اکران فیلم کوتاه سنت‌شکنی‌ست/ اهمیت معرفی و تبلیغ فیلم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۸
محمدرضا مصباح:

اکران فیلم کوتاه سنت‌شکنی‌ست/ اهمیت معرفی و تبلیغ فیلم

محمدرضا مصباح معتقد است با استمرار اکران آنلاین فیلم کوتاه قطعاً ارتباط خوبی بین مخاطبان و این سینما شکل می‌گیرد به طوریکه فیلم کوتاه حتی می‌تواند مخاطب عام داشته باشد.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما که فیلم کوتاه «کوچه» به کارگردانی او به تازگی از یکی از پلتفرم‌ها به صورت آنلاین اکران شده، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: فیلم کوتاه اساس و بنیان سینما است و سینما از فیلم کوتاه شکل می‌گیرد و کارگردان‌ها خود را در این سینما می‌شناسند و بنابراین توجه به فیلم کوتاه موجب رشد و پیشرفت سینمای کشور می‌شود. در طول سال در کشور ما نزدیک به دو هزار فیلم کوتاه ساخته می‌شود و فقط ۱۵ تا ۲۰ اثر هستند که در جشنواره‌های داخلی و خارجی فرصت دیده شدن دارند و برای باقی آثار بستری وجود ندارد تا این فیلم‌ها هم دیده شوند و هیچ امکانی هم برای بازگشت سرمایه آثار کوتاه وجود ندارد و به همین دلیل تهیه‌کننده‌ها هم تمایلی به سرمایه‌گذاری در این سینما نشان نمی‌دهند اما اگر بستری برای نمایش فیلم‌ها فراهم شود قطعاً این تمایل به وجود می‌آید.

مصباح در ادامه خاطرنشان کرد: به همین دلیل اقدامی که پلتفرم فیلم‌نت برای نمایش فیلم‌های کوتاه داشته یک اقدام بسیار ارزشمند است که من آن را یک صف شکنی و حرکتی جسورانه می‌بینم چرا که پلتفرم‌ها به طور مطلق معمولاً درگیر نگاه تجاری هستند و این پلتفرم که علاوه بر مسائل تجاری به مسائل هنری و محتوایی سینما هم توجه دارد، اقدامش بسیار ارزشمند است. این حرکت با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند جنبه‌های تجاری هم داشته باشد.

این کارگردان در ادامه با اشاره به لزوم استمرار اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه گفت: همانطور که گفتم این اقدام یک صف شکنی است و نوعی فرهنگ‌سازی است که باید نگاهی بلند مدت به آن داشت و با توقف در کوتاه مدت اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. باید فرصت دهیم تا فیلم کوتاه بتواند در عرصه پلتفرم شبکه نمایش خانگی مخاطب خود را پیدا کند، اگر این اتفاق رخ دهد و این فرصت را به فیلم کوتاه بدهیم و فرهنگ‌سازی کنیم اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

وی افزود: معرفی و تبلیغ فیلم‌ها مسئله بسیار مهمی است و به نظرم بهتر است پلتفرم فیلم‌نت به تبلیغات نگاه ویژه‌تری داشته باشد. نکته دیگری که می‌توان به آن توجه داشت این است که دسترسی به فیلم‌های کوتاه برای علاقه‌مندان بهتر است راحت‌تر شود. کسی که می‌خواهد به پلتفرم مراجعه کند و فیلم را ببیند باید پروسه‌ای طولانی را طی کند و در ابتدا لازم است که عضو پلتفرم شود، سپس بلیت تهیه کند و بعد فیلم را ببیند. به نظر من اگر سازوکاری تعریف شود که نیازی به ثبت‌نام نباشد و فرد بتواند بدون ثبت‌نام در پلتفرم بلیت تهیه کند بسیار بهتر است چرا که ممکن است این پروسه طولانی باعث شود که افراد بسیاری از دیدن فیلم منصرف شوند و بهتر است برای دیدن فیلم کوتاه پروسه دیگری تعریف شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پوست» ادامه داد: نکته دیگر انتخاب فیلم‌ها است. برای انتخاب فیلم‌های کوتاهی که قرار است اکران شوند بهتر است آثاری انتخاب شوند که بار فرهنگی یا هنری، اجتماعی و… داشته باشند و فیلم‌های باری به هر جهت نباشند. در بین فیلم‌های کوتاهی ساخته می‌شوند، آثار ارزشمند و فاخری وجود دارند که تعدادشان اندک نیست و می‌توان از بین آن‌ها فیلم‌های مناسبی برای اکران آنلاین انتخاب کرد تا افراد پس از خرید بلیت و دیدن فیلم‌ها پشیمان نشوند.

مصباح تأکید کرد: راه حل ارتباط مخاطب با فیلم کوتاه همانطور که گفتم تسهیل و تسریع دسترسی به آثار است. در کنار این دو مسئله قیمت بلیت‌ها اگر منطقی باشد قطعاً ارتباط خوبی شکل می‌گیرد. اکران آنلاین فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» تجربه بسیار خوبی بودی که بیش از ۴هزار مخاطب این اثر را دیدند و این استقبال نشان می‌دهد که ظرفیت بالایی در فیلم کوتاه برای شکل‌گیری جریان اقتصادی وجود دارد. فیلم کوتاه به دلیل اینکه در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند بیانی کامل و جامع داشته باشد اگر به خوبی به مخاطب معرفی شود حتی در بین مخاطبان عام هم شانس دیده شدن دارد و با ادامه اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه آینده خوبی در انتظار این سینما خواهد بود.

این تهیه‌کننده سینما در پایان درباره حضور بازیگران و عوامل حرفه‌ای سینما در آثار کوتاه گفت: حضور عوامل و به خصوص بازیگران مطرح سینما در دیده شدن آثار کوتاه قطعاً موثر است و خوشبختانه عوامل حرفه‌ای سینما حسی خوب نسبت به فیلم کوتاه دارند و به همین دلیل همراهی خوبی هم از آن‌ها با سینماگران فعال در این عرصه شاهد هستیم به طوریکه نگاهشان به این سینما اصلاً تجاری نیست و در فیلم «کوچه» هم من از حضور بازیگران خوبی چون گلاب آدینه و نورا هاشمی بهره بردم که واقعاً دیدگاه حرفه‌ای به معنای تجاری نداشتند و به خاطر عِرقی که به فیلم کوتاه و سینمای هنری داشتند در این فیلم حاضر شدند. من بازیگران و هنرمندان بسیاری را می‌شناسم که بدون دریافت دستمزد در فیلم‌های کوتاه حاضر می‌شوند و این کمک بزرگی به فیلم کوتاه است و اقدام آن‌ها جای تحسین و تشکر کند. با این حال هزینه ساخت فیلم بسیار بالاست، در گذشته با کمترین هزینه امکان ساخت فیلم کوتاه وجود داشت اما برای ساخت یک اثر حداقل باید ۲۰۰ میلیون کنار بگذارید و مطمئناً وقتی اکران آنلاین به صورت جدی ادامه‌دار باشد می‌توان انتظار داشت که سینمای کوتاه رشد بیشتری داشته باشد و بیشتر از حضور عوامل حرفه‌ای بهره‌مند شود هر چند که نبود عوامل حرفه‌ای هم نباید دلیلی بر نساختن فیلم کوتاه شود. این سینما مثل همیشه می‌تواند حیات خود را ادامه دهد و بدون عوامل حرفه‌ای هم راه خود را پیدا می‌کند. سینمای کوتاه میراثی است که به دست ما رسیده و باید آن را برای نسل بعد حفظ کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