باید بدانیم در حوزه بین‌الملل چه اتفاقی برای سینمای ایران در حال رخ دادن است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۴
در جلسه هیات رئیسه و مدیر عامل خانه سینما با روسای صنوف سینمایی مورد مباحثه قرار گرفت

باید بدانیم در حوزه بین‌الملل چه اتفاقی برای سینمای ایران در حال رخ دادن است

جلسه هیات رئیسه و مدیرعامل خانه سینما با روسای صنوف عصر سه‌شنبه 24 بهمن در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد و در این جلسه اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر از سوی هیات مدیره برای نمایندگان صنوف تشریح شد و افراد حاضر در جلسه به بحث و تبادل نظر درباره اولویت‌های موجود در این نهاد صنفی پرداختند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی خانه سینما، محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات رئیسه خانه سینما در ابتدای این نشست اظهار کرد: لازم بود که پس از جشنواره فیلم فجر هیات رئیسه با روسای صنوف جلسه‌ای برگزار کند که البته قطعاً بدون در نظر گرفتن جشنواره هم برگزاری این جلسه لازم بود چون نکاتی وجود دارد که باید توضیحاتی درباره آن‌ها داده می‌شد و بعضی از پروژه‌ها و مسائلی که هیات رئیسه وظیفه پیگیری آن‌ها را داشت به اضافه گزارش اقداماتی که انجام شده باید به روسای صنوف ارائه می‌شد.

باید بدانیم در حوزه بین‌الملل چه اتفاقی برای سینمای ایران در حال رخ دادن است

عسگرپور افزود: از آخرین موضوعی که با آن مواجه بودیم یعنی جشنواره فیلم فجر شروع می‌کنم؛ وظیفه خانه سینما در مواجهه با جشنواره فیلم فجر این بود که هر سال برای همکارانمان سالن‌های مشخصی را با جشنواره به توافق می‌رسیدیم تا نحوه حضور همکارانمان در این رویداد مشخص شود.

اوخاطرنشان کرد: دبیر جشنواره برای رسیدن به یک توافق کلی برای حضور سینماگران در جشنواره دیداری با من داشتند و از آنجا که می‌دانستم اعضا به دلایل عدیده اشتیاق چندانی برای حضور ندارد من هم اشتیاقی نداشتم که درباره سالن‌ها پیشنهادی ارائه دهم و البته مشخص بود به دلایل مختلف امسال بخش زیادی از اعضای خانه سینما نمی‌خواهند مثل سال‌های گذشته میزان زیادی از صندلی سالن‌ها را پر کنند و باید این مسئله در فرصت مناسب اسیب شناسی شود ولی برگزارکنندگان جشنواره اصرار داشتند که امسال قصد دارند برای اعضای خانه سینما سنگ تمام بگذارند و به همین دلیل ماجرای صدور کارت‌ها مطرح شد؛ به این صورت که بدون قید و شرط برای تمامی اعضای خانه سینما هر کس که ثبت‌نام کند، کارت صادر شود تا بتواند از سالن مربوطه استفاده کند.

وی افزود: دبیر جشنواره بر این عقیده بودند که احتمالاً خیلی از دوستان علاقه دارند کارت جشنواره را داشته باشند و تصمیم بر این شد که این کارت صادر شود. از طرفی هر ساله تعدادی از همکاران ما می‌خواستند برای دیدن فیلم‌ها همراهی داشته باشند یا ما به نهادهایی که با خانه سینما در ارتباط بودند هر سال بلیت می‌دادیم که برای این بخش هم قرار شد دو سالن دیگر در نظر گرفته شود. جلسه‌ واقعاً رویایی بود که البته در آستانه برگزاری جشنواره به ما گفتند سالن چارسو که قرار بود برای سینماگران در نظر گرفته شود به پردیس ملت تغییر کرده و از همینجا مشخص شد که این همکاری‌ها آنقدر هم ایده‌آل نیست چراکه ما با وجود ظرفیت کمتر چارسو، این سینما را به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش ترجیح می‌دادیم چون رفت و آمد به پردیس ملت راحت نیست ولی دوستان با تأکید بر تعداد بالای اعضای خانه سینما معتقد بودند که پردیس ملت سینمای مناسب‌تری است و سالن دیگری که قرار بود برای ظرفیت اضافه به خانه سینما بدهند هم هیچ‌گاه داده نشد و فقط خانه هنرمندان را برای تعدادی از مهمانان در نظر گرفته بودند و برخی از همکاران آنجا فیلم‌ها را می‌دیدند.

