امینی: سیمرغ مردمی مختص فجر است و همه دوستش داریم / فرآیند اهدای این جایزه باید استانداردسازی شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۹
گزارش صبا از نشست دبیر جشنواره فیلم فجر با خبرنگاران

امینی: سیمرغ مردمی مختص فجر است و همه دوستش داریم / فرآیند اهدای این جایزه باید استانداردسازی شود

مجتبی امینی درباره علت حذف سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران گفت: همه ما این جایزه را دوست داریم. سال‌ها این جایزه وجود داشته و اهدا شده اما هنوز یک استاندارد منسجم فنی وجود ندارد که باعث شود خطایی اتفاق نیفتد. در کدام جشنواره رده الف چنین جایزه‌ای اهدا می‌شود؟ در هیچ جشنواره‌‌ای این بخش وجود ندارد. اما این جایزه فضایی نوستالژیک دارد و به آن علاقه‌مند هستیم.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست خبری دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر صبح امروز در سالن سینماتوگراف موزه سینمای ایران برگزار شد.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره چهل و دوم در ابتدا با ارائه توضیحاتی از روند برگزاری این نشست از مجتبی امینی دعوت کرد تا در جایگاه حضور پیدا کند.
در این نشست از پوستر بخش‌های مختلف رونمایی شد و نجفی عنوان کرد که این پوسترها را مانند پوستر اصلی حمیدرضا بیدقی طراحی کرده است.
مجتبی امینی در ابتدای صحبت‌های خود در این نشست گفت: وارد فصل جدیدی از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شدیم و دوره چهل‌و‌دوم را آغاز خواهیم کرد. امسال جشنواره پرشور و پررونقی را شاهد خواهیم بود و آثاز زیبایی توسط هنرمندان خلق شده است. با توجه به تقاضای بالای حضور هیئت انتخاب کار سختی داشته است. ۱۰۶ اثر در ۴۵ روز بازبینی شد و در نهایت ۲۲ اثر به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرد. ۵۱ فیلم اولی امسال متقاضی حضور لورچدند و به همین دلیل بخش فیلم اولی‌ها اضافه شد و در آن میزبان ۱۲ اثر هستیم که در کنار ۴ اثر پویانمایی، ۳۳ فیلم جشنواره را تشکیل می‌دهند.

او تاکید کرد: آثار جشنواره امسال در اقلیم‌های مختلف ساخته شده‌اند و دارای تنوع مضمونی و ژانری هستیم. امسال کار هیئت داوران سخت خواهد بود چراکه فیلم‌های بسیار خوبی در بخش‌ سودای سیمرغ و فیلم‌ اولی‌ها وجود دارند.
امینی گفت: نمایش آثار از ساعت ۱۶ اکران سینماهای مردمی آغاز می‌شود. ۴ اثر پویانمایی و یک اثر سینمای کودک و نوجوان در تعامل با کانون پرورش فکری در سانس‌های صبح برای سیمزغ دانش آموز و سانس مدرسه را طراحی کردیم تا اردوهای دانش آموزی تهیه دیده شود و این افراد مهمان ویژه جشنواره امسال باشند‌.

دبیر جشنواره چهل و دوم اظهار داشت: بخش افتتاحیه جشنواره پس از سال‌ها در ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد و برنامه‌های آیین بزرگداشت در خلال آن برگزار می‌شود.

او ادامه داد: استاد محمدرضا علیقلی پیشکسوت موسیقی، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی سینما، سرکار خانم فریبا کوثری و استاد ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری در آیین افتتاحیه بزرگداشت خواهند داشت. بخشی از جوایز نیز در آیین افتتاحیه اهدا خواهند شد.

او ادامه داد: ما تلاش کردیم جشنواره امسال را بر پایه اخلاق مداری پیش ببریم. دوستان ما در بیش از ۳۰ صنف خانه سینما در تلاش برای تولید آثار سینمایی هستند. در سال‌های گذشته حجم بلیط‌ها کم بود اما امسال بلیط را کنار گذاشتیم و با مدیران خانه سینما در تعامل بودیم و مجموعه‌ای را در اختیار صنوف مختلف قرار دادیم تا همه دارای کارت باشند و بتوانند همه فیلم‌ها را تماشا کنند. همین برنامه در میان چهار صنف اتحادیه تهیه کنندگان برنامه ریزی شده است.

