صفحات مجازی آسیب‌زا هستند/ بیایید محبوب باشیم نه معروف! | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۸
مهدی جانفروز زاده در گفت‌وگو با صبا:

صفحات مجازی آسیب‌زا هستند/ بیایید محبوب باشیم نه معروف!

مهدی جانفروز زاده، نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای در انتقاد از هنرمندان و هنرجویانِ تازه‌کار در صفحات مجازی گفت: صفحات مجازی به هنرمندان، موزیسین‌ها و هنرجوها ضربه بدی زد و هنرجویانِ تازه‌کار به هر قیمتی نباید در پی دیده‌شدن باشند.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، مهدی جانفروز زاده تیرماه ۱۳۶۲ در کرمانشاه متولد شد و موسیقی را در هشت سالگی با تنبک فراگرفت، سپس هنگامی که تنها ۱۳ سال داشت به ساز درام روی آورد. جانفروز زاده نُت‌خوانی را نزد امیر موذن آموخت و پس از آن، دانشِ خود را به صورت تجربی و سپس آکادمیک و علمی ادامه داد. تجربه همکاری با بزرگانی همچون اصغر ایمانی و زنده‌یادان منوچهر طاهرزاده و مجتبی میرزاده ازجمله افتخارات این هنرمند محسوب می‌شود.

در گفت‌وگوی پیشِ رو، پای دردِدل‌های مهدی جانفروز زاده درباره استفاده نادرست برخی هنرجویان از صفحات مجازی نشستیم.

این هنرمند در ابتدا گفت: در جایگاه کسی که حدود ۲۸ سال است در هنر موسیقی کار می‌کنم و امروز در زمینه تدریس فعالیت دارم، می‌خواستم مسائلی را با مخاطبان در میان بگذارم. هم‌اکنون هنرجوها و مخصوصا نوازندگانی که جزو دهه‌های جدید هستند، فقط با خودنمایی در پی جذب مخاطب‌اند. از زمانی که هنر با صفحات مجازی همچون فیس‌بوک و اینستاگرام و به‌خصوص استوری اینستاگرام به مردم معرفی شد، مشکلات زیادی پدید آمد.

او افزود: هنرجو و نوازنده الان با نسل من فرق زیادی دارد. هنرجو بیشتر به فکر دیده‌شدن است تا پرورش کارش و این یکی از ضعف‌های بزرگی است که در قالب صفحات مجازی داشته و داریم. ما می‌بینیم که هنرجو پس از دو یا سه هفته تمرین، از کارش استوری می‌گذارد! و در صفحات مجازی فعالیتش را انجام می‌دهد، سپس چند نفر از دوستان و اقوامش با بَه‌بَه و چَه‌چَه و ماشالله گفتن، به هنرجو اعتماد‌به‌نفس کاذب می‌دهند. با این روند هنرجو دیگر به دنبال پیشرفت نمی‌رود.

جانفروز زاده ادامه داد: امیدوارم در هر هنری بستری برای هنرجو فراهم شود که وقتی دارد چیزی یاد می‌گیرد، فقط به دنبال تحسین مردم نباشد و پیشرفت و پرورش کارش را مد نظر قرار دهد. امیدوارم به این توجه کند که در ماه‌ها و سال‌های اولِ هنرآموزی هرچقدر دیده نشود، منطقی‌تر و به نفع خودش است و بیشتر می‌تواند روی کارش تمرکز کند.

این نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای گفت: این قارچ سمی الان همه‌جا سبز شده است و ما شاهد نوازندگانی هستیم که با داشتن سواد و علم و تکنیک پایین، اعتماد‌به‌نفس بسیار بالایی پیدا کرده‌اند! نوازندگان باتجربه‌تر و حرفه‌ای این‌ها را قارچ‌های سمی می‌نامند.

او تاکید کرد: من امیدوارم که این مشکلات هرچه زودتر حل شود و فرهنگ‌سازی‌ای در صفحات مجازی خصوصا اینستاگرامی که دنیا آن را می‌بینید، صورت گیرد تا کمتر شاهد چنین مسائلی باشیم.

