جشنواره تئاتر یک دقیقه‏‌ای به زودی برگزار می‌شود/ خلق اثر نمایشی در مدت کوتاه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۸

جشنواره تئاتر یک دقیقه‏‌ای به زودی برگزار می‌شود/ خلق اثر نمایشی در مدت کوتاه

کارگاه تخصصی «نگارش نمایشنامه یک دقیقه‏ای» به همت دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی و با همکاری باشگاه برگزار شد. 

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، کارگاه تخصصی «نگارش نمایشنامه یک دقیقه‌‏ای» به همت دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی و با همکاری باشگاه اندیشه، روز چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در باشگاه اندیشه، برگزار شد.

در این کارگاه که با استقبال نویسندگان و علاقه‏مندان به این فرم نمایشی همراه بود، ستیو انسل بنیانگذار فستیوال تئاتر یک دقیقه‏‌ای که از سال ۲۰۰۳ هر سال برگزار می‌‏شود، در ابتدا به شرح دلایل روی آوردن به این فرم و معرفی فستیوال تئاتر یک دقیقه‏‌ای و محبوبیت فزاینده‏ی آن پرداخت.

سپس در ادامه این کارگاه، بخش تمرین‏‌های عملی و نوشتاری آغاز شد. در این بخش، شرکت‏کنندگان که بسیاری از آن‌ها دانشجویان و فارغ‌‏التحصیلان کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و سینما بودند و سابقه‏ نگارش نمایشنامه و فیلمنامه داشتند، با هدایت ستیو انسل، آثاری را در همان جلسه خلق کردند. در این تمرین‏‌ها تاکید بر مشارکت و کارِ گروهی در نگارش، مد نظر بود و تمرین‌‏ها به نحوی طراحی شده بودند که فعالیت گروهی را در بین شرکت کنندگان، ترغیب کند.

نرگس یزدی مدیر دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش که مدیریت و ترجمه‏ همزمان این کارگاه را بر عهده داشت، درباره شکل گیری این کارگاه تخصصی توضیح داد: چند ماه پیش تصمیم گرفتیم با هدف ایجاد پویایی در میان نمایشنامه‌‏نویسان و علاقه‏‌مندان به تئاتر، «جشنواره‏ تئاتر یک دقیقه‌‏ای» را برگزار کنیم، اما بر مبنای بازخوردهایی که دریافت کردیم این تصمیم تغییر کرد و بنا شد ابتدا این فرم کوتاه را معرفی کرده و آموزش دهیم. در این راستا، پرونده‏ ویژه‏ مجله نمایش به «نمایشنامه و فرم کوتاه» اختصاص داده شد و ضمن بررسی فرم کوتاه در تئاتر و اجرا، و معرفی و بررسی کتاب‏‌های ارزشمندی که در این زمینه به نگارش درآمده‏‌اند، مصاحبه‏‌ای اختصاصی با ستیو انسل نویسنده‏ کتاب نمایشنامه‌‏ یک دقیقه‌‏ای انجام شد که خلاصه‏‌ای از این کتاب نیز ارائه داده شد.

او تاکید کرد: در ادامه برای درگیرشدن فعالانه‏ علاقه‏‌مندان در عمل، کارگاهی تخصصی با حضور آنلاین ستیو انسل برگزار شد. در ادامه، به نظر می‏‌رسد زمینه‏‌های لازم فراهم شده و جشنواره‏ تئاتر یک دقیقه‌‏ای به زودی توسط دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات اداره‏ کل هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد. این پروژه در راستای سیاست‌ها و اهداف مدیر کل هنرهای نمایشی مبنی بر بهره‏‌گیری از رویکردهای نوین در تئاتر و اجرا تحقق پذیرفته است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است