رئیس هیات رئیسه خانه سینما در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسائل، برگزارکنندگان بر این نکته نیز تأکید داشتند که از افراد حاضر در سینمای ملت پذیرایی مناسبی صورت می‌گیرد و وسیله ایاب و ذهاب نیز برای افراد در نظر گرفته شده است.

این کارگردان و تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: مسائلی که از سوی خانه سینما درباره جشنواره فیلم فجر مطرح بود، همین مسائل است و فقط در بحث بین‌الملل، مباحثی وجود دارد که به فیاپف، مربوط می‌شود و به شخص من ارتباط دارد و درجلسه‌ای درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهم کرد چراکه باید بدانیم در حوزه بین‌الملل چه اتفاقی برای سینمای ایران در حال رخ دادن است و بخشی از این موضوع هم به جشنواره جهانی فیلم فجر مربوط می‌شود که چند سال از جشنواره ملی جدا شده بود. امسال من هیچ بازدیدی از بخش بین‌الملل جشنواره نداشتم و البته ترجیحم بر این بود که هیچ بازدیدی هم نداشته باشم چراکه مجمع عمومی فیاپف یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و سال گذشته واقعاً نمی‌دانستم اگر سوالی درباره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مطرح شد چه پاسخی بدهم. جشنواره‌هایی که در این کلاس قرار می‌گیرند دائم مرور می‌شوند و به دلیل شرایط موجود من نگران مجمع عمومی فیاپف هستم چون بحث حذف جشنواره فجر از سال گذشته که شکل بین‌المللی‌اش را از دست داده در این مجمع کلید خورده است.

وی افزود: نکته دیگری که باید در این جلسه درباره آن توضیحاتی ارائه دهم به دیداری مربوط می‌شود که مسئولان سازمان سینمایی قبل از برگزاری جشنواره با هیات مدیره در خانه سینما داشتند. آنچه که در گزارش‌های این جلسه از سوی سازمان سینمایی منتقل شد شبیه سیستم‌های ارباب رعیتی بود درحالیکه محتوای آن جلسه به رسم میزبانی ما فقط خوشامدگویی نبود و نکات مهمی هم مطرح شد و ما به جایگاه و  اهمیت نقش  اصناف سینمایی در امور فرهنگی و جامعه اشاره کردیم و بخشی از گفتگوها در باره امکاناتی مثل عیدی اعضا، بحث مسکن برای اعضا، ۶هزار وام خرید کالا که در اختتامیه هم مطرح شد حاصل مجموعه جلساتی است که با دوستان سازمان سینمایی داشتیم ولی آنچه که در خبر مطرح می‌شود اینگونه است که همه چیز با اقدامات دوستان سازمان سینمایی به نتیجه رسیده است. در برخی موارد که دوستانمان درگیر مسائل قضایی شده بودند ما اصرار داشتیم که اقدامات صورت گرفته را نباید چندان رسانه‌ای کرد و همواره دنبال کردن موضوعات بدون هیاهو یکی از پارامترهای هیات رئیسه بوده است و شاید همین امر باعث شد که بقیه موارد هم مسکوت گذاشته شود.

آخرین وضعیت بانک فیلمنامه

عسگرپور درباره ساختار جدید بانک فیلمنامه گفت: پیگیری بحث بانک فیلمنامه جزو وظایف این هیات مدیره بود و نمایندگان جدیدی که در بانک فیلمنامه باید معرفی می‌شدند از سوی صنوف مربوطه معرفی شدند. همکاری و همراهی جدی کانون فیلمنامه‌نویسان یک پارامتر مهم بود که با همکاری جدی شورای مرکزی این کانون و مشخصاً آقای سجاده‌چی (رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان) اتفاقات لازم رخ داد و این گروه به زودی کار خود را شروع خواهند کرد و رئیس خود را هم مشخص خواهند کرد. جهت اطلاع باید بگویم غیر از دو نماینده هیات مدیره خانه سینما باید کانون فیلمنامه‌نویسان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان و وزارت ارشاد نیز می‌بایست نماینده معرفی می‌کرد چراکه برخی از موضوعات ثبت ما جنبه‌هایی فراتر از خانه سینما پیدا می‌کند و حضور نماینده ارشاد در این گروه لازم است. شکل جدید بانک فیلمنامه مسائل مختلفی دارد که یکی از این مسائل تبدیل بانک فیلمنامه به بانک آثار است که پیش‌تر مطرح شده و همه این مسائل را دوستان باید خودشان به جمع‌بندی برسند.