دبیر جشنواره گفت: در روز گذشته و اولین روز پیش فروش بلیط‌ها شاهد استقبال ویژه‌ای از مخاطبان سینما بودیم. این استقبال انرژی بسیار خوبی را به بدنه سینما منتقل کرد خصوصا که چند سالی ویروس کرونا در تجمعات اختلال ایجاد کرده بود.
امینی گفت: امسال از اواسط جشنواره، جشنواره در استان‌ها کار خود را شروع می‌کند و هم‌زمان در ۳۰ استان فیلم‌ها به نمایش در خواهند آمد. طبق هماهنگی‌ها در چند استان، مردم میزبان هنرمندان آثار مختلف خواهند بود.
او تاکید کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، قیمت بلیط‌ها افزایش نیافته است.
امینی در ادامه درباره بخش بین‌الملل جشنواره اظهار داشت: در بخش بین‌الملل، با توجه به شرایط موجود در منطقه، ۷۸ کشور متقاضی حضور بودند و ۶۲۱ اثر ثبت‌نام کردند. مشاوران ما در حوزه بین‌الملل حدود ۳ ماه درگیر انتخاب بودند. دو بخش رقابتی سینمای سعادت و جلوه گاه شرق هستند و جشنواره جشنواره ها غیر رقابتی است. دو بخش با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی اضافه شده است.

امینی گفت: امسال بخش «فلسطین روح و دم» اضافه شده که بخش رقابتی است و آثار خوبی هم به دبیرخانه رسیده است. بخش دیگر «کمربند جاده» است که در اتحادیه کشورهای جاده ابریشم شانگهای عضو شدیم و این بخش به صورت مهمان حضور خواهد داشت.
امینی گفت: امسال میزبان مهمانان خارجی خواهیم بود. از ۱۶ بهمن در جشنواره حضور خواهند داشت.در بخش سینمای سعادت دو اثر ملی و در بخش جلوه گاه شرق نیز دو اثر داخلی حضور دارند و به رقابت می‌پردازند.
دبیر جشنواره همچنین گفت: امسال نشست‌های خبری بعد از فیلم‌ها برگزار خواهد شد.
جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، مهم‌ترین رویداد فرهنگی هنری ایران و منطقه است و به عنوان یک جشنواره رده الف در کانون توجه جهانیان قرار دارد

در بخش دوم نشست، پرسش و پاسخ با خبرنگاران به شرح زیر آغاز شد.

تسنیم: آیا امسال امکان دریافت فیلم‌ها برای سینماداران از شناسا فراهم شده؟
امینی: تلاش کردیم مشکلات فنی را حل کنیم و این موضوع مورد آزمایش قرار گرفته است و کی دی ام استودیوها قابل اجرا است اما برای پشتیبانی هاردها را هم لحاظ کردیم. با توجه به زحمات آقای میرزاخانی امسال برای اولین بار این فناوری در سراسر کشور استفاده می‌شود.

همشهری: درباره طیف شرکت کنندگان که ۵۰ فیلم اولی هستند. آیا این تغییر نسل سینماگران است یا دلیلی دیگری وجود دارد؟
امینی: هر سال نسل‌های جدید به خانواده سینمای ایران اضافه شده‌اند شامل فیلمسازان کوتاهی که تلاش کردند شرایط ساخت فیلم دوم خود را فراهم کنند. همکاران ما در سازمان سینمایی تلاش کرده‌اند بستری برای معرفی نسل جدید فراهم شود.

آنا: سال گذشته بخش بین‌الملل مورد انتقاد بود. وزیر و محمد خزاعی گفتند بازگشت بخش بین‌المللی به فجر باشکوه بود. ارزیابی شما چیست و آیا ادغام جشنواره را درست ارزیابی می‌کنید؟
امینی: پارسال جشنواره در گرد و غباری برگزار شد و تمام دنیا دست به دست یکدیگر داده بودند تا چراغ فجر خاموش شود و شرایط پیچیده‌ای حاکم بود. سال گذشته در یک جنگ ترکیبی قرار داشتیم و تحریم‌ها حوزه بین‌الملل را هم تحت تاثیر قرار داده بود. آقای فرید زاده و دوستان ما در بخش بین‌الملل تلاش کردند و آثار و داورانی از سراسر جهان در این بخش حضور پیدا کردند. هشت ماه است که برای بخش بین‌الملل در حال برنامه ریزی هستیم.

