به گزارش خبرنگار سینما صبا، اولین روز از چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با بارش نخستین برف زمستانی در شهر تهران همراه بود. امسال برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره میزبان اهالی رسانه و منتقدان است. در نقطه شروع این جشنواره، حواشی مختلف غالب بر متن رویدادها بود و بر خلاف گذشته، این حاشیهها ارتباطی با مضمون فیلمها و یا حضور بازیگران شناخته شده در جشنواره نداشت.
طبق برنامه اعلام شده قرار بود نمایش آثار از ساعت ۱۳ در کاخ جشنواره آغاز شود، در حالی که اکران فیلمها با تاخیری حدودا یک ساعته شروع شد و تا پایان نیز این ناهماهنگی ادامه پیدا کرد. علاوه بر این، آثاری که بر اساس قرعه کشی برای نمایش در اولین روز جشنواره انتخاب شدند، فیلمهای قابل توجه و مطرحی نبودند که قابلیت خبرسازی داشته باشند و به همین دلیل بازتاب چندانی در رسانهها پیدا نکردند.
مرتضی آتشزمزم در «دورغهای زیبا» تلاش کرده است تا ملودرامی شبیه به آثار سینمای هند خلق کند، اما درام در نقطه شکلگیری و ادامه، قوت چندانی ندارد و نمیتواند مخاطب را همراه خود کند.
محسن جسور پس از سالها کسب تجربه در سینمای کوتاه و ساخت آثار متعدد، با «شکار حلزون» کارگردانی نخستین فیلم بلند خود را تجربه کرده است. او در این اثر برداشتی آزاد از فیلم «دوشیزه و مرگ» را مبنا قرار داده، اما نتوانسته است از زیرمتنهای مفهومی این نمایشنامه بهره برداری درستی داشته باشد. به علاوه در کارگردانی این اثر خامدستیهای زیادی وجود دارد و تعدد پلانهای زائد بیش از اندازه به چشم میخورد. نکته منفی دیگر این فیلم، شیوه نقش آفرینی بازیگران است که در حد و اندازههای همیشگی خود ظاهر نشده بودند.
فیلم سوم، «دو روز دیرتر» ساخته اصغر نعیمی بود که طبق گفته عوامل فیلم، با شعار فرزند آوری ساخته شده است اما در کلیت خود چندان بازتاب دهنده این مفهوم نیست. ساخته جدید نعیمی قرار است کمدی مفرحی باشد و تا حدودی به این مهم نزدیک شده اما ضعفهای موجود در فیلمنامه باعث شده است تا با اثری یکدست و روان مواجه نباشیم.
آخرین فیلم به نمایش درآمده در روز اول، «ظاهر» محصول کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان و به کارگردانی حسین عامری بود که در بخش نگاه نو حاضر است. فیلمی که میخواهد رجعتی به سینمای کودک و نوجوانان در دهههای شصت و هفتاد داشته باشد اما ضعف در قصه پردازی مانع پررنگی در رسیدن فیلم به این هدف شده است.
نشستهای پرسش و پاسخ این دوره از جشنواره نیز با حواشی بسیاری همراه است. عمده بحثها به جای آنکه معطوف به بررسی کیفیات و ویژگیهای فنی و هنری یک اثر باشد، بر حواشی جانبی متمرکز شده است. عمده پرسش خبرنگاران بیشتر به دلیل مطرح کردن برندهای رسانهای بوده و خالی از نکات جذاب است.
در روز دوم، فیلمهای مهمتری به روی پرده میروند و همین موضوع میتواند باعث گرمتر شدن تنور جشنواره در روزهای سرد زمستانی شود.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است