به گزارش صبا و به نقل از ستاد اطلاعرسانی بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران، حمیدرضا مدقق عصر چهارشنبه دوم اسفند در نشست «اخبار جعلی» در نمایشگاه رسانههای ایران دربارۀ تأثیر خبر جعلی در پوشش خبر واقعی بیان کرد: این تاثیرگذاری شامل خدشهدارکردن اعتماد عمومی، شکل دادن به تصور افکار عمومی دربارۀ دیگران، برهم زدن امنیت عمومی، متزلزل کردن جایگاه خبرهای واقعی و جدی، اختلال در چرخش صحیح اطلاعات، ترویج حس ناامیدی و خشونت در جامعه و لطمه زدن به آبرو و حیثیت افراد است.
وی به تفاوت خبر جعلی و شایعه اشاره کرد و افزود: خبر جعلی شامل ظهور در جامعه شبکهای، تولید آن عمدی و ساختگی، دروغ و سازۀ خبری است. اما شایعه حتما سازمانیافته و عمدی نیست و ساختار واحدی ندارد.
مدقق در ادامه خبر جعلی را متشکل از اطلاعات ساختگی است که مغرضانه برای جهتدادن افکارعمومی و کسب منافع خاص در جامعه شبکهای عنوان کرد و گفت: خبر جعلی یکی از راهبردهای اساسی جنگ روانی است و هدف از جنگ روانی، تأثیرگذاری بر عقاید افراد یا جامعه هدف و برای گمراهکردن فریبدادن عمدۀ مخاطب است.
این روزنامهنگار ادامه داد: انواع و شیوههای خبر جعلی نیز شامل ساخت اظهارنظر خیالی، تحریف اطلاعات واقعی، انتشار عکس واقعی در کنار یک مطلب جعلی و استفاده از تیتر اغواگر است.
بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران، که از یکشنبه، ٢٩ بهمن آغاز شده، فردا پنجشنبه، سوم اسفند در مصلی امام خمینی(ره) به کار خود پایان خواهد داد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است