مهتاب شیخ انصاری کارگردان فیلم کوتاه «دالِکِه» در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا گفت: از آنجایی که سینما منبع مهمی برای درک ماهیت مسائل اجتماعی است، فیلم تبدیل به ابزاری برای بیان مشکلات، مسائل و درگیریهای اجتماعی میشود که فیلمساز با استفاده از این ابزار این مسائل را به نمایش میگذارد. تعدد فیلمهای اجتماعی و اقبال کارگردانان، به دلیل فضای مجازی و توجه بیشتر مخاطبان به مسائل اجتماعی است چراکه با دیدن این قبیل فیلمها همزادپنداری میکنند. فیلم کوتاه از این مسئله مستثنی نیست؛ فیلم کوتاه به دلیل ساختار زمانی و بودجه کمتر، ابزار در دسترستری برای پرداخت به مسائل اجتماعی است. فیلمساز فیلم کوتاه با نگاه موجز و کارآمد خود باید در زمان کوتاهتر حرفی با اثرگذاری بیشتر بزند.
او افزود: موضوعی که من در فیلم «دالکه» به آن پرداختهام چیزی است که در ناخودآگاه جمعی بشر وجود دارد، موضوعی که امروزه تبدیل به خرافه شده اما در گذشته در باور مردمان سرزمینهای مختلف وجود داشته است. اینکه انسانها در گذشته و حتی امروز در برخی از نقاط به آن باور دارند همانند دمیدن روح به اجسام و مصادیق طبیعت که در فیلم من از نماد درخت استفاده شده بود؛ درختی که خانه مادر طبیعت است و شبیه به حجلهای است که عروس میپذیرد و آن را در خود مسخ میکند. این فیلم شاید مسئله روز و جمعی اجتماعی نباشد اما باوریست که همچنان در ناخودآگاه و گاهی خودآگاه انسانهای مختلف وجود دارد.
شیخ انصاری عنوان کرد: فکر میکنم قیاس سینمای ایران و سایر کشورها قیاس درستی نباشد. آن چیزی که ما در فرم و ساختار و محتوا سینمای ایران میبینم برای چهارچوب فکری و ذائقه ایرانی است اما فیلم کوتاه اجتماعی ایرانی به دلیل اقبال مخاطبان توانسته است آثار خوبی را خلق کند که قابل ارائه و توجه هستند. هنر وسیله و ابزاری برای نشان دادن مشکلات اجتماعی است، فیلم کوتاه نیز با سر و شکل منحصر به فردش میتواند نمایش دهنده اتفاقات اجتماعی باشد اما چیزی که مهم و قابل توجه است صرف بیان مسائل اجتماعی در یک روایت معمول و خبرگونه نیست، برخورداری از فیلمنامه با ساختار صحیح و اجرای درست آن در کارگردانی باعث رسیدن به خروجی قابل قبول در فیلم کوتاه میشود.
او در ادامه خاطرنشان کرد: نکته قابل توجهی که این روزها در فیلمسازانی که به تازگی مسیر فیلمسازی خود را آغاز کردهاند دیده میشود نبود خودباوری است، اینکه براین باورند تا با صرف هزینههای تولید زیاد و داشتن گروه تولید درجه یک میتوانند به خروجی قابل قبولی برسند، هر چند این حرف غیر قابل قبولی نیست و مشاهده میکنیم فیلمهایی با این شرایط تولید که مورد توجه قرار میگیرند اما چیزی فراتر از هزینه بالا تولید وجود دارد و آن ابتکار و ظرافت در فیلمنامه و کارگردانی درست و با نگاهی نو است؛ چیزی که وجه تمایز افراد از یکدیگر است.
این هنرمند سینما بیان کرد: فکر میکنم یکی از معضلات فیلم کوتاه این روزها، این نوع نگاه تجملی به فیلم است که موجب گرفتن ابتکار از فیلم و نرسیدن به فیلمنامههای زیبا است. علاوه براین؛ کمبود فیلمنامههایی جذاب و قابل ارائه نیز بسیار مهم است؛ فیلمساز این روزها درگیر نمایش زیباییهای فنی فیلم است و از رسیدن به فیلمنامه خوب بازمانده، این بیتوجهی به فیلمنامه سبب آسیب به فیلم کوتاه میشود.
مهتاب شیخ انصاری در پایان تاکید کرد: فیلم کوتاه این روزها فراتر از پرداخت صرفاً به یک ژانر منحصر به فرد است، چراکه فیلمهایی تولید و یا در حال تولید شدن هستند که چند ژانر را در خود دارند این انعطاف در فیلمسازی موجب رسیدن به خروجیهای جذاب در فیلم کوتاه شده است.
فیلم کوتاه «دالِکِه» اثر مهتاب شیخ انصاری در ژانر درام اجتماعی تولید شده و روز دهم اسفندماه در هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.