این کارگردان درباره تشکیل دیوان داوری در خانه سینما نیز اظهار کرد: نکته دیگر تشکیل دیوان داوری است. برخی از صنوف داوران خودشان را معرفی کرده‌اند و برخی صنوف تا این لحظه داوری معرفی نکرده‌اند. در هر صورت ما موظف هستیم که اولین جلسه را در همین سال برگزار کنیم و شکل جدید داوری بر مبنای مصوباتی که همگی در جریان هستیم، ایجاد شود. خواهش من از صنوفی که داوران خود را معرفی نکردند این است که هر چه زودتر برای معرفی داوران اقدام کنند و در این ماجرا سهم داشته باشند. حجم بسیار زیادی پرونده وجود دارد که توسط هیات داوری گذشته و به صورت سنتی قابل پیگیری نیست و ممکن است تعداد زیادی از کسانی که پرونده‌هایشان به شورای داوری فعلی می‌آید انتظار داشته باشند که رسیدگی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و این اتفاق وابسته به معرفی دوستان از صنوف مختلف است.

پیگیر عیدی‌ها هستیم

در ادامه این جلسه علیرضا حسینی عضو هیات رئیسه خانه سینما درباره جلسه مدیران سازمان سینمایی با اعضای هیات مدیره در خانه سینما اظهار کرد: پس از انتخاب آقای دهکردی به عنوان مدیرعامل اولین جلسه را در سازمان سینمایی داشتیم که مواردی در این جلسه از سوی ما مطرح شد و دوستان در سازمان سینمایی هم درباره برخی مسائل مثل موضوع ثبت، گلایه داشتند و ما هم مشکلات‌ خود را مطرح کردیم. در مجموع جلسه خوبی بود و مباحثی چون بیمه، مالیات، واریزی‌های شب یلدا برای تعدادی از اعضا و عیدی را مطرح کردیم که البته مبالغ بسیار اندک بود ولی دوستان تأکید داشتند که توان سازمان در همین حد است و برای ۱۸۰۰ نفر از دوستان این واریزی‌ها صورت گرفت و همانطور که گفتم پیش از آن خانه سینما پیگیری‌هایی برای این موضوع داشت و در بهمن ماه نیز فهرست همه اعضای خانه سینما که حدود ۷۴۰۰ نفر است ارائه دادیم و آقای خزاعی قول دادند که برای همه عیدی در نظر گرفته شود و ما همچنان پیگیر هستیم.

در بحث معافیت از مالیات شبهه بدی به وجود آمده است

حسینی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری این جلسه تأکید داشتیم که رفت و آمد هیات رئیسه خانه سینما با مدیران سازمان سینمایی باید ادامه داشته باشد و ما در جلسه دوم میزبان بودیم و رسم میزبانی را با وجود امکانات کم با خوشامدگویی به جا آوردیم. آنچه که پیرو جلسات قبلی وجود داشت و حتی به طور خصوصی از طریق نامه دنبال شده بود بحث معافیت مالیات بود که شبهه بسیار بدی ایجاد شده بود و در این جلسه قول سقف ۶۰۰ میلیون تومان را برای اعضا دادند و نگرانی‌ها بابت ماجرای سقف ۵۰ میلیون تومانی رفع شده است و امیدواریم بر اساس قولی که داده شده به این موضوع رسیدگی شود. وی افزود: مورد دیگری که در این جلسه مطرح شد بحث بازنشستگی بود. از سال گذشته در چند جلسه بحث بیمه بازنشستگی اعضای در شرف بازنشستگی مطرح شده است زیرا اعضای صنوف با سابقه نزدیک به سی سال با حقوق‌های حدود ۷ یا نهایتاً ۸ میلیون تومانی بازنشست می‌شوند. این موضوع از سال گذشته یکی از مباحث بسیار مهم بود که هم خانه سینما و هم آقای خزاعی با جدیت آن را پیگیری کردند و جلساتی را کارگروه خانه سینما که آقای لقمانی سرپرست آن کارگروه است با همراهی آقای نجف‌زاده و دیگر دوستان برگزار کردند و پیگیری‌هایی صورت گرفت که تا امروز چند جلسه با سازمان بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی برگزار شده و آقای خزاعی و آقای فارسی هر روز در حال پیگیری این موضوع هستند و خانه سینما هم به طور روزانه و هفتگی در حال پیگیری است. در نهایت قول‌هایی داده شده که از طریق دولت این مساله حل شود تا دوستان بتوانند در شرایطی آبرومندانه که با وضعیت اقتصادی امروز منطبق باشد بازنشسته شوند.

