بازی رنگ‌ها در «آبی روشن» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱

بازی رنگ‌ها در «آبی روشن»

هر چند که آخر فیلم با رویارویی یونس و ایوب و بازگشایی تمامی ابهامات فیلم، مسیری شعاری می‌یابد، اما می‌توان گفت فیلم و فیلمنامه با انتخاب لوکیشن‌های ناب پاییزی توانسته موقعیت دراماتیک را به صورتی زیبا به تصویر بکشد و در رابطه معنایی میان داستان و قاب‌ها، «آبی روشن» را در ژانر خودش به درستی با تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار سینماصبا، «آبی روشن» فیلمی به نویسندگی امیر ابیلی و داوود گنجوی و کارگردانی بابک خواجه‌پاشا، در شب هشتم جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش درآمد.

بابک خواجه پاشا که سال گذشته با فیلم «آغوش درخت» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و از کارگردانی آن تقدیر شد، این بار فیلمی با محتوای مذهبی وارد جشنواره شده است.

فیلم با بازی مهران احمدی در نقش حاج یونس که فرد معتمد شهر و صاحب معدن فیروزه است، آغاز می‌شود. آنها در معدن فیروزه‌ای بزرگ را می‌یابند که یونس قرار است به حرم امام رضا اهدا کند و همزمان خادم حرم شود. دزدیده شدن فیروزه و کشته شدن یکی از کارگران یونس، موجب شکل‌گیری داستان می‌شود.

فیلم در فضای روستایی، حال و هوای ناتورالیستی دارد و کارگردان توانسته با نماهای باز، طبیعت، آسمان آبی و زمین سبز را به تصویر بکشد. طراحی صحنه و لباس فیلم نیز با تنالیته رنگ‌های آبی، فرصت درک لایه‌های پنهان فیلم به همراه ارتباط بینامتنی عناصر درون آن را دارد. ساختار فیلم پس از نقطه عطف اول از یک فیلم روستایی به فیلمی جاده‌ای تبدیل می‌شود که در آن حاج یونس و دختری که نامزد عطا، شخصیت ناپیدای متهم به دزدی است، در جستجوی عطا به راه می‌افتند.

شخصیت‌پردازی ستاره با بازی سارا حاتمی برنده سیمرغ جشنواره فجر سال گذشته و دختر جوانی که نامزد عطاست، به گونه‌ جوانان امروزی است، او از راحتی خاصی برخوردار است که تنها در نسل جدید قابل درک است و به همبن دلیل حاجی یونس که مردی سنتی است نیز، نمی‌تواند با بعضی از کارهای او کنار بیاید. آنها در این میان سربازی را سوار می‌کنند که یک زندانی را با خود به همراه دارد و آن زندانی فرار می‌کند. گناه فرار او به گردن ستاره است که با چای دادن، موجب بروز مشکل شده است. حالا سرباز نیز با آنها همسفر می‌شود و آنها در جستجوی عطا و پدرش در جاده می‌رانند.

این مسیر جاده‌ای، با رفتن به قهوه‌خانه و امامزاده‌ای که نواده امام رضاست و دریا ادامه می‌یابد، دزد پیدا می‌شود، حاج یونس آهوی درون تور را آزاد می‌کند و…. هر چند که آخر فیلم با رویارویی یونس و ایوب و بازگشایی تمامی ابهامات فیلم، مسیری شعاری می‌یابد، اما می‌توان گفت فیلم و فیلمنامه با انتخاب لوکیشن‌های ناب پاییزی توانسته موقعیت دراماتیک را به صورتی زیبا به تصویر بکشد و در رابطه معنایی میان داستان و قاب‌ها، «آبی روشن» را در ژانر خودش به درستی با تصویر بکشد.

*سحر ناسوتی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000