جنگ بر سر قدرت در «جان شاه» / نمایشی با حضور همه افراد مرموز جامعه! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۸
کارگردان نمایش به صبا خبر داد؛

جنگ بر سر قدرت در «جان شاه» / نمایشی با حضور همه افراد مرموز جامعه!

تهیه‌کننده و کارگردان نمایشنامه‌خوانی «جان شاه» که از 19 اسفند روی صحنه می‌رود، گفت: داستان نمایش درباره جنگ انگلستان و فرانسه بر سر قدرت است و روایت پرنس جان که به ناحق تخت پادشاهی آرتور را غصب کرده است، روایت می‌کند.

مهدی یوسفیان تهیه‌کننده و کارگردان نمایشنامه‌خوانی «جان شاه» که از شنبه ۱۹ اسفندماه در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره داستان این نمایش گفت: داستان نمایش درباره جنگ انگلستان و فرانسه بر سر قدرت است و روایت «جان شاه» که به ناحق تخت پادشاهی آرتور را غصب کرده است، روایت می‌کند.

او ادامه داد: شکسپیر این متن را ۱۰ یا ۱۲ سال قبل از متن «هملت» نوشته و شاید اتودی از «هملت» را در این اثر پیاده کرده است چون داستان و کاراکترها خیلی شبیه به نمایش «هملت» هستند و شخصیت آرتور شمایی از شخصیت «هملت» را نشان می‌دهد. همچنین شکسپیر در این اثر بسیار بر وطن‌پرستی تاکید می‌کند و جایی در نمایشنامه نوشته است: «انگلستان هرگز چنین نبوده است وچنین هم نخواهد ماند.»

یوسفیان درباره کاراکترهای این نمایشنامه توضیح داد: کاراکترهای این نمایشنامه جامع و نماد تمام افراد جامعه هستند؛ انسان‌هایی که با بازی و مرموز بودن، سعی می‌کند همه را – از جمله زن‌هایی که نقش تعیین کننده در جنگ و کسانی که نفوذ زیادی در کلیساها دارند- فریب دهند.

این کارگردان درباره مخاطبان این نمایشنامه‌خوانی بیان کرد: قطعا کسانی که عاشق تئاتر اصیل هستند، از این متن لذت می‌برند. بعد از نمایش «کنتس کاتلین» این دومین اثر کلاسیکی‌ست که روی صحنه خواهم برد و از آنجایی که متن شکسپیرست خیلی دوست داشتم اول به صورت خوانش ‌بعد به صورت اجرا روی صحنه رود.

کارگردان «کنتس کاتلین» درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: سعی کردم در انتخاب بازیگران از بازیگران جوان ‌دانشجوی مستعد در کنار بازیگران با تجربه استفاده کنم. نقش «جان شاه» را حسن اسدی از بازیگران باتجربه تئاتر ‌و سینما خوانش می‌کند.

یوسفیان در پایان تاکید کرد: از مسئولان خواهش دارم که به حوزه تئاتر خصوصا جوان‌ها که آینده هنر این کشور هستند، بیشتر کمک کنند تا دلسرد نشویم. متاسفانه بعضی از آثار با پشتوانه‌های مالی زیادی به اجرا می‌روند ولی هیچ بازخوردی ندارند، لطفا بیشتر به جوان‌ها توجه شود.

حسن اسدی قاسم ابادی، عطا راد پور، فائزه اصلانی، الینا اکبر زاده، مهدی صمیمی سرشکی، مصطفی ابراهیمی، خدیجه نوروزی یگانه، پارسا موسوی زاده ریزی، سید حمیدرضا امامی‌فر، علی طاهری، هستی اکرمی راد، احسان موذن، کیمیا فرنیا مهر، مبینا اقایی گلی جان، ساشا کرمی، جواد یوسفیان، ابولفضل اخوان، سارا ذوقی، محمدرضا اکبری ساعی، دریا خانی، زهرا گودرزی موسی، آذین شریفی ملاسرائی، امیر عباس عباسی، سجاد طاهر، امین جاسبی بازیگران این نمایشنامه‌خوانی هستند.

عوامل «جان شاه» عبارتند از نویسنده: ویلیام شکسپیر، مترجم: حمیدرضا ابراهیمی، تهیه‌کننده و کارگردان: مهدی یوسفیان، مشاور کارگردان: بابک قادری، برنامه ریز: یاسمن آستانی، دستیاران و گروه کارگردانی: یاسمن آستانی، مهتاب دهقانی، زهرا شکیبایی، رودین محسنی، منشی صحنه: زهرا شکیبایی، طراح پوستر: امیرصادق صالحی زاده، مدیر تولید: محمدمهدی هاتفی، مدیر اجرایی: سیاوش قربانی، عکاسان: مهرداد حسین زاده، مائده یوسفیان، نوازنده: دریا خانی.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است