محمدحسین حقیقت یکی دیگر از فیلم اولیهای جشنواره چهل و دومین فیلم فجر است که پرواز ۱۷۵ را ساخته است. این فیلم به تهیهکنندگی سعید شرفیکیا و با بازی جمشید هاشم پور، ثریا قاسمی، جعفر دهقان، اسماعیل خلج، رضاتوکلی، مجید پتکی و اتابک نادری تولید شده است. فیلم «پرواز ۱۷۵» در زمان حال و در بستر یک جریان پرهیجان اتفاق میافتد. طوریکه، این مضمون پیوندی است بین اتفاقات زمان جنگ که در ادامه برخی از آن را روایت میکند.
خبرنگارسینماصبا با این کارگردان جوان گفتوگویی انجام داده است که در ادامه میخوانید:
کمی شما را بشناسیم.
متولد ۱۳۷۶ هستم. تقریبا حدود ۱۲-۱۳سال است که در بخش فیلم و سینما فعالیت میکنم. قبل از آن نیز، جسته گریخته مسئولیتهای تحقیق، پژوهشی و نگارشی انجام دادهام. اما فیلم سینمایی «پرواز ۱۷۵» اولین کار بلند سینمایی من است، البته قبل از آن، سه کار کوتاه کارگردانی کردم که در برخی جشنوارهها حضور پیدا کرد. همچنین در گروه کارگردانی و برنامهریزی چند پروژه سینمایی و تله فیلم به عنوان دستیار اول کارگردان و مدیر برنامهریزی و البته در چند پروژه سینمایی دیگر به عنوان سرپرست گروه کارگردانی حضور داشتم. در چند مستند نیز به عنوان دستیار و در برخی از آنها به عنوان کارگردان فعالیت داشتم. از طرفی در بخشهای دیگری همچون تدوین نیز دستیاری کردم. اما در آخر خدا را شکر که با توفیق آن، توانستم «پرواز ۱۷۵» رو به عنوان اولین کار سینمایی خود بسازم .
ایده اولیه ساخت فیلم «پرواز ۱۷۵» چطور شکل گرفت؟
اگرچه در سالهای اخیر، طیف محدودی در سینمای ایران تلاش داشتند با مهندسی سلایق، ذهن مخاطب را به سوی تفکر خود بکشانند و طوری وانمود کنند که سینما فقط تعریفی است که آنان میگویند اما واقعیت غیر قابل انکار، این است که سینمای دفاع مقدس همچنان بین مردم کشور جایگاه خودش را دارد و به تبع آن، دغدغه طیف وسیعی از کارگردانان سینمای ایران نیز هست. دغدغهای که اگر مورد توجه و حمایت قرار گیرد، اگر برایش قالبی مناسب و به روز در نظر گرفته شود، حتما و قطعا مخاطب با آن ارتباط برقرار میکند. لذا در آن مقطع زمانی متوجه خواهیم شد که همین هنرمندان و فیلمسازان چه افتخاراتی را در سینمای دفاع مقدس رقم خواهند زد. از طرفی، من به عنوان یک ایرانی و عضو کوچکی از هنر مملکت نتوانستم نسبت به این بخش از تاریخ سرزمینم بیتفاوت باشم.
تحقیقات و پژوهش فیلمنامه چقدر طول کشید؟
حدودا دو سال به صورت مستقیم و غیرمستقیم، متمرکز بر تحقیقات و پژوهش فیلمنامه بودیم و در این مدت چندینبار بازنویسی کردیم تا فیلمنامه نهایی شکل گرفت. این فیلم در ژانر دفاع مقدس است و یک ملودرام شیرین را روایت میکند. اما مشخصا موضوع آن مربوط به شهدای غواص است. لذا برخی افراد فکر میکنند که فیلمهای دفاع مقدس حتما باید در میدان جنگ اتفاق بیفتد درحالیکه این اثر اینطور نیست. هرچند در ژانر فیلمهای دفاع مقدس آثار ارزندهای ساخته شده و من دست سازنده آنان را میبوسم اما فیلم «پرواز ۱۷۵» هیچ شباهتی به آن آثار ندارد.