این تهیه‌کننده ومستندساز تأکید کرد: اعضای خانه سینما بدانند که پیگیری‌های منتخبینشان در هیات رییسه برای رسیدگی به مشکلات صنفی و همکارانمان ادامه دارد فقط ممکن است خیلی از موارد رسانه‌ای نشود اما رسانه‌ای نشدن این پیگیری‌ها به معنای نادیده گرفتن مسائل نیست و شرایط ایجاب می‌کند که حرمت هنرمندان سینما بیش از این حفظ شود. نکته دیگری که باید در این بخش به آن اشاره کنم به اقتصاد سینما مربوط می‌شود. ۷۰ درصد فروش فیلم‌ها مربوط به چند فیلم می‌شود و ما در جشنواره‌های خارجی و تولید فیلم ، وضعیت مساعدی نداریم. آقای حبیب اسماعیلی در آن جلسه به این نکته اشاره کردند که ساختن سالن قطعاً اتفاق خوبی است و ما تا شرایط استاندارد و رسیدن به ۳۰۰۰ سالن فاصله داریم اما شرایط تولید به هیچ‌وجه مساعد نیست و باید به این موضوع هم رسیدگی شود.

حسینی تصریح کرد: البته دوستان سازمان سینمایی می‌گفتند اعضای خانه سینما هم دستمزدها را افزایش داده‌اند و این افزایش دستمزد منجر به افزایش هزینه تولید شده است و به همین دلیل بسیاری از  دوستان ممکن است امکان کار نداشته باشند. بنابراین لازم است ما به خودمان هم نهیبی بزنیم و به همکارانی که بیکار هستند توجه داشته باشیم.

وی افزود: نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد به این موضوع مربوط می‌شود که با توجه به پیشرفت علمی و فناوری‌های نوین در سینما بسیاری از صنوف به یک بازآموزی نیاز دارند و خواسته ما این بود که امکانات و شرایط مالی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی فراهم شود تا اعضا در این مورد به‌روز شوند. قرار شد با حمایت سازمان سینمایی صنوف مربوطه طرح‌ها و پژوهش‌هایی به خصوص در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید داشته باشند به آنها کمک مالی شود. دوستان در صنوفشان اگر امکان برگزاری کارگاهی برای به‌روز شدن اطلاعات اعضایشان دارند، طبق وعده داده شده هزینه کارگاه‌ها توسط سازمان سینمایی پرداخت خواهد شد.

لزوم اصلح قانون مربوط به بازنشستگی

در ادامه این جلسه امیررضا معتمدی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان و مجریان جلوه‌های بصری اظهار کرد: در مورد بیمه تأمین اجتماعی که موضوع بازنشستگی آن مطرح شد در دوره اول مدیریت آقای شاهسواری به همراه خانم طائرپور با یکی از نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی جلسه‌ای داشتیم که در این زمینه صحبت شد و ایشان منعی قانونی را مطرح کردند که وقتی از وزارتخانه اقدام می‌شود به دلیل آن منع قانونی امکان رسیدگی به این موضوع به هیچ‌وجه وجود ندارد. ایشان تأکید داشتند که راهکار رسیدگی به این موضوع ارائه لایحه از سوی دولت یا قانونگذاری از سوی مجلس است و تا زمانی که این اصلاح صورت نگیرد هر اقدامی بی‌نتیجه خواهد ماند و سازمان تأمین اجتماعی به هیچ‌وجه زیر بار افزایش پرداخت نخواهد رفت.

معتمدی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که ما با مساله دهه شصتی‌ها مواجه هستیم. در واقع با تغییر نسل و بازنشسته شدن متولدان این دهه باید سازمان تأمین اجتماعی از طریق افراد شاغل که حق بیمه‌شان را پرداخت می‌کنند حقوق بازنشستگی افراد کهنسال را تأمین کند و از آنجا که متولدان دهه ۱۳۶۰ وقتی به کهنسالی می‌رسند به لحاظ تعداد افراد بسیار بیشتر از افراد شاغل خواهند بود سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگی با بحران مواجه خواهد شد. نکته دیگری که این وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند مهاجرت نسل جوان است. امروز دغدغه بسیاری از جوانان ما گریز و فرار است و ما باید بدانیم که موضوع بسیار پیچیده‌تر به نظر می‌رسد و ممکن است سازمان سینمایی با وعده‌هایی که می‌دهد فقط رسیدگی به معضلات را به تأخیر ‌اندازد که همواره همین اتفاق رخ داده است. بنابراین فکر می‌کنم همه باید به شکل دیگری این مسائل را بررسی کنیم و از دوستان مطالبه داشته باشیم که لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه شود. به اعتقاد من این وعده‌ها بسیار پوشالی و فقط برای آرام کردن جو و به تأخیر انداختن رسیدگی‌ها است و ما باید از امروز به این موضوع توجه جدی داشته باشیم.

