در سودای ریتم و گرفتن خنده! | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۸
نقدی بر آثار چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ «تمساح خونی»

در سودای ریتم و گرفتن خنده! 

«تمساح خونی» تلاش قابل توجهی برای گرفتن خنده و ایجاد فضایی ریتمیک دارد. حال این تلاش به بسته به منطق روایی و بصری فیلم قابل ارزیابی است. منطقی که به مدد موقعیت‌های متعدد کمیک و جامپ‌کات‌های پشت سرهم به خوبی شکل نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، دومین روز از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با «تمساح خونی» آغاز شد. برای شناخت بهتر این فیلم می‌توان از ژانر شروع کرد. ژانر کمدی در سینمای ایران این روزها بازار بسیار خوبی دارد. یک فرمول آماده در چنین آثاری قابل رویت است. اغلب کمدی‌سازان از این فرمول به مثابه شابلونی برای ترسیم نقشه‌های خود استفاده می‌کنند. فرمول مذکور به این شکل است؛ دو کاراکتر مرکزی برای رسیدن به هدفی مشترک یا متفاوت دست به هرکاری می‌زنند. هر کدام از این کاراکترها رشته‌ای از ارتباطات دارند که از آن ارتباط‌های برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند. حال هر فرصتی که شخصیت‌ها را به هدف خود نزدیک می‌کند، بستری برای ایجاد موقعیت کمدی است.

در فرمول مزبور پیرنگ‌های متفاوتی به کار بسته می‌شود. از بلوغ گرفته تا کشف و جست‌وجو. فیلم «تمساح خونی» از تعقیب و گریز برای بنا کردن موقعیت‌های کمیک خود استفاده کرده است. استفاده کردن از چنین پیرنگی ضربه‌هایی به فیلم وارد کرده. ضربه اول ریتم ناموزون فیلم است. عزتی برای اینکه پشت سر هم از مخاطب خنده بگیرد با جامپ‌کات‌های وقت و بی‌وقت از سکانسی به سکانس دیگر می‌پرد. 

ضربه دوم برآمده از حضور سایه نویسنده و طراح ایده‌های کمدی در فیلم است. موقعیت‌های کمیک جذاب و بامزه هستند. اما با روایت و خط اصلی فیلم به هژمونی و همبستگی نمی‌رسند. این امر در نیمه اول فیلم کاملا ملموس است. 

اگر بخواهیم از منظر ساختارگرایی به فیلم نگاه کنیم، روایت مهم‌ترین ساختار در «تمساح خونی» است. به همین سبب وقتی موقعیت‌های کمیک و ریتم ناموزون فیلم زیر ذره‌بین قرار بگیرد و روایت بد شکل به نظر می‌رسد. 

وجه مثبت فیلم شیمی میان جمشیدی‌فر و عزتی است. این دو به عنوان یکی از عناصر مهم در فرمول‌بندی کمدی کلاسیک، به خنده گرفتن از بیننده کمک شایانی می‌کنند. 

در پایان فیلم «تمساح خونی» تلاش قابل توجهی برای گرفتن خنده و ایجاد فضایی ریتمیک دارد. حال این تلاش به بسته به منطق روایی و بصری فیلم قابل ارزیابی است. منطقی که به مدد موقعیت‌های متعدد کمیک و جامپ‌کات‌های پشت سرهم به خوبی شکل نمی‌گیرد.

*محراب توکلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