«پرویز خان»؛ تجربه همزمان دیدن فیلم و هیجان تماشای فوتبال | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴
اولین نگاه به اکران فیلم علی ثقفی در خانه جشنواره

«پرویز خان»؛ تجربه همزمان دیدن فیلم و هیجان تماشای فوتبال

فضاسازی یک فیلم بيوگرافي از سه دهه قبل، بازسازی شخصیت‌های واقعی فوتبالیست و ساختن یک زمین فوتبال، یک بازی ملی با حضور تماشاگران، هر کدام می‌تواند یک چالش جدی برای یک کارگردان کار اولی باشد که علی ثقفی از عهده آن به خوبی برآمده است.

به گزارش خبرنگار سینماصبا، «پرویز خان» فیلمی به کارگردانی علی ثقفی در شب نهم جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش درآمد. فیلم در ژانر بیوگرافی، به زندگی پرویز دهداری مربی فقید فوتبال ایران می‌پردازد. پرویز دهداری، ملقب به پرویز خان فوتبالیست و مربی باسابقه ایرانی با بازی درخشان سعید پورصمیمی، شخصیتی منطبق بر اصول اخلاقی خودش را دارد که برای همه قابل قبول نیست.

چالش‌های دهداری برای شکل دادن بازی ایران و کویت و تشکیل یک تیم جدید، با بازیکنانی چون احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، مجید نامجو مطلق و… که بعدها به ستارگان فوتبال ایران تبدیل شدند، موضوع فیلم است، فیلمی که با بازسازی موقعیت دهه شصت و افراد نام آشنای آن دوران مانند مرحوم سیروس قایقران و اسکندر کوتی گزارشگر فوتبال، مخاطبان را عمیقا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فضاسازی یک فیلم بیوگرافیک از سه دهه قبل، بازسازی شخصیت‌های واقعی فوتبالیست و ساختن یک زمین فوتبال، یک بازی ملی با حضور تماشاگران، هر کدام می‌تواند یک چالش جدی برای یک کارگردان کار اولی باشد که علی ثقفی از عهده آن به خوبی برآمده است. کارگردانی پرکشش و موقعیت‌های هیجان‌انگیز فیلم که موقعیت جنگ ایران و عراق را در تقابل با نبرد ورزشی ایران و کویت در زمین فوتبال کشور قطر نشان می‌دهد، سبب می‌شود که مخاطبان با واقعیت‌های اتفاقات آن روزگار و به ویژه شخصیت پرویز دهداری و چگونگی رشد ستاره‌های فوتبال دهه‌های شصت، هفتاد و هشتاد آشنا شوند.

از سوی دیگر صحنه‌های پایانی فیلم که یک بازی فوتبال واقعی است و همزمان واکنش‌های مختلف افراد متفاوت از بازیکن فرضی مغضوب آن دوره، همسر و فرزند دهداری، مسئولان فدراسیون و صدالبته تماشاگران سینما را بر عهده دارد، بخش درخشان فیلم است. این فیلم بر خلاف بسیاری از فیلم‌های حاضر در جشنواره طولانی، کشدار و با پایان دیرهنگام همراه هستند، بسیار هیجان انگیز و پر تنش است. حتی اگر تماشاگران سینما از پایان بازی ایران و کویت در آن سال خبر داشته باشند، هیجان فوتبال آنقدر زیاد است که مخاطبان لحظه به لحظه به فیلم واکنش نشان داده، مانند تماشاگران فوتبال هیجان زده شده، دست بزنند و به قولی روی نوک صندلی‌ها بنشینند.

در جشنواره‌ای که بیشتر فیلم‌ها یا به سینمای دفاع مقدس  یا فیلم‌های کودک و نوجوان تعلق دارند، فیلم‌های اجتماعی کمی از رمق کافی برخوردار هستند و «احمد» با اشاره به زلزله بم اشک مخاطبان را به معنای واقعی کلمه درآورده است، «پرویز خان» نقطه عطفی به شمار می‌آید که شور و هیجان را در آخرین روز نمایش رقابتی فیلم‌ها به سالن برج میلاد هدیه داده است.

*سحر ناسوتی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