هوش مصنوعی پیش‌برنده جشنواره ملی معروف | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۸
در نشست خبری جشنواره معروف مطرح شد؛

هوش مصنوعی پیش‌برنده جشنواره ملی معروف

نشست خبری نخستین جشنواره ملی معروف صبح امروز ۲۴ بهمن ماه در ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی معروف به منظور تشریح روند برگزاری این رویداد فرهنگی هنری با حضور برخی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و دبیران بخش‌های نه‌گانه آن، صبح امروز ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ در ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

در این نشست پس از قرائت شدن سوره از کلام‌الله مجید، مهرداد توکلی دبیرکل جشنواره ملی معروف عنوان کرد: نخستین جشنواره ملی معروف با شعار حکمرانی عادلانه و با نگاه به افق بین المللی برگزار خواهد شد.

او درباره اهداف گفت: استفاده از ظرفیت استان‌ها، کشف استعدادها، کم کردن فاصله مردم با ستاد امر به معروف و نهی از منکر که باعث و بانی این فاصله نیز رسانه‌های معاند هستند، از اهداف کلی این رویداد است.

توکلی ضمن بیان اینکه در ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ یک پوستر رونمایی کردیم که باعث شد جهان روی هوش مصنوعی کار کرد، اذعان داشت: همه نگاه ما این است که جشنواره به صورت تخصصی پیش رود و خوشبختانه تا کنون خدا ناظر ما بود.

او ادامه داد: وقتی از حکمرانی عادلانه صحبت می‌کنیم منظورمان این است که ستاد امر معروف و نهی از منکر، موضوعات را تبیین کند و در اذهان عمومی به نمایش بگذارد. در همین راستا تولیدات فرهنگی رسانه‌ای در نوزده محور داشتیم و سعی کردیم این اولین جشنواره ای باشد که در قالب هوش مصنوعی این تولیدات را به نمایش می‌گذارد.

دبیرکل جشنواره ملی معروف عنوان کرد: همچنین نگاه‌های تخصصی برای جشنواره به جد دنبال شده است تا جریان فرهنگی هنری راه بیاندازد؛ محورهای پیشبینی شده نیز در راستای این است که هم هنرمندان با این فضا آشنا شوند و مردم هم تولید اثر داشته باشند.

او اظهار کرد: مصادیق فریضتی همچون اخلاق، انصاف، عدالت، کمک‌رسانی، نقش امر در انتقادپذیری و مسئولیت پذیری اجتماعی، مصادیق فریضیتی اهل بیت،  فسادستیزی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، امیدآفرینی، محرومیت‌زدایی، تولیدملی، تذکر لسانی، تشکل‌های مردمی، ظهور و مهدویت و عدالت جهانی، جایگاه زن در عرصه‌های ملی و بین‌المللی وحدت اقوام و مقاومت اسلامی، خدامحوری اخلاق محوری، نظم نوین جهانی، جمهوری اسلامی، اقتدار ملی و پرچم و دست آوردهای تبیین، فرزندآوری، پوشش عفاف و حجاب، از جمله محورهای جشنواره ملی معروف است.

او ادامه داد: آثار در مرحله داوری‌ها در دست هیات انتخاب است و از میان ۴۵ اثر ۲۲ اثر انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است ۴ هزار و پانصد اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که برخی در سایت جشنواره ثبت شده و برخی دیگر به صورت حضوری به ما تحویل داده شده‌ایت. بنیاد روایت فتح و سازمان سینمایی سوره نیز از جمله همراهان ما در این امر هستند.

توکلی در پایان عنوان کرد: مسعود ده‌نمکی کارگردان کشور به ما درخواست داد تا فیلم سینمایی «رسوایی ۲» با محوریت امر به معروف سنجیده شود.

در ادامه حجت الاسلام محمدحسین طاهری دبیرکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر ضمن بیان اینکه ستاد عفاف و حجاب در اذهان عمومی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر تلفیق شده است، گفت: مهم این است که ما نسبت به حوادث پیرامونی بی تفاوت نباشیم؛ ما در بحث ترویج آموزش می‌دهیم و چند راهکار طراحی کردیم و نشست‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار کردیم.