جانفروز زاده افزود: وقتی می‌گویم دنیا شما را می‌بیند، منظورم از دنیا، بستگان نزدیک و دوستان شما نیست. بیشتر سعی کنید روی هنرتان تمرکز کنید و زمانی وارد این عرصه و مقوله دیده‌شدن شوید که کارتان واقعا دارای اِلِمان‌های استاندارد و مارکت جهانی باشد.

این موزیسین ادامه داد: به شخصه هیچ مشکلی با صفحات مجازی و موضوع دیده‌شدن نداشته‌ام و ندارم، ولی این‌که یک هنرجو با داشتن سواد کم وارد این داستان می‌شود تا مردم او را ببینند، مشکلاتی برایش پدید می‌آید؛ البته به ظرفیت شخص هم بستگی دارد، ولی وقتی که به واسطه هشتگ‌هایی که در پستش می‌گذارد، دیده می‌شود و تعداد کسانی که او را می‌بینند بالا می‌رود، اعتمادبه‌نفس کاذبی پیدا می‌کند.

او گفت: در دنیا یک زمینه‌سازی و بسترسازی هست، ولی متاسفانه اینجا آن بستر و زمینه فراهم نشده‌ است. شما می‌توانید کار ضعیفی را ارائه بدهید و بعد با تگ‌ها و هشتگ‌هایی که وجود دارد، بزرگان آن کار را بیاورید و زیر پست خودتان تگ کنید. این از یک لحاظ خیلی خوب است که دیده می‌شوید، ولی از یک لحاظ خیلی هم برای‌تان سمی خواهد بود که آمارِ دیده‌شدنِ پست و پیج شما زیاد شود. چرا؟ چون وارد یک دوگانگی شحصیتی می‌شوید که حتی به زندگی شخصی شما هم ضربه خواهد زد، زیرا هرچیزی یک ثمره و زمانی دارد که شما باید فعالیت بیش از حدی را در یک زمینه داشته باشید تا بتوانید کارتان را به بقیه ارائه دهید.

جانفروز زاده با بیان این‌که هیچ پایانی برای هیچ علم و هنری وجود ندارد، گفت: با آگاهی از این موضوع، ما نباید خیلی سریع و به هر قیمتی در پی دیده‌ شدن باشیم. دیده‌ شدن زمانی معقول و مطلوب است که چیزی برای عرضه داشته باشیم و دست‌کم چند نفر که حرفه‌ای هستند و علمش را دارند، پست‌تان را لایک و هنرتان را تایید کنند.

این هنرمند افزود: در تمام هنرها اعم از نوازندگی، خوانندگی، نقاشی، طراحی و… این بستری که می‌شود گفت هم خوب است و هم بد، فراهم شده است ولی بیشتر از آن استفاده منفی و ناکارآمد و غیرعلمی می‌کنند تا خوب! ما باید در آخر بپذیریم که باید محبوب باشیم نه معروف و این خیلی معنی دارد. متاسفانه هنرمندان ما این دو موضوع را نمی‌فهمند و می‌خواهند با هر کاری معروف و دیده شوند، نه این‌که محبوب و دوست داشته شوند.

او تاکید کرد: امیدوارم از این به بعد، با دید بهتری به موضوع صفحات مجازی بنگرند چون جایی است که آزمون و خطا ندارد. فضای مجازی جایی است که اگر شما به چشم مردم بد بیایید تا سال‌ها شما را به چشم یک آماتور می‌بینند، ولی اگر با یک کار ساده و بی‌عیب شما را ببینند، برای یک هنرمند خیلی منطقی‌تر خواهد بود.

جانفروز زاده افزود: همین‌قدر که این صفحات می‌توانند برای پیشرفت ما موثر و مفید باشند، می‌تواند مخرب هم باشند و به شکلی منفی در روند کاری‌مان اثر بگذارند. متاسفانه چیزی که ما الان می‌بینیم بیشتر همان تاثیر منفی است تا مثبت. همه به دنبال فالووِر بالا هستند تا این‌‌که کارشان بی‌ایراد و درست و منطقی باشد.

این نوازنده و مدرس سازهای کوبه‌ای در پایان بیان کرد: الان معمولا اگر هنرمندان محبوب باشند، آنان را به واسطه تعداد فالووِر تایید می‌کنند، نه به دلیل محتوای کاری که به آن می‌پردازند. این معضلی است که هم‌اکنون گریبان‌گیر جامعه هنری ما شده است و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

پریسا اسماعیلی‌نیا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