مرتضی علیزاده متولد ۱۳۶۹ است و سینما را از سال ۱۳۸۷ به صورت تجربی آغاز کرد. او فیلمهای کوتاه زیادی را کارگردانی کرده است که آخرین اثر او به نام «خوانا بنویسید» در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کرد و در چهار بخش کاندید شد که در نهایت موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.
فیلم «بیبدن» با ژانر جنایی، اجتماعی اولین تجربه سینمایی اوست که در بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
خبرنگار سینماصبا، با این کارگردان جوان به گفتوگو نشستهاست که در ادامه میخوانید:
فیلم شما در ژانر اجتماعی،جنایی است، چرا برای اولین کار سینمایی خود، دست به ساخت چنین اثری زدید؟
ساخت فیلمهای جنایی در تمام دنیا جزو ژانرهای محبوب است و در ایران هم باتوجه به سنوات گذشته نشان داده شده که تماشاگر با چنین ژانرهایی ارتباط برقرار میکند. البته درامهای جنایی در ایران، زمانی که با مسائل اجتماعی گره میخورد برای مخاطب جذابتر بوده و هست. به همین خاطر فکر میکنم که انتخاب چنین سوژهای، درست و منطقی بوده است. حال اینکه مردم بعد از دیدن این فیلم چه بازخوردی داشته باشند یا اینکه اصلا با این فیلم ارتباط برقرار کرده باشند، مسئلهای جدایی است.
چه مدت صرف نگارش و تحقیقات فیلمنامه شده است؟
طرح فیلمنامه را به کمک آقای کاظم دانشی نوشتیم و در ادامه ایشان به تنهایی فیلمنامه را کامل کرد. مدت نگارش فیلمنامه نیز از اردیبهشت تا شهریور طول کشید. از شهریور تا آبان هم صرف بازنویسی این اثر شد. البته پروانه ساخت فیلم برای شهریورماه بود اما به دلیل رفت و برگشت و چالشهایی که با شورای پروانه ساخت داشتیم تا آبان و آذر به درازا کشید.
این موضوع همواره مطرح شده که فیلمنامه بر اساس قتل غزاله شکور که به دست آرمان عبدالعالی کشته شده، نوشته شده است.
خیر چنین چیزی صحت ندارد. البته همان مقطع زمانی مصاحبه کردم و این خبر را رد کردم. درباره کلیت فیلم، میتوانم بگویم که معدلگیری از چند پرونده قضایی است و به طور مشخص، هیچ پرونده خاصی مدنظر ما و فیلمنامه نیست.
برای نوشتن فیلمنامه به صورت حضوری با مستندات و پروندههای قضایی روبرو شدید؟
بله خیلی زیاد. به طور مرتب درگیر این مسائل بودیم و مستندات را کماکان پیگیری میکردیم.
مراحل انتخاب بازیگر به چه شکل بود؟
یک سری از بازیگران باتوجه به کاراکترهایی که در فیلم وجود داشت، مدنظرمان بود که خدا را شکر عملی شد. معتقدم که کست بازیگران بسیار خوب و حرفهای بود. به طور مثال خانم شاکردوست، آقای جمشیدی، آقای صحت، خانم عباسی، آقای پورفرج و… همگی بهترین هستند.
چه مدت با بازیگران تمرین کردید و نحوه هدایت بازیگر چگونه بود؟
همانطور که گفتم، بازیگران همه حرفهای و توانمند بودند. همچنین تمام این عزیزان باتوجه به جزئیات کاراکتر، هم خودشان ایده و خلاقیت به خرج میدادند و من هم نکاتی به آنها ارائه میدادم. اما در نهایت آنها بالاترین سطح بازی خودشان را ارائه کردند. تمرینات نیز به دلیل محدودیت زمان، چند جلسه در پیش تولید و الباقی نیز قبل از فیلمبرداری انجام شد.
همه چیز طبق برنامهریزی پیش رفت؟
بله؛ البته چالشهایی در تولید داشتیم که خدا را شکر برطرف شد.
باتوجه به اخبار منتشر شده، انگار فشارها برای حذف این فیلم در جشنواره بسیار بوده است؟
ساخت این فیلم در مسیر تولید و پس تولید برای ما چالشهای زیادی داشت. حتی در مدت تولید، خبرهایی که بر ضد ما بود، بسیار انتشار پیدا میکرد. تمام اخبارهای منتشرشده از فیلم، فقط یک سوال را در ذهن من تداعی میکرد که چطور هنوز اثری ساخته نشده و اینکه هنوز کسی آن را ندیده چگونه میتواند درباره این فیلم قضاوت کند و خبری انتشار دهد؟ این مسئله برای من و تمام گروه جای سوال داشت که کاش حداقل این فیلم را ببینند و بعد قضاوت کنند. اینکه عدهای حرمت رسانه و قلم را نگه نمیدارند و با ناجوانمردی شروع به کوبیدن آن میکنند اصلا کار درستی نیست. خب تمام این تیترها، حواشی ساخته شده و هجمههایی که ندیده به فیلم تحمیل شد، قطعا در پروسه تولید به عملکرد و روان عوامل لطمه وارد کرد. اما معتقدم که قصد این افراد قطعا فراتر از حضور در جشنواره فیلم فجر بود.
به نظرتان ساخت این حواشی برای فیلم شما، هدفمند بود؟
به نظرم این موضوع به یک شخص یا رسانه مرتبط نبود بلکه پشت تمام این مسائل یک جریانی بود که میخواست ما را به چالش بکشاند و باعث توقفمان شود، شاید یکی از علتهایش این بود که میخواهند مانع تولیدات اجتماعی شوند، چراکه فیلم «بیبدن»، یکی از اجتماعیترین فیلمهایی است که امسال در جشنواره حضور و حرفی برای گفتن دارد.
سخن پایانی؟
خدا را شکر که روند پیش تولید، تولید و پس تولید با تمام فشردگیها و حواشی، به خوبی پیش رفت، چرا که از بازیگران گرفته تا عوامل همه از جان مایه گذاشتند و فراتر از تعهدات خود کار کردند. جا دارد همینجا از تک تک این عزیزان تشکر کنم.
نشر اول: روزنامه صبا
*معصومه دهقان
There are no comments yet