مراقب بودم فیلمنامه انیمیشن پایش را از گلیم تولید درازتر نکند | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳
مقداد اخوان نویسنده انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» در گفت‌وگو با صبا:

مراقب بودم فیلمنامه انیمیشن پایش را از گلیم تولید درازتر نکند

مقداد اخوان، نویسنده انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» محصول سازمان اوج در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: د‌ر نگارش انیمیشن حواسم هست که فیلمنامه پایش را اژ گلیم تولید درازتر نکند.

مقداد اخوان نویسنده انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» از تولیدات سازمان اوج و آثار حاضر در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار سینماصبا، درباره تفاوت نسخه سینمایی با سریال آن بیان کرد: به دلیل این که من در پروژه سریال «ببعی» حضور نداشتم از جزئیات بی خبرم. به هر حال برای پیش برد سناریو در قالب سینمایی به فراخور درام کارکترهایی اضافه یا کم شده است اما نقش‌های اصلی سریال یعنی «ببعی» و خواهرش «ببعو» در ورژن سینمایی‌اش به قوت خود باقی هستند.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اهمیت فروش و گیشه در سینما مخاطبان هدف در داستان فیلم چه گروه سنی بوده است، گفت: به گروه خردسال توجه داشتیم. البته باید گفت که انیمیشن «ببعی» می‌تواند برای تمامی سنین جذاب باشد چون برخلاف تصویر سازی ساده داستانی به زیر لایه‌ها و خرده داستان‌های قابل تاملی‌ می‌پردازد که کشف آن خالی از لطف نیست.

اخوان درباره مهم‌ترین پیام این انیمیشن سینمایی عنوان کرد: «ببعی» یک غیر پرنده است که می‌خواهد با تراکتورش نبیب بیب» پرواز کند، این تصمیم از نظر دیگران غیر ممکن است. البته که او با کمک چند تن از دوستانش موفق می‌شود پرواز را با بیب بیب تجربه کند، اما این تصمیم فراز و نشیب‌هایی دارد که قصه را پیش می‌برد. به طور کلی داستان «ببعی قهرمان» سعی دارد برای مخاطب تصویر کند که اگر هدفی را انتخاب کردیم برای رسیدن به آن نباید دلسرد شویم و امیدوار به تلاش‌مان ادامه دهیم. به قول معروف «خواستن، توانستن است» برای شخص من و انگیزه دادن به دیگری حرف اول را می‌زند.

این نویسنده در پاسخ به این که نگارش فیلمنامه در انیمیشن چقدر باید متناسب با زمان بر بودن پروسه تولید این ژانر هماهنگ باشد، بیان کرد: برای جواب این سوال لازم است که بدانیم ساخت انیمیشن محدودیت‌های خاص خود را دارد،به اشتباه تصور می‌شود چون لوکیشن و محیط و کارکترها مجازی هستند و محدودیت حقیقت داشتن در کار نیست، می‌توان دست به هر کاری زد و ناممکن‌های سینمای رئال را در انمیشن تلافی کرد. بله انیمیشن جهانی‌ است نامحدود و خیال‌انگیز ، ولی باید توان تولید و بودجه اجرایی و زمان تحویل کار را در نظر گرفت. من به دلیل این که در ساخت انیمیشن نیز دست به کارم، اغلب در فیلم‌نامه‌های انیمیشنی که می‌نویسم، این نکته را در نظر دارم که سناریو پایش را بیشتر از گلیم تولید دراز نکند. امیدوارم روزی برسد که کمتر نگران این موضوع باشیم.

اخوان در پاسخ به اینکه چقدر به دیده شدن انیمیشن در ویترین جشنواره فیلم فجر می‌توان امیدوار بود، توضیح داد: به آینده امیدوار‌ترم و چه بهتر که در این دوره نیز شاهد درخشش انیمیشن‌ها باشیم. چراکه باخبرم دوستانی که در این حوزه دست به کارند، با چه مشقت‌هایی تولیدشان را به انجام می‌رسانند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