هنرآنلاین: فیلم‌های پرفروش کمدی جایی در جشنواره ندارند. این موضوع سلیقه هیئت انتخاب است و یا به سیاست‌های جشنواره مربوط می‌شود؟
امینی: هر جشنواره الف دارای یک سیاست کلان است. آثار حاضر در جشنواره باید دارای استانداردهایی برای داوری باشند و نبود یک فیلم در این رویداد دلیلی برای بد بودن آن‌ها نیست بلکه آن آثار جنس جشنواره نیستند. سیاست‌های یک کشور شرایط آیین‌نامه‌ای یک جشنواره را تعیین می‌کند.

دانشجو: محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی گفته جشنواره فجر مردمی‌ترین جشنواره است. آرای مردمی با این همه شعار آیا فرآیندی طراحی شده است؟
امینی: همه ما این جایزه را دوست داریم. سال‌ها این جایزه وجود داشته و اهدا شده اما هنوز یک استاندارد منسجم فنی وجود ندارد که باعث شود خطایی اتفاق نیفتند. کدام جشنواره رده الف چنین جایزه‌ای اهدا می‌شود؟ در هیچ جشنواره‌‌ای این بخش وجود ندارد. اما این جایزه فضایی نوستالژیک دارد و به آن علاقه‌مند هستیم.

مهر: چرا بخش کوتاه و مستند جشنواره سال‌هاست که در سایه قرار دارد…؟
امینی: یک جشنواره ویژه و بین‌المللی به نام فیلم کوتاه تهران داریم که پایگاه محکمی برای هنرمندان این‌گونه به شمار می‌رود. جشنواره بین‌المللی سینما‌حقیقت هم در حوزه مستند وجود دارد. این دو بستر برای دو حوزه کوتاه و مستند در طول سال وجود دارند. به عزیزان این گونه‌های سینمایی نیز احترام گذاشته می‌شود اما حقوق خانواده سینما را نباید نادیده گرفته شود چراکه باید توجه ویژه‌ای به فیلم‌ها صورت گیرد. آثار برگزیده کوتاه و حقیقت به فجر معرفی می‌شوند. برای اکران آن‌ها پیش از این وقت و هزینه صرف شده است.

سازندگی: جشنواره با این هیئت انتخاب و آن عقیده‌ای که با خود حمل می‌کنید، اجرا می‌شود. هیئت انتخاب خیلی یکدست هستند و فیلم‌سازان به روز در بین آن‌ها حضور ندارند. امیدوارم این کار بدون قصد و غرض باشد و هدف خالص‌سازی نباشد. تا چه اندازه اینگونه است؟
امینی: هر جشنواره‌ای برای انتخاب‌های خود دارای سیاست‌هایی است و در همه جشنواره‌های دنیا این رویه وجود دارد. کار هیئت انتخاب دشوار است زیرا باید سیاست‌های مختلفی را در نظر بگیرد. هیئت انتخاب، هیئت مشاورین دبیر برای انتخاب آثار با توجه به سیاست فرهنگی کشور است. امسال نیز بر اساس شایسته سالاری انتخاب‌ها صورت گرفت. امسال همه خانواده محترم سینما با میل و رغبت در کنار یکدیگر هستند چون سینما متعلق به این خانواده است. یکدستی اهمیت ندارد بلکه خروجی مهم است و در میان آثار تنوع ژانر و مضمون دیده می‌شود

روزنامه هنرمند: با توجه به مصادف شدن نوروز با رمضان آیا برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های موفق جشنواره در سال ۱۴۰۳ دارید؟
امینی: من دبیر جشنواره فیلم فجر هستم و موضوع اکران به دبیر جشنواره ربطی ندارد.

چرا نامداران سینمای جهان در جشنواره فجر حضور ندارند، در حالی که دو دهه پیش سینماگرانی چون مصطفی عقاد و آنجلوپولوس به ایران آمدند و در فجر حضور داشتند؟
امینی: تلاش‌های جهانی برای آسیب زدن به کشور در این زمینه ملموس بوده است. شاید فیلمساز مطرحی علاقه‌مند به حضور در جشنواره باشد اما با توجه به شرایط از سفر پرهیز کند، اما در کل باید بگویمرابطه فرهنگی ما با سینماگران جهانی قطع نیست.