علیرضا حسینی در پاسخ اظهار کرد: همه این موارد سال گذشته با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی مطرح شده و اتفاقاً آن‌ها هم نظرند اما به نظر می‌رسد که با توجه به درخواست‌هایی که داده شده دوستان به راه‌حل درخواست دولت از مجلس رسیده‌اند که کند پیش می‌رود، اما مساله فوری‌تر مربوط به بازنشستگان امروز می‌شود که حداقل حقوق آن‌ها به اندازه خط فقری باشد که اعلام شده است. این موضوع از مواردی است که به هیچ‌وجه در مورد آن کوتاه نیامده‌ایم و در کارگروهی که آقای لقمانی ریاست آن را بر عهده دارند این موضوع را به همراه آقای نجف‌زاده با مدیران سازمان سینمایی و سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی پیگیری می‌کنند.

حسینی درباره پرداخت حق بیمه اعضای خانه سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد از طریق صندوق هنرمندان مکلف به انجام این کار است. یکی از مدیران میانی سازمان هم در مصاحبه اخیرش با یکی از مطبوعات گفتگویی شبهه برانگیز داشت که ما در جلسه آخر با دوستان سازمان سینمایی اعتراضی جدی به آن اظهارات داشتیم. هیچ منع و مشکلی درباره ثبت صنوف در وزارت کار و هر جای رسمی دیگر وجود ندارد اما خود خانه سینما به درخواست سازمان بازرسی باید در سامانه مربوط در ارشاد ثبت شود که راهکاری هم برای این موضوع وجود دارد و در شرف انجام است. حسینی تأکید کرد: صنوف خانه سینما الآن دارای شناسه هستند و به صنوف حقوقی تبدیل شده‌اند و بر اساس شناسه صنوف باید یک نماینده معرفی کنند تا ساختار حقوقی خانه سینما در سامانه ثبت شود. دوستان سازمان سینمایی نیز به درخواست سازمان بازرسی از ما انتظار داشتند که این کار هر چه زودتر انجام شود اما اشکالاتی وجود دارد که به ما قول داده‌اند این ایرادها رفع شود. ایراد حقوقی موجود این است که باید سهامدار معرفی شود و این ایراد حقوقی برای خانه سینما دارد اما رفع آن امکانپذیر است و با گفتگو با بخش حقوقی وزارت ارشاد میسر است.

وزارت ارشاد اول مشکل خودش را حل کند

محمدرضا عرب رئیس هیات مدیره کانون کارگردانان نیز در ادامه تأکید کرد: درباره ثبت صنوف خانه سینما در وزارت ارشاد منع قانونی وجود دارد چراکه این وزارتخانه فقط امکان ثبت موسسات فرهنگی را دارد و از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد قرار بود استفساریه‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت بگیرد و این مشکل وزارت ارشاد مرتفع شود. بهتر است وزارت ارشاد در وهله اول مشکل خودش را حل کند و بعد درباره صنوف تصمیم‌گیری کند.

عرب ادامه داد: پیشنهاد من درباره سازمان تأمین اجتماعی این است که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره با این سازمان دیدار داشته باشد. این منع قانونی وجود دارد ولی یکی از راهکارها بیمه توافقی است، در بیمه توافقی حق بیمه سه تا پنج سال پایانی افراد تا رسیدن به سن بازنشستگی توسط افراد پرداخته می‌شود و در نتیجه با پرداخت مبلغ بیشتر اعضا دریافتی بیشتری هم در بازنشستگی خواهند داشت. جلساتی که اعضای هیات مدیره با مسئولان برگزار می‌کنند باید دستور کار داشته باشد و اگر دستور کار نداشته باشیم فقط عکس‌های یادگاری گرفته می‌شود و این جلسات هیچ آورده‌ای برای خانه سینما نخواهد داشت. به اعتقاد من ما با سازمان تأمین اجتماعی باید با دستور کار پیش برویم.

