ابراهیم اصغری، تهیهکننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینما صبا اظهار کرد: فیلم سینمایی «۵۲ هرتز» سال ۹۸ تولید شد. فیلم قصه سه جوان از سه قشر مختلف است. زندگی هر یک از این جوانان بخشی از معضلات جامعه را نشان میدهد. این فیلم چند سال پشت اکران منتظر ماند زیرا با شیوع بیماری کرونا در سال ۹۹ امکان نمایش آن از بین رفت اما در نهایت در زمان حال شرایطی پیش آمد تا بتوانیم فیلم را در گروه هنر و تجربه روی پرده بفرستیم.
وی درباره اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه گفت: اگر فیلمی ظرفیت و توان جذب مخاطب را داشته باشد در گروه هنر و تجربه نیز با استقبال تماشاگر مواجه خواهد شد البته پر واضح است که مخاطب فیلمهای گروه هنر تجربه، مخاطب خاص هستند برای همین نباید انتظار فروش، فیلمهای گیشه را در این حوزه داشت. خوشبختانه فیلم «۵۲ هرتز» از آن دست تولیداتی است که در جذب مخاطب عام نیز میتواند موفق باشد زیرا جذابیتهای بصری و معنایی دارد. من این امر را در اکران رونمایی فیلم در پردیس چهارسو شاهد بودم.
اصغری ادامه داد: البته باید در این میان از نقش تبلیغات نیز غافل نشد. ما به اندازه ظرفیتمان سعی خواهیم کرد با تبلیغات مناسب برای فیلم مخاطبان لازم را پیدا کنیم. درباره ظرفیتهای معنایی فیلم باید بگویم این کار به دلیل تصویرگری مشکلات جوانان میتواند با این قشر ارتباط برقرار کند. در این کار علاوه به پرداختن به مشکلات اقتصادی برخی مسائل فرهنگی به معضل اعتیاد نیز توجه میشود.
این تهیهکننده ادامه داد: «۵۲ هرتز» نگاهی متفاوت به دفاع مقدس دارد چون قهرمان قصه وقتی با جانبازی از جنگ روبهرو میشود راه و مسیر دیگری پیش رویش گشوده میشود. البته تغییر روش در زندگی در فیلم شکلی شعاری ندارد بلکه داستان به گونهای پیش میرود که قهرمان قصه میتواند مسیر جدید را انتخاب کند. درضمن باید اضافه کنم شخصیت جانباز اعتقادات خود را به جوان دیکته نمیکند بلکه به وی اجازه تصمیمگیری و تعقل میدهد همین مسئله به تاثیرگذاری کار کمک کرده است.
وی با بیان اینکه شرایط برای اکران فیلمهای فرهنگی مناسب نیست، گفت: متاسفانه شرایط در سینما به سمتی رفته که تنها فیلمهای کمدی فروش دارد و فیلمهای فرهنگی نمیتوانند موفقیت لازم را کسب کنند درحالیکه بسیاری از فیلمهای فرهنگی با هزینههای بالا تولید میشوند. حتی برخی از آنها پروداکشنهای بسیار بزرگی دارد اما متاسفانه شرایط در اکران به هیچ وجه همراه فیلمهای فرهنگی نیست. در این مسیر هم تبلیغات نقش دارد هم اینکه برخی مدیران فرهنگی از فیلمهای گیشه حمایت نمیکنند.
اصغری تاکید کرد: همچنین حمایتهای همه جانبه سینماداران از فیلمهای گیشه باعث شده فیلمهای فرهنگی و ارزشی اجازه خودنمایی را پیدا نکند. لازم به ذکر است این سخنان به معنای نقد سینمایی تجاری نیست بلکه منظور این است فرصت نمایش به صورت یکسان برای همه فیلمها مهیا باشد.
وی در پایان اعلام کرد: در ابتدا تصمیم داشتم فیلم را به جشنواره فیلم فجر بدهم اما فکر کردم شاید به لحاظ معنایی و ساختاری «۵۲ هرتز» مناسب جشنواره فیلم فجر نباشد اما وقتی برخی از کارهای جشنواره را دیدم از این تصمیمی که گرفتم پشیمان شدم.
There are no comments yet