سعید الهی متولد فروردین سال ۱۳۵۱ از تهران است. او دانش آموخته سینما با گرایش تصویربرداری و فارغالتحصیل کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است. الهی، تهیهکنندگی را از سال ۱۳۹۷ با ساخت مستند ۲۲/۲۲ شروع کرد و در ادامه به تولید آثاری دیگر از جمله زومرهای ایرانی، قوی دل و… پرداخت. خبرنگار سینماصبا، به بهانه حضور فیلم «میرو» به کارگردانی حسین ریگی که در سودای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، با او به گفتوگو پرداخته که در ادامه میخوانید:
چرا تهیهکنندگی این اثر را به عهده گرفتید؟
ایده فیلمنامه توسط آقای حسین ریگی (کارگردان فیلم) به شورای بنیاد شهید ارائه شده بود و این سازمان نیز از من دعوت کردند تا تهیهکنندگی این اثر را به عهده بگیرم. بعد از خواندن طرح اولیه فیلمنامه، احساس کردم که باید بازنویسی و نگارش مجدد شود. به همین خاطر از آقای پیمان شیرخانی، خواهش کردم که نگارش مجدد این فیلمنامه را با همکاری آقای ریگی انجام دهد. تا اینکه خوشبختانه فیلمنامه مطلوب و قابل ساخت شد، طوری که میتوانستم از آن دفاع کنم.
پروسه پیش تولید و تولید کار چطور بود؟
خب بعد از اینکه فیلمنامه به حد مطلوب رسید، اقدام به پروانه ساخت کردیم. همچنین شروع پیش تولید از ابتدای شهریور انجام شد و بعد از آن نیز عازم استان سیستان و بلوچستان شدیم و حدودا دو ماه در آن منطقه با گروه فیلمبرداری همدل و حرفهای همراه شدیم. البته ناگفته نماند که به دلیل لوکیشنهای فلیمبرداری، شرایط سخت و چالش انگیزی را طی کردیم، چراکه شهر زاهدان از نظر بستر زیرساختی از امکانات بسیار کمی برخوردار است اما مردم و مسولین بسیار همراهی دارد که برای ما نیز دلگرم کننده بود، به طوری که با تکیه بر ظرفیت بومی آن منطقه به تولید فیلم پرداختیم.
کار با حسین ریگی چطور بود؟
ایشان کارگردان مسلطی است و کاملا با سینما آشناست. از طرفی در سنوات گذشته فیلم «لیپار» به کارگردانی ایشان در جشنواره کودک موفق به دریافت بهترین کارگردانی شد. لذا برخی از سینماگران و اصحاب رسانه اشاره به فیلم سینمایی «هوک» میکنند که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، اما فراموش میکنند که این فیلم با همه شرایط، در بخش مسابقه راه پیدا کرد و موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین در بخش بینالملل شد. به همین خاطر برخی از افراد، کارگردان را با یک اثرش مقایسه میکنند، درصورتی که اشتباه است. از طرفی در سرتاسر جهان کارگردانان مطرحی هستند که هم کار فاخر و هم اثر ضعیف در تجربه خود رقم زدهاند و کسی به آنان خورده نمیگیرد. در نهایت معتقدم که فیلم «میرو» نسبت به آثار قبلی آقای ریگی، چندپلهای جلوتر است.
سرمایه این اثر از کجا تامین شده است؟
منابع مالی فیلم «میرو» توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین بنیاد سینمایی فارابی تامین شده است.
نحوه انتخاب بازیگران به چه شکل بود؟
حدود ۹۵ درصد از بازیگران فیلم «میرو» را افراد بومی و محلی همان منطقه تشکیل داده است. لذا این بازیگران ثابت کردند که استعداد درخشانی دارند و میتوانند در رده یک اثر ملی بدرخشند. اما فکر میکنم که در طی این سالها کم لطفی بسیار زیادی به عزیزان سیستان و بلوچستانی شده است، چراکه این منطقه را به عنوان مکان محروم میشناسند و از استعدادهای آن مناطق غافل شدند. لذا خرسندم که این فیلم با افتخار توانست، یک فرصتی را به اهالی شهر چابهار و مردم استان سیستان و بلوچستان اختصاص دهد.
