به گزارش خبرنگار سینماصبا، فیلم «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری آخرین فیلم روز نهم جشنواره چهل و دوم فجر در برج میلاد است که در حقیقت آخرین فیلم در بخش مسابقه جشنواره فجر به شمار میآید. فیلم داستان اسیران حادثه کربلا را به زبان مردمان آن روزگار روایت میکند.
فضاسازی و موقعیت این فیلم به گونهای است که همانند فیلمها و درامهای نئوکلاسیک، عشق را در برابر عقیده و وظیفه دینی قرار میدهد. در درامهای نئوکلاسیک که از قرون هجدهم میلادی در اروپا شکل گرفت، فرد عاشق، به حکم وظیفه معشوق را رها کرده و در پایان، نتیجه فداکاریاش وصال به معشوق است.
فیلم «شور عاشقی» با توجه به این ساختار، زن و مردی که با هم پیمان عاشقی بستهاند، در مقابل هم قرار میگیرند؛ مرد در بادی امر در میان اسیران کوفه، یارش سلما را در کاروان و همراه حضرت زینب میبیند. مرد از زن میخواهد که به او بپیوندد ولی زن هدف دیگری دارد. خواستههای مرد از زنش برای همراهی با او، که به حکم عقیده و میل به انتقام دلایل کشمکش دراماتیک و پیش بردن داستان به موازات یادآوری رویدادهای کربلا و حوادث پیش رو که قصد دارند اسیران را خلاف واقع نشان دهند، است.
فیلم تلاش کرده همانند سایر فیلمهای مذهبی در این ژانر با استفاده از لوکیشنهای آشنای همین سبک مانند خانههای خشتی، بیابانها، دیالوگهایی به سبک قدیمی و در مجموع حال و هوایی از این دست، قصد برقراری ارتباط با مخاطبان را دارد. باید دید تا چه اندازه در این امر موفق است و مخاطبان با تماشای «شور عاشقی» متاثر شده، دچار تحول و دگرگونی میشود؟
*سحر ناسوتی
There are no comments yet