او افزود: اما در مقوله هنر غفلت شده بود؛ هنر برنده ترین شمشیر گویا است!در غرب می‌گویند سینما جای کلیسا را گرفته است ولی ما معتقدیم سینما در کنار مسجد است! سینمای دینی سینمایی نیست که نماز و دین را به تصویر بکشد بلکه حضرت آقا می فرمایند، اگر با دیدن اثری، یک گام به سمت خدا رفتید و حرف اجتماعی زدید آن فیلم دینی است. ما فرهنگ چند هزار ساله داریم و سیاه نمایی و چاپلوسی عیان می‌شود.

طاهری در پایان گفت: تاکید داشتیم تا احیا این معروف باید توسط هنر انجام شود و در بحث تشکل‌های مردمی که یکی از عرصه های نظارتی است در حوزه فرهنگ، محیط زیست و هنر برنامه‌هایی داریم. ما می‌خواستیم فضایی باز شود تا مطالبات اجتماعی در آن بیان شود و حرف حق، حرکتی الهی است.

همچنین در ادامه علی دلپیشه دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی معروف اظهار کرد: من خودم جز منتقدین دو سال اخیر جشنواره تئاتر فجر هستم! ۹۹٪ رفقای من در زندان هستند و حتی خودم در دولت محمود احمدی نژاد نتوانستم حتی یک دیالوگ در ۸ سال بگویم؛ ولی اعتراض شیوه دارد و اگر بهواهیم خلاف جریان حرف بزنیم باید شیوه درست را پیش بگیریم.

او ضمن بیان اینکه اکران فیلم‌های جشنواره معروف برای سالن چارسو پیش‌بینی شده بود اما چون فیلم‌ها تولید و پخش شده بودند، لغو شد؛ گفت: به همین خاطر بخش هوش مصنوعی را راه انداختیم تا روی آن مانور دهیم. در ابتدا قصد داشتیم در ۵ دقیقه آموزشی برای خروجی مردم و عموم جامعه داشته باشیم و آن‌ها را به صورت رایگان در یوتیوب و آپارات بگذاریم، اما به کسب و کار برخی ضربه می‌خورد.

دلپیشه افزود: در نهایت به این رسیدیم تا در اکران سالنی را اختصاص دهیم تا افراد خودشان با ایده شخصی و کاراکتر موردنظر قصه را پرداخت کنند و پس از ارائه داده‌ها به هوش مصنوعی، فیلمشان را طی پنج دقیقه اکران کنند.
دبیر اجرایی جشنواره معروف اذعان داشت: تاکنون ۲۷۰۰ اثر در بخش هوش مصنوعی تولید شده‌ است که این یعنی بالای یک میلیون دقیقه فیلم به عرصه ظهور رسیده و با صراحت می‌توان گفت تولیدات صدا وسیما در این چند وقت اخیر هم در این حجم نبوده است. آن هم با هیچ تومان!

او ادامه داد: در بخش فیلم نیز هزار اثر که ۳۰٪ از آن‌ها فیلم‌هایی دیده نشده‌اند و موقعیت پخش برایشان پیش نیامده بود در این جشنواره حضور دارند. ماوا، عمار، سازمان سینمایی، سازمان رسانه‌ای اوج، انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن فیلم کوتاه ایران و… آثاری داشته‌اند که آن‌ها را در درگاه بازبینی نپذیرفتند و ما به صورت رندوم دیدیم که واقعا از کارهایی که پذیرفته شده‌بودند بهتر بود.

دلپیشه در پایان ضمن بیان اینکه اختتامیه جشنواره ملی معروف ۲ اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، عنوان کرد: در حال پیش تولید فیلم سینمایی با هوش مصنوعی هستیم که هنوز سازوکارش را سازمان سینمایی نمی‌داند و ما هم نمی‌دانیم که اصلا پروانه ساخت می‌خواهد یا نه!

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000