همانطور که میدانید فروش سینمای امروز در گرو استفاده از بازیگران چهره است، اینکه این فیلم از بازیگران بومی و ناشناس استفاده کرده، آیا دغدغه بازگشت سرمایه را ندارید؟
اولا اینکه سرمایه گذار این فیلم بنیاد شهید و امور ایثارگران است و ما هم مانند هر سرمایهگذار و تهیهکننده قطعا دغدغه بازگشت سرمایه را داشتیم اما سینمای ایران تقریبا از دو منظر همواره ارزیابی میشود؛ یک بخش اینکه این سینما باید گردش مالی را برگرداند تا دوباره بتواند فیلم تولید کند. اما بخش دیگر این است که نهادها و ارگانهای دولتی ورود پیدا میکنند و به تولید موضوعات مهم و استراتژیک میپردازند. لذا این فیلمها لزوما این نیست که حتما باید فروش گیشه داشته باشد، چراکه بعضی از فیلمها فقط حضور دارند و برای ماندگاری بخشی از نیازهای جامعه تلاش میکنند.
به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان به غیر از یک یا دو نفر، فیلمساز دیگری وجود ندارد. به نظرم این موضوع ناشی از سیاستگذاری اشتباه و نادرست است که در این چهار دهه به آن توجه نشده است، خب چرا؟ آیا به خاطر ضعف استعداد مردم آن منطقه است؟ قطعا خیر. لذا این فیلمها هدف دیگری دارد و خیلی نباید انتظار استقبال عموم را پیش بینی کرد. این اثر همین که بتواند افرادی را مجاب به سرمایهگذاری در این مناطق کند، رسالت خود را انجام داده است.
به عنوان تهیهکننده چقدر به تنوع کاری اعتقاد دارید؟
این کار اولین اثری بود که در شرق کشور کار کردم. قبل از این اثر به تولیدات دیگری پرداختم که اجتماعی، تاریخی و در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت بوده است. لذا شخصا بر اساس دیدگاههای ذهنی خود به دنبال تولید آثاری هستم که بتوانم ذهن مخاطب را به چالش بکشانم. در واقع خیلی درگیر فروش گیشه و فیلمهایی که جدیدا شکل گرفته نیستم، چراکه معتقدم امروزه کارکرد رسانه و سینما بیشتر جنبه سرگرمی پیدا کرده که خب آفت سینمای ایران است.
از طرفی، متاسفانه درحال حاضر، کارکرد راهبری سینما به فراموشی سپرده شده است که اصلا جالب نیست و این موضوع در آینده باعث ایجاد خطرات فرهنگی میشود. به نظرم سینمای امروز، همانطور که به سینمای تجاری و بدنه توجه میشود باید به سینمای استراتژیک و هدفمند نیز پرداخته شود.
چشمانداز این فیلم برای اکران عمومی چگونه است؟
خب قاعدتا این فیلم بعد از جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد که درحال حاضر، مشغول دریافت مراحل پروانه نمایش هستیم. قطعا مانند هر فیلم دیگری پیگیر اکران عمومی نیز هستم.
اکران فیلم در بازارهای بین المللی چطور؟
از آنجایی که موضوع این فیلم مربوط به قوم شریف بلوچ است، اکران این فیلم علاوه بر بازارهای بین الملل، در کشورهای منطقه نیز نتیجه بخش خواهد بود که در روزهای آتی برنامهریزی انجام خواهد شد.
سخن پایانی؟
معتقدم که این اثر میتواند سهم بسیارخوبی در تحقق شعار دولت سیزدهم (عدالت فرهنگی) داشته باشد.
نشر اول: روزنامه صبا
*معصومه دهقاننژاد
There are no comments yet