«دست ناپیدا» و موقعیت دراماتیک ناپدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۳

«دست ناپیدا» و موقعیت دراماتیک ناپدید

فیلم «دست ناپیدا» با ریتم کند، بازی‌های معمولی و داستانی فاقد کشمکش‌های دراماتیک نمی‌تواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند و علاوه بر بعد ندادن به شخصیت‌ها و فقدان نمایش انگیزه برای آنها، در تبدیل این موقعيت نمایشی به یک درام قوی موفق عمل نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سینماصبا، «دست ناپیدا» فیلمی از انسیه شاه حسینی با محوریت جبهه و جنگ در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش درآمد.البته پیش از این نیز فیلم‌هایی با محوریت حضور زنان در پشت جبهه در سینمای ایران ساخته شده است.

فیلم با محوریت حضور زنان در دفاع مقدس، به ماجرای زن خبرنگاری به نام لیلا می‌پردازد که از همکاران خود جدا مانده و به جایی در پشت جبهه می‌رود که در آن زنان به پشتیبانی از رزمندگان می‌پردازند و از طریق شستن ملحفه‌ها و ترمیم و بازسازی لباس‌های شهدا، حضور اجتماعی موثری در دفاع مقدس دارند.

فیلم با پرداختن به مقوله دفاع مقدس از زاویه‌ای به جز خطوط مقدم جنگ و به ویژه نقش زنان، سعی کرده بار دیگر جنگ تحمیلی را در چشمان مخاطبان زنده نماید اما به لحاظ دراماتیک و به اندازه لازم آنقدر قوی نیست که مخاطب را به خود جذب کند و تنها با به تصویر کشیدن موقعیت زنان فعال در پشت جبهه اکتفا کرده است.

شخصیت لیلا که بازیگر نقش خبرنگار است و به واسطه جدا ماندن از همراهانش به این مکان آمده، با دیدن فعالیت زنان هنگام شستن لباس‌ها و یافتن اجزای بدن شهدا، در حال و هوایی عرفانی قرار می‌گیرد. در این میان سکانسی وجود داردکه زن‌ها با یافتن دست شهیدی، سوگواری می‌کنند و جوی خونی در مقر آنها راه می‌‌افتد که تصویر زیبایی می‌آفریند.

لیلا که ادبیات خوانده شوهری داشته که به او حسادت می‌کرده و مانع فعالیت‌های فرهنگی او می‌شده، که اینها در فلاش بک‌هایی دیده می‌شود، لیلا بعد از جدایی از او راهی جبهه شده تا وارد خط مقدم شود اما به تدریج در می‌یابد پشت جبهه زنان خودش به نوعی خط مقدم محسوب می‌شود.

متاسفانه فیلم «دست ناپیدا» با ریتم کند، بازی‌های معمولی و داستانی فاقد کشمکش‌های دراماتیک نمی‌تواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند و علاوه بر بعد ندادن به شخصیت‌ها و فقدان نمایش انگیزه برای آنها، در تبدیل این موقعیت نمایشی به یک درام قوی موفق عمل نمی‌کند. بازی بازیگران ناشناخته، موسیقی ضعیف فیلم و ریتم کند آن، نمی‌تواند بر زیبایی تصاویر طبیعت جنوب غلبه کرده و فیلمی موفق را به نمایش بگذارد.

*سحر ناسوتی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