وی افزود: نکته بعدی بحث بودجه خانه سینما است. در حال حاضر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در بلیت سینماها از ما کسر می‌شود، به این معنا که ۹ درصد محصول تلاش همکاران ما در سینمای کشور مالیات بر ارزش افزوده است. تفاهمنامه‌ای با رئیس سازمان سینمایی وجود دارد که هیچوقت این تفاهمنامه برای خانه سینما به صورت تمام و کمال اجرایی نشده و در آنجا پیشنهاد داده شده که این ۹ درصد در بودجه تعریف شود و به خانه سینما تعلق بگیرد و به قانون تبدیل شود چرا که تا زمان تبدیل نشدن به قانون هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. مطالبات ما در جلسه با مسئولان سازمان برنامه و بودجه با حضور دکتر اسماعیلی همین مسائل بود و آنجا قول داده شد که حامل‌های انرژی سالن‌ها بر اساس یارانه موسسات آموزشی پرداخته شود که این مطالبه باید از سوی سالن‌ها و دفاتر پخش پیگیری شود. تا زمانی که این جلسات با دستور جلسه و با خواسته مشخص و مدونی پیش نرود اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. ما سال بسیار سختی را در پیش داریم؛ سالی که ۴۹ درصد بودجه بر اساس مالیات بسته شده و اصلاً مشخص نیست که کدام شکوفایی اقتصادی رخ داده که به این جمع‌بندی رسیده‌اند. اکثر دوستان ما بیکار هستند، تلویزیون با گروه‌هایی خاصی کار می‌کند، افراد فعال در پلتفرم‌ها به سختی دستمزدهایشان را دریافت می‌کنند و در سینمای ایران فقط چهار یا پنج فیلم است که فروش دارد. بحث مالیات یک بحث جدی است و من از هیئت مدیره خواهش می‌کنم که یک کارگروه مالیات تشکیل دهند چراکه همه ما دچار چالش هستیم.

مالیات باید متناسب سازی شود

در ادامه علیرضا حسینی اظهار کرد: متأسفانه یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که برخی از دوستان با تصور اینکه از مالیات معاف هستند، درآمدها را اعلام کرده‌اند اما هزینه‌ها را اعلام نکرده‌اند و الآن حدود ۶۰۰ پرونده وجود دارد که دوستان خودشان در پر کردن اظهارنامه‌هایشان اشتباه کرده‌اند. ما قطعاً از مالیات فرار نمی‌کنیم اما در حدی باید مالیات به ما تعلق بگیرد که متناسب با اقتصاد نحیف اکتریت مطلق اعضای خانه سینما و هنرمندان است. به پیشنهاد آقای فرامرزی مشاور مالیاتی خانه سینما و جناب منوچهر محمدی قرار است برای رفع مشکل آن ۶۰۰ پرونده جلسه‌ای با مدیران میانی داشته باشیم و امیدواریم پیش از نیمه اسفند این اتفاق رخ دهد.

در ادامه این نشست علیرضا نجف‌زاده عضو هیات مدیره انجمن دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان و بازرس خانه سینما اظهار کرد: فرمایشات آقای عرب کاملاً درست و قانونی است و در این چند سالی که به شکل جدی به موضوع بیمه اعضای خانه سینما رسیدگی می‌کنم این منع قانونی وجود داشته و کماکان نیز وجود دارد اما تفاوتی که این دوره با دوره‌های قبل دارد به این موضوع برمی‌گردد که رئیس سازمان سینمایی برای اولین بار در زمان مدیریت خانم برومند در خانه سینما با رئیس سازمان تأمین اجتماعی قرار ملاقاتی گذاشتند و در آن جلسه مسائل مورد بحث مطرح شد و اتفاقاً دستور جلسه خیلی مشخصی داشتیم و در این بین دو نکته وجود دارد؛ اولین نکته به ماجرای ماده ۳۸ مربوط می‌شود؛ خیلی از پروژه‌ها که با نهادهای دولتی همکاری می‌کنند در انتهای پروژه تهیه‌کننده باید یک مفاصا حساب بیمه پرداخت کند و پولی به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌شود که در واقع این پول، هزینه بیمه عوامل فیلم است اما لیست عوامل برای بیمه تأمین اجتماعی رد نمی‌شود چرا که در این صورت بیمه صندوق اعتباری هنر این افراد قطع می‌شود. در این مورد دو اشکال وجود دارد که یکی از این اشکالات به قانون صندوق اعتباری هنر مربوط می‌شود و که آقای خزاعی در حضور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به ما قول دادند که این اشکال برطرف شود.

