و عمل می‌زند، پس این هدایت، باید او را به سمت فعل و عمل هدایت کند.
او در بخشی از سخنانش به امضای کارگردان در آثار نمایشی اشاره کرد و گفت: برخی بر این باورند که هر کارگردانی باید امضای خودش را برای ارائه نمایش‌هایش داشته باشد، اما آنچه ضروری است، نوآوری و نگاه متمایز در هر اجراست.هر نمایشنامه نیازمند شیوه اجرایی مختص به خود است و طبق این جمله، داشتن نگاهی یکسان به متون نمایشی متفاوت، کارگردان را از خلاقیت دور کرده و نمایش‌ها را به تکرار می‌کشاند.
فرهاد مهندس‌زاده بر این نکته تأکید کرد که هر کارگردانی برای روی صحنه بردن نمایش چارچوب و قواعد خاص خود را دارد اما این قواعد برای هر اجرا را باید در شیوه و قالب جدید به نمایش بگذارد و این امر تنها زیر سایه رویداد امکان‌پذیر است.
این مدرس نمایش افزود: بر این اساس هر کلیدواژه در نمایشنامه هزاران شکل و انرژی داشته و از اندازه خاصی برخوردار است که میزان توجه و پرداختن به آن بر اساس متن و تحلیل کارگردان از آن مشخص خواهد شد و درنهایت منجر به اجرا و رویدادی خواهد شد که با نگاه و رویکرد زیباشناسانه هنرمندان به مخاطبان انتقال پیدا می‌کند.
تحلیل و بررسی متن در این کارگاه با خوانش قسمت‌های کوتاهی از نمایشنامه «لیرشاه» و «مکبث» دو شاهکار ویلیام شکسپیر برای شرکت‌کنندگان انجام شد.
کارگاه تخصصی «پیوند میان ایده و مواد اجرایی» با محوریت کارگردانی در تئاتر، با حضور هنرمندان و دانشجویان تئاتر در کارگاه نمایش تئاتر شهر به انجام رسید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۶/۷۴۳/۵۸۳/۵۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۵/۰۰۴/۹۲۵/۰۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۵۲۲/۲۱۵/۰۰۰
  • استاد
    ۶۰۲/۸۶۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۹/۳۶۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۲۰۱/۰۰۷/۵۰۰
  • شبگرد
    ۴/۹۰۰/۰۰۰