به گزارش خبرنگار سینماصبا، «پرویز خان» از جمله فیلمهای غافلگیرکننده جشنواره چهل و دوم فجر است که همزمان مورد تحسین منتقدان، مخاطبان، اصحاب رسانه و چهرههای ورزشی قرار گرفته است. این فیلم اولین تجربه بلند سینمایی علی ثقفی است که خود فیلمنامه آن را نوشته است.
«پرویز خان» یک اثر زندگینامهای- ورزشی است که بخشهایی از فعالیت حرفهای مرحوم پرویز دهداری در زمان هدایت تیم ملی را به تصویر میکشد. روایت فیلمنامه از سوژه مورد نظر، سرراست و بدون الکن است. نقطه عطف و گرهافکنی و گرهگشایی آن اصولی است و به همین خاطر، مخاطب را با خود تا انتها همراه میکند.
کارگردانی فیلم دقیق و اصولی است؛ از حشو و زواید دور است و شمایل کاراکتر و نیز اطرافیان او را قاعدهمند ارائه کرده است. وانگهی، سکانسهای مهیج فوتبالی، توان کارگردان را دوچندان نمایان میسازد.
«پرویزخان» در فضاسازی موفق و باورپذیر است و جزئیات آن، مخاطب را به دهه شصت میبرد. هنچنین بازیگران مقابل دوربین درخشان هستند که سرآمد آنها سعید پورصمیمی در نقش مرحوم دهداری است. فیلم را میتوان فراتر از یک اثر زندگینامهای- ورزشی هم تعبیر کرد؛ چرا که گوشهای از تاریخ معاصر ایران را ورق میزند. در این رهگذر، مدیریت کشور، خاصه در عرصه ورزش را نقد میکند که قابل تعمیم برای امروز هم هست. سوای این نکات، «پرویزخان» عرق و غیرت ملی را نشانه میرود. فیلمساز این کار را نه به شکل گل درشت بلکه در قالب دراماتیزه کردن اتفاقات واقعی انجام میدهد؛ با ترکیب فوتبال و جنگ.
مجموعه این نکات است که میتوان امیدوار بود، «پرویزخان» مورد بی لطفی داوران قرار نگیرد! اغراق نیست اگر بگوییم فیلم در بخش فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری (سعید پورصمیمی) و طراحی صحنه شایسته دریافت سیمرغ اصلی است.
There are no comments yet