نجف‌زاده تأکید کرد: در حال حاضر ما با حساب حداقل حقوق، حق بیمه‌مان را پرداخت می‌کنیم ولی اگر هر کدام از ما درگیر یک پروژه باشیم با رفع این اشکال با توجه به سمتی که داریم پایه حقوقمان افزایش پیدا می‌کند و در میانگین حقوقمان قطعاً تأثیرگذار است. خواسته اصلی ما حل این اشکال موجود بود که هم رئیس تأمین اجتماعی و هم رئیس سازمان سینمایی رسیدگی به این موضوع را پذیرفتند و تأکید داشتند که ما از سوی وزیر مأموریت داریم که این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ما مشغول چانه‌زنی برای افرادی هستیم که سابقه بیمه بالایی دارند. اکثر فعالان سینما از آنجا که دیر بیمه شدند سن بالایی دارند اما سابقه بیمه‌شان بسیار اندک است و ما برای افزایش حقوق بازنشستگی افراد خواستار ارائه راهکاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی شدیم که پس از دو ماه جدولی با ما پیشنهاد دادند که هنوز درباره آن به تفاهم نرسیده‌ایم و ما تأکید داشتیم که برای کل مطالبه‌مان به تفاهم خواهیم رسید چرا که باید اشکال ماده ۳۸ برطرف شود و آن مبلغی که در اتمام پروژه‌ها واریز می‌شود هم باید لحاظ شود.  جدولی که ارائه شده برای افرادی که ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه بیمه دارند مفید است چراکه هر کس می‌تواند هر سال پایه حقوق خود را افزایش دهد و در نهایت به یک پایه حقوق مناسب برسد اما مشکل اصلی به افراد با سابقه نزدیک به ۳۰ مربوط می‌شود که متضرر می‌شوند. ما با کارشناسان و هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی جلساتی داشتیم که آن‌ها به ما راهکارهایی گفتند و قرار شد ما درخواست‌هایمان را بنویسیم تا در جلسه بعدی ما بر سر همه مطالبماتمان به تفاهم برسیم. آقای لقمانی چندی پیش درخواست دادند اعضای در آستانه بازنشستگی صنوف معرفی شوند تا ما این افراد را که نهایتاً به ۵۰۰ نفر می‌رسند معرفی کنیم تا در صورت امکان برای این افراد شرایط ویژه‌ای در نظر بگیرند و الآن چانه‌زنی ما بر سر همین موضوع و ماده ۳۸ است.

این کارگردان در پایان گفت: روسای صنوف باید یک نکته مهمی را در نظر داشته باشند که پس از حل این معضل مشکل اصلی‌مان با اعضا خواهد بود. از آنجا که درصدی از بیمه ما توسط وزارت ارشاد پرداخت می‌شود تصور بر این است که ما حق بیمه بالایی پرداخت می‌کنیم و صنوف باید اعضای خود را توجیه کنند تا در صورت انجام این توافق آن‌ها پایه حقوق خود را بالا ببرند و این مساله‌ای است که شاید جوانترها آن را نپذیرند.

لزوم ارتقای کارهای پژوهشی

در ادامه این جلسه علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: از روسای محترم صنوف خواهش می‌کنم که اگر تمایل دارند بخش‌هایی از فعالیت‌های صنفی‌شان مثل برخی از مصوبات، فعالیت‌های فرهنگی، رفاهی، پژوهشی، آماری و… انعکاس بیشتری در سایت یا صفحه خانه سینما داشته باشد به روابط‌عمومی خانه سینما انتقال دهند تا کمی شاکله اطلاع‌رسانی عمومی‌مان را ارتقا دهیم. دهکردی خاطرنشان کرد: چند سالی است که به دلیل شرایط کشور و معضلاتی که وجود داشت از بحث پژوهش در حوزه سینما غافل شدیم. همه صنوف ما و همچنین خانه سینما در اساسنامه‌شان بحث‌های پژوهشی و تحقیقاتی را پیش‌بینی کرده‌اند و امروز که صراحتاً سازمان سینمایی برای بخش‌های فرهنگی بودجه مجزایی در نظر گرفته بهتر است از این فرصت استفاده کنیم.

مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: خواهش دیگرم این است که ارتباطتان با دفتر مدیرعامل برای امور اجرایی بیشتر شود. بحث‌هایی جدی درباره هوش مصنوعی و خطرات و نگرانی‌هایش پیش آمده که مشخصاً می‌توان به بخش گویندگی، دوبله، تبلیغات و به مرور در بازیگری اشاره کرد که ما در کنار هم می‌توانیم برای این خطرات راه حل‌هایی پیدا کنیم.