چه تفاوتی با فیلمهای دیگر دفاع مقدسی دارد؟
باتوجه به فضا و اتمسفرحاکم، توانسیم به فرم و ساختار مدنظر دست پیدا کنیم و سعی کردیم در یک ساختار بدیع به آن بپردازیم. در واقع ساختار فیلم «پرواز ۱۷۵» متفاوتتر از آن چیزی است که از یک فیلم دفاع مقدسی میتوان انتظار داشت. به همین جهت این اثر نسبت به آثار دیگر دفاع مقدس تفاوتهایی دارد که ممکن است برای مخاطب جذابتر باشد. لذا ترجیح میدهم که بیشتر مخاطب و اصحاب رسانه در این باره اظهار نظر کنند.
همه چیز طبق برنامهریزی پیش رفت؟
طبیعتا کارهایی که از فیلمنامه خوبی برخوردار باشند و در زمان تولید بخواهند هدفمند و با تایم برنامهریزی مناسب پیش روند، نیازمند این موضوع هستند که حتما کارهای مربوط به زمان پیش تولید به درستی و نظم انجام شود تا در زمان تولید مشکلی ایجاد نشود. بنابراین ما نیز از مسئله جدا نبودیم و تمام دکوپاژ و مراحل پیش تولید قبل از پروسه تولید انجام شد تا بتوانیم به نتیجه و برنامهریزی مدنظر خود برسیم.
لوکیشنهای فیلمبرداری کار در چه مناطقی بود؟
خوشبختانه یا متاسفانه پراکندگی لوکیشنها بسیار زیاد بود و با مشکلات زیادی مواجه شدیم. در واقع حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد لوکیشنها داخلی و الباقی خارجی بود. بخشی از لوکیشنها در مناطق تهران، اهواز، آبادان، اروندکنار و بخشی دیگر در شهرک دفاع مقدس فیلمبرداری شد. البته فیلمبرداری در شهرهای جنوبی کشور به دلیل گرمای طاقت فرسا بسیار سخت و دشوار بود که با چالشهای زیادی روبرو بودیم.
در این اثر از جلوههای بصری و میدانی استفاده شده؟
همانطور که گفتم به دلیل اینکه فضای فیلم در میدان جنگ نیست، آنچنان از جلوههای میدانی استفاده نکردیم، اما در قسمتهای مختلف نیازمند جلوههای بصری بودیم که قبل از تولید هدف گذاری و نقطهگذاریهای لازم انجام شد و در تولید و پس تولید نیز به درستی ارائه داده شد.
اتفاق ویژهای در روند تولید فیلم بود که بخواهید به آن اشاره کنید؟
جذابیت و اتفاق ویژه در این اثر کار با نوجوانانی بود که تجربه زیادی نداشتند و کار با آنان نیازمند تمرینهای بسیار بود، هرچند این اتفاق سخت و چالشهای زیادی به همراه داشت. از طرف دیگر کارکردن با اساتید و بزرگان سینما تجربه شیرین و لذتبخش این فیلم بود.
بهترین سکانس فیلم از نظر شما؟
طبیعی است که به عنوان کارگردان با تمام سکانسهای فیلم زندگی کردم و به تمام فیلم عشق میورزم اما مهم این است که باید مردم ارتباط برقرار کنند. به جد معتقدم که برخی از دیالوگهای فیلم کمنظیر هستند و تاثیرگذاری لازم را خواهند داشت.
سخن پایانی؟
خدا را شکر در طول کار با دوستان همدل و صمیمی هم مسیر بودیم که در بخش فنی و پشت صحنه مشغول به کار بودند. در صحنه نیز بازیگران پیشکسوتی چون جمشید هاشم پور، ثریا قاسمی، جعفر دهقان، اسماعیل خلج، رضاتوکلی و… همراه ما بودند. لذا نیاز است از تمامی عوامل و بازیگران که برای خلق این اثر سعی و تلاش داشتند، تشکر ویژه کنم. همچنین این فیلم با بودجه بخش خصوصی و بدون کوچکترین حمایت از نهادهای دولتی ساخته شده که لازم است از موسسه سینمایی نگار فیلم تبیان که به من اعتماد کرده و سرمایهگذاری فیلم را انجام دادند تقدیر و تشکر ویژه کنم.
نشر اول: روزنامه صبا
*معصومه دهقان نژاد
There are no comments yet