سینما پرس: سال گذشته عملکرد مالی منتشر نشد و امسال هم همین روند ادامه خواهد داشت؟
امینی: شفاف سازی شده و از آقای نجفی می‌خواهم آن را ارائه کنند.

شبکه سحر: در بخش بین‌الملل از چه کشورهایی حاضر هستند و اصلا کشورهای صاحب صنعت سینما در جشنواره حاضر هستتد یا خیر؟
امینی: از ۳۲ کشور میزبان مهمانان بین‌الملل هستیم. در روزهای آتی اخبار اطلاع رسانی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: امسال برای بهره‌مندی افراد نابینا و معلول از برنامه‌های جشنواره چگونه برنامه‌ریزی شده است.
امینی: فیلم‌هایی که در نظر گرفته شده‌اند مناسب مخاطبین عزیز هستند و طبق استاندارد اکران برای آن‌ها برنامه ریزی شده است. این آثار در تهران، در مگامال اکران می‌شوند.

ایکنا: جریان‌سازی جشنواره فیلم فجر. در دوره‌هایی در استقبال از برخی فیلم‌ها در روند فیلمسازی کشور موثر بود، اما امروزه چنین تاثیری ملموس نیست. علت چیست؟
امینی: برای فیلمساز نمی‌توان خط مشی تعریف کرد و او بر اساس علاقه فیلم می‌سازد. فیلمساز برای جشنواره فیلم نمی‌سازد. او دغدغه درونی خود را می‌سازد.

ایسنا: آیا با صحبتی که درباره سیمرغ مردمی داشتید باید اعتبار سیمرغ‌ها را زیرسوال برد؟
امینی: خیر. ما دنبال عدالت بیشتر هستیم. برای اهدای این جایزه باید روندی عادلانه در پیش گرفته شود. اکنون شرایط و زیرساخت‌های اجرای درست این کار مهیا نیست و گاهی فیلم‌ها به موقع نمی‌رسند و… همین مسئله مدیریت را سخت می‌کند.

جام جم: جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است اما در این سال‌ها نقش آن در اکران کمرنگ شده و از ۲۴ فیلم سودای سیمرغ در سال گذشته هنوز ۱۲ فیلم اکران نشده است و گویا جشنواره در حال طی کردن مسیر جداگانه ای است..،
امینی: چند سال اخیر را نباید معیار قرار داد. با توجه به ویروس کرونا، توقفی در ناوگان اکران به وجود آمد و فیلم‌های زیادی در نوبت قرار گرفتند.

مردم‌سالاری: چند فیلم دولتی و‌ نیمه خصوصی و چند فیلم خصوصی است؟ آیا در جشنواره بازیگری داریم که ممنوع الکار باشد؟
امینی: سوال دوم را اداره نظارت و ارزشیابی باید پاسخ دهد. حدودا یک سوم فیلم‌ها خصوصی، یک سوم خصولتی و یک سوم فیلم‌ها دولتی است.

در بخش دیگر این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره، سانس نمایش آثار در خانه جشنواره را ساعت‌های ۱۳، ۱۶، ۱۹ و ۲۲ اعلام کرد.
طبق گفته نجفی مجری نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره محمدرضا مقدسیان است
به گفته او هر روز جشنواره به نام یک هنرمند فقید نام‌گذاری شده است که روز اول به نام زنده‌یاد ایرج تقی‌پور تهیه کننده سینمای ایران خواهد بود.

نجفی همچنین اهار داشت: در کنار روبیکا و سایت جشنواره، شبکه خبر دو به صورت زنده نشست‌های جشنواره امسال را پوشش خواهند داد.

مجتبی امینی نیز در پایان این نشست گفت: از تمام دبیران دوره‌های گذشته تشکر می‌کنم. دیشب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ستاد جشنواره آمدند و از نزدیک فعالیت حدود دویست نفر در دفتر جشنواره را دیدند. به وزیر گفتم به قدری حجم کار سنگین است و دارای ظرایف است که قطعا همه دبیران با عشق کار‌ها را صورت داده‌اند. دست به دست هم دهیم تا شاهد جشنواره‌ه‌ای باشکوه باشیم تا آبروی ملی و مهمترین رویداد فرهنگی هنری را پاس بداریم و از آن صیانت کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