دهکردی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مالیات سینماگران گفت: در راستای صحبت‌هایی که شد دو دیدار بسیار مهم پیش‌بینی کرده‌ایم؛ یکی دیدار با مدیرکل مالیات استان تهران است که حتماً می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و دیگری دیدار با مدیر کل اداره کار است. در جلسه‌ای که با این دوستان داشتیم به این نکته اشاره کردم که ما چند سالی است که در مجموعه اداره کار قرار گرفته‌ایم اما از کمترین امکانات قانونی، حمایتی و رفاهی بهره نبرده‌ایم که خودشان هم به این نکته اشاره کردند و گفتند که امکاناتی برای کمک به صنوف در اداره کار وجود دارد و قرار شد ما در این زمینه به شکلی جدی‌تر وارد گفتگو شویم.

وی افزود: درباره ثبت در وزارت ارشاد باید بگویم تمایل ما و مشاوران حقوقی این است که این ثبت به وسیله نمایندگان حقوقی صورت بگیرد به این معنا که صنوف موسس خانه سینما در ارشاد معرفی شوند و این اتفاق هم مشارکتی جدی از سوی صنوف را می‌طلبد تا در موعد مقرر بتوانیم مراحل ثبت را انجام دهیم و امیدوار باشیم که از یک معضل خیلی بزرگ و جدی نجات پیدا کنیم.

دهکردی درباره موضوع کمیته رفاهی اظهار کرد: کمیته رفاهی تقریباً از اوایل دوره هیات مدیره فعلی شکل گرفت و یکی از اهدافش هم این بود که بتواند در شب عید سال گذشته امکاناتی تأمین کند ولی متأسفانه با گرفتاری‌ها و مشکلات مالی که تقریباً همه اعضا با آن دست به گریبان هستند از داخل خانه سینما نتوانستیم به نتیجه مطلوبی برسیم. ما باید درباره مسائل رفاهی اشتراک نظر داشته باشیم تا به راهکارهای واقعی‌تر، جدی‌تری و عملی‌تری برسیم. رسیدگی به معضلات موجود و دستیابی به شرایط رفاهی مساعدتر بیش از همه به خودمان بستگی دارد و نمی‌توان به تصمیم‌گیری و تلاش یک هیئت مدیره که ده‌ها مشکل بزرگ‌تر برای رسیدگی دارد یا مدیرعاملی که باید هر روز درگیر مسائل فوری دیگری باشد بسنده کرد.

در بخش دیگری از این جلسه حسینی درباره موضوع قرارداد تیپ اظهار کرد: دوستان شورایعالی تهیه‌کنندگان اعلام آمادگی کرده‌اند که درباره موضوع قرارداد تیپ حاضر به گفتگو هستند و این موضوع هم از مواردی است که به طور مداوم پیگیر آن هستیم که البته موانعی وجود دارد و مواردی از سوی تهیه‌کنندگان مطرح می‌شود که موارد قابل تاملی است و ما در حال پیگیری جهت رفع مشکلات تعیین قرارداد تیپ با صنوف  هستیم.

حل شدن مشکل ممنوع الخروجی برخی هنرمندان

وی درباره کمیته حقوقی نیز اظهار کرد: خوشبختانه بسیاری از مشکلات برطرف شده و موارد و مشکلات کمی باقی مانده اما با این وجود شرایط بسیار سخت‌تر شده چرا که پرونده‌های باقی‌مانده پرونده‌های سخت‌تری هستند و خوشبختانه مشکل چند بازیگر از بانوان هم تا حد زیادی برطرف شد و قوه قضائیه و دادستانی و ارگانهای دیگر با ما همکاری داشته‌اند و ممنوعیت خروج برخی دوستان نیز رفع شده است. البته هنوز مشکلات و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی وجود دارد که در حال پیگیری و رسیدگی هستیم و جا دارد از همه عزیزانمان که در کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما ایثارگرانه و در سکوت تلاش می‌کنند تشکر کنیم.

در بخش دیگر این نشست محمدرضا عرب اظهار کرد: ۶هزار هنر کارت بانک آینده تعریف شده که بیمه همه ما در این حساب‌ها گردش دارد و پایه این حساب حداقل برای خانه سینما ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است. ما با این کارت‌ خرید می‌کنیم و تراکنش‌هایی داریم که برای بانک آینده سودآوری دارد. ۶هزارنفر ناخواسته در بانک آینده حساب باز کرده‌اند و یک گردش مالی در اینجا ایجاد شده که به نفع بانک است و به نظر من می‌توان از بانک آینده مطالباتی چون ارائه وام به اعضای خانه سینما داشت.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