به گزارش صبا، نماهنگ این سرود با صدای ابوذر روحی و اجرای گروه سرود مرد میدان، بر روی شعری از مصطفی باغبانی و سید مهدی بنی هاشمی و همراهی موسیقی احسان جوادی، دقیقا همان جایی ساخته شده که باید میشد، مسجد مقدس جمکران، میعادگاهی که خیلی از منتظران فرمانده مهدی، انتظارشان را آنجا فریاد میزنند.
بعد از انعکاس گسترده سلام فرمانده و به تبع آن سلام فرمانده ۲ و بازخوردهای مثبتی که داشت، حاشیههایی هم درباره آن به گوش میرسید و ایراداتی هم به آنها وارد میشد، ولی «فرمانده مهدی»، پاسخی بود به همه آن حواشی و طرحی بود نو، در فلک الافلاک هنر و شعر و موسیقی ایرانی و اسلامی.
از منظر محتوا که به این اثر بنگریم، انواع موضوعات را میتوانیم در بیتهای مختلف آن ببینیم؛ از مسئله انتظار تا زمینهسازی برای ظهور، تا نسل امروز و فردای ایران، تا نظام جمهوری اسلامی به عنوان دولت اسلامی پیش از ظهور، تا جبهه مقاومت و تا حادثه تروریستی کرمان؛ و همهی اینها در سادهترین صورت ممکن، چون هم اجرا کنندگان این سرود کودکان و نوجوانان هستند و هم مخاطبش، و البته بزرگترهایی که همچنان، فرمانده مهدی و سلام فرمانده را زیر لب زمزمه میکنند.
فرمانده مهدی، هم عرض ارادتی است خالصانه و معصومانه به آخرین امام، مثل نگاه عمیق نسل کاپشن صورتیها به مسئله حضور، که مقدمهی ظهور است و زمینهساز پذیرش دعوت منجی؛ و هم بیانی است موجز اما جامع، به تاریخ یک ملت، مردمانی که در گردش دوران، همواره نقش امتی حقیقتجو را داشتهاند و با فدا کردن جان خویش، جبههی حق را تقویت کردهاند، چه در مواجههی با تهاجم خارجی باشد و چه آمادگی برای سربازی و جانافشانی در راه ولی.
پرچمداری و علمداری این مسیر، جز از کسانی ساخته نیست که ندیده، عاشق حقیقت اسلام شدهاند و فرزندان آخرین پیامبر را با جان و آبروی خود، پشتیبانی کردهاند و حالا از نسل همان دلاور مردان و غیور زنان، دختران و پسران دهه هشتادی و نودی، فریادشان را بلند کردهاند و فرمانده مهدی را صدا میزنند.
محتوای این سرود آن قدر جذاب و گیراست و آن قدر المانهای زیباشناختی دینی در آن به کار رفته که صحبت کردن درباره آن ساعتها زمان و دهها صفحه نوشتار میطلبد اما شاید از نظر فُرم اجرای نماهنگ، میشد انتظار بیشتری را برآورده کرد.
هر چند سازندگان نماهنگ همه تلاششان را کردهاند رنگآمیزی متناسبی را به تصویر بکشند تا توجه نسل دیروز و امروز را جلب کنند، ولی کار در نیامده و با یک اثر معمولی روبهرو هستیم، آن هم در حالیکه لوکیشن مسجد جمکران، میتوانست بیشتر از اینها جلوه و بروز داشته باشد نه اینکه صرفا با نمایش تصاویر هوایی از گنبد فیروزهای، یک برچسب مکانیِ چند بار تکرار شده را کنار تصاویر داشته باشیم.
نکته دیگر اینکه شاید سازندگان نماهنگ، سعی کردهاند اثری مستند خلق کنند، ولی مخاطبی که از این دست آثار را زیاد دیده و شنیده، قطعا درک میکند که این ویدئوکلیپ، یک کار تولیدی است و ویژگی اینگونه آثار، تکرار و برداشتهای مختلفی است که امکان آن برای کارگردان وجود دارد، حداقل اینکه از زوایای مختلفی فیلمبرداری شده و با تدوین اصولی و سینمایی، میشد کار بهتری را به عنوان نتیجه نهایی عرضه کرد.
با این حال نباید از تاثیرگذاری این سرود با همه مفاهیم ناب و ایدههای خلاقانهاش به سادگی بگذریم، فرمانده مهدی اتفاق مهمی در حوزه هنر و موسیقی این کشور است و قطعا میتواند پا جای قدمهای سلام فرمانده بگذارد و جهانی شود.
علی صادقلو
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است