نخواستیم «موقعیت مهدی» تکرار شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۱
کارگردان و تهیه کننده فیلم «مجنون» مطرح کردند:

نخواستیم «موقعیت مهدی» تکرار شود

مهدی شامحمدی و عباس نادران با حضور در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» توضیحاتی درباره چگونگی ساخت فیلم «مجنون» بیان کردند.

به گزارش صبا، فیلم سینمایی «مجنون» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج  است که حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. سجاد بابایی، بهزاد خلج، شبنم قربانی، حسام منظور، محمد رشنو، سید مهدی حسینی، افشین حسنلو و محمدرسول صفری بازیگران این فیلم هستند.

عباس نادران در پاسخ به سوال امیررضا مافی مجری «نقد سینما» که  چطور شد بعد از فیلم شهری «شادروان» سراغ یک فیلم جنگی با جزئیات بسیار که تولید سختی هم دارد رفته است گفت: چهار سال پیش استارت پروژه «مجنون» زده شده بود . وقتی تهیه‌کننگی آن به من پیشنهاد شد؛ نتوانستم با فیلمنامه ارتباط برقرار کنم و حتی گفتم تصویری که از شهید مهدی زین‌الدین به نمایش درمی‌آورد تصویر یک قهرمان ملی نیست.

او ادامه داد: بعد از آن تیم دیگری ساخت فیلم را برعهده گرفت. نقطه تلاقی دوباره ما با پروژه به اواخر مرداد ۱۴۰۱ برمی‌گردد. آن زمان که فیلمنامه را خواندم برای من به عنوان تهیه کننده تجربه‌گرا بسیار جذاب بود. ضمن این که اساسا کار کردن با دوستان فیلم اولی برایم بسیار هیجان انگیز است؛ بویژه کارگردانی که مستندهای موفق بسیار زیادی ساخته و سر نترسی دارد.

مهدی شامحمدی نیز در پاسخ به این سوال که چرا به ساخت فیلم سینمایی درباره شهید مهدی زین‌الدین آری گفته است گفت: سال‌هاست که سینمای مستند من را با خود  درگیر کرده است. یکی از شاخه‌های آن نیز طی این سال‌ها مستند جنگ بوده. شهید مهدی زین‌الدین نیز کارکتری است که دوست داشتم از سال ۱۳۸۶ فیلم مستندی درباره او بسازم و از آن دوران این دغدغه را داشتم. نه فقط درباره ایشان که چند قهرمان بزرگ جنگ نیز هستند که هنوز به آنها پرداخته نشده و برای نسل جدید در حد نام چند اتوبان باقی مانده‌اند.

او ادامه داد: متاسفانه به دلیل آنکه هنوز نیاموخته‌اند چگونه از آرشیوها مراقبت شود، منابع درستی نیز وجود ندارد و البته خیلی وقت‌ها سخت‌گیری‌هایی بابت در اختیار قرار دادن منابع وجود دارد هرچقدر بررسی کردم متوجه شدم از طریق این منابع نمی‌توان فیلم مستند خوبی ساخت. تا اینکه به من پیشنهاد ساخت این فیلم داده شد. آن را پذیرفتم چون دغدغه‌ام بود.

شامحمدی درباره ویژگی سینمای داستانی گفت: قابلیت سینمای داستانی در آن است جدای از آنکه می‌توان به حقیقت وفادار ماند می‌توان کمی تخیل را نیز وارد آن کرده و روایت را دراماتیزه کرد و در نهایت به قصه مورد نظر رسید و به آن پرداخت.

در ادامه امیرضا مافی «مجنون» را فیلمی دانست که می‌توان در آن روحیه مستندسازی مهدی شامحمدی را دید و همین باعث شده است جنس تصاویر «روایت فتحی» باشد.عباس نادران در تاکید بر این نکته افزود: دوستان می‌گفتند این فیلم، روایت فتحی‌ترین فیلم این چند سال دفاع مقدس است.

مافی در ادامه گفت: روحیه و تسلط مهدی شامحمدی اینطور به نظر می‎رسد که مماس با واقعیت حرکت کرده و هر کجا که دیده در صورت دراماتیزه‌تر شدن ممکن است روایت را از واقعیت دور کند جلوی آن را گرفته است. برای همین روایت دارای یک سکون و آرامش تاملی است و از این رو ممکن است برخی آن را بپسندند و برخی دیگر خیر. کار کردن با چنین سوژه‌ای سخت است.

عباس نادران همچنین درباره فرآیند تغییر فیلمنامه «مجنون» توضیح داد: زمانی که فیلمنامه به دست من رسید محوریت آن بیشتر بر روی ارتباط بین دو برادر بود. به نظر می‌آمد که بخش عمده این فیلمنامه تحت تاثیر آخرین فیلمی است که در سینمای ما موفقیت کسب کرده بود. «موقعیت مهدی» فیلم اپیزودیک بود و رفت و آمد و فلش بک داشت. حتی در این فیلم خانواده و پدر و مادر نیز نقش مهمی داشتند. من همان زمان که با مهدی شامحمدی صحبت می‌کردم به او گفتم این فیلم چقدر فیلم توست. به او گفتم چقدر فکر می‌کند این فیلمنامه می‌تواند فیلم اول او باشد. در چند جلسه به این نتیجه رسیدیم که هر دو می‌خواهیم فیلم قهرمانانه خلق کنیم و این فیلمنامه آن قهرمان را به ما نمی‌دهد.

نادران در پایان خاطرنشان کرد: آن فیلمنامه در بهترین حالت تکرار یک اثر موفقی بود که قبلا ساخته شده بود. برای همین گفتیم بیایم و یک قدم رو به جلو برداریم. کل موقعیتی که در فیلمنامه داشت را دور ریختیم و فقط موقعیت عملیات خیبر را حفظ کردیم. موقعیت عملیات خیبر از این رو در زندگی شهید مهدی زین‌‌الدین جذاب است که می‌توانستیم یک موقعیت پیوسته خطی از زندگی این شهید را در طول ۶۰-۷۰ روز نشان دهیم. تغییراتی انجام شد و نکاتی را اضافه کردیم تا بتوان ارتباط شخصیت اصلی‌ با جامعه، همسر، فرزند، دوستان و محیط اطرافش را نمایش دهیم و در حد بضاعت یک اثر سینمایی کارکتر به درستی در این زمان محدود معرفی شود.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