جشنواره‌ای به اعتبار پویانمایی /‌ رویدادی که همچنان پرشور و تخصصی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۳
شب‌های شلوغ جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

جشنواره‌ای به اعتبار پویانمایی /‌ رویدادی که همچنان پرشور و تخصصی است

نشست نقد و بررسی سه انیمیشن ده سالگی، موسی کوتقی، پوتین، با حضور دکتر رامتین شهبازی مجری و کارشناس و دکتر کیارش زندی منتقد در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد

به گزارش صبا، نشست نقد و بررسی سه انیمیشن ده سالگی، موسی کوتقی، پوتین، با حضور دکتر رامتین شهبازی مجری و کارشناس و دکتر کیارش زندی منتقد در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. جشنواره‌ای که از نظر بعد علمی، آموزشی و پروتکل‌های جشنواره‌ای به نسبت دیگر رویدادها حرفه‌ای‌تر و استاندارد است. نکته‌ای که دبیر جشنواره نیز به عنوان اعتبار پابرجا از آن یاد می‌کند. محمدرضا کریمی صارمی در گفت‌وگو با نشریه جشنواره اظهار داشت: حضور مایکل دودوک و الکساندر پتروف در دوره‌های پیشین از امتیازهای مهم جشنواره پویانمایی تهران محسوب می‌شود. ما هر دوره در زمینه جذب آثار در حال رشد بودیم، تا به حال هیچ فیلم‌سازی نگفته سطح جشنواره‌تان پایین است و من به این دلیل در جشنواره شرکت نمی‌کنم. در دنیا جشنواره پویانمایی تهران را به همان اندازه که در کشور خودمان شناخته شده است، می‌شناسند به همین دلیل فیلم‌های درجه یکی در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند، به عنوان مثال فیلمی که برای اسکار پذیرفته شده به جشنواره ما هم می‌آید. مثلا فیلمی که در جشنواره ونیز نمایش داده شده، امسال در بخش مسابقه آثار بلند سینمایی ما حضور دارد بنابراین برایش مهم است که بیاید از جشنواره ما جایزه بگیرد هرچند که جوایز ما دیگر نقدی نیست و صرفا تندیس است اما کسب این جایزه برای آنها امتیاز مهمی محسوب می‌شود.

د‌ر روز اول جشنواره همچنین کارگاه‌های تخصصی هشتمین بازار ملی پویانمایی همزمان با اولین روز سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران آغاز شد و کارگاه «طراحی کاراکترهای فانتزی» از سوی دانشگاه هنر پارس، کارگاه «آینده‌پژوهی صنعت محتوا به ویژه انیمیشن در منطقه خاورمیانه» و نگاهی به بازاریابی بین‌المللی انیمیشن‌های ایرانی، بایدها و نبایدها» از سوی استودیو داما مدیا، کارگاه ایده‌یابی توسط دانشگاه صداوسیما و کارگاه «تجربه انتشار سریال انیمیشن در بازار CIS» از سوی استودیو کهکشان برگزار شد. همچنین در نخستین روز جشنواره نشست تخصصی با عنوان «هوش مصنوعی و آینده پویانمایی» با حضور یونس سخاوت ساعت ۱۵ و نشست تخصصی «حضور بین‌المللی؛ مراقبت محتوایی از آثار» با حضور فرنوش عابدی و رائد فریدزاده ساعت ۱۷ برگزار شد.

همزمان با آغاز سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نخستین نشست از کارگاه‌های تخصصی جشنواره ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «کچه» با تدریس چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور کارشناسان این کارگاه‌ها برگزار شد.

محمدرضا کریمی‌صارمی، دبیر جشنواره، در ابتدای این کارگاه با حضور در جمع مربیان کانون که متشکل از ۴۰ نفر از مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند و در ۱۰ گروه ۴ نفره برای آموزش و تولید آناتومی شخصیت‌های انیمیشنی با استفاده از «کچه» گروه‌بندی شده‌اند، به تمام همکاران خود خیرمقدم گفت.

چگونه «کچه» دوزی کنیم؟

وی با معرفی کارشناسان این نشست تخصصی و اهمیت فراگیری هنر «کچه»دوزی و لزوم پرداختن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این هنر، عنوان کرد: کانون به‌وجود آورنده سلایق جدید است، اگر قرار باشد کانون کار تکراری کند، مانند سازمان‌هایی می‌شد که در بازه‌هایی فعالیت می‌کردند و الان اثری از آن‌ها نیست. ما در تمام این سال‌ها برای تقویت فعالیت‌های کانون، سعی کردیم توجه ویژه‌ای به مراکز فرهنگی هنری داشته باشیم و حالا امروز بر اساس نیاز و تصمیم کارشناسان، «کچه» برای تدریس به مربیان در نظر گرفته شده است. امیدوارم «کچه» یا «نمد» بتواند یکی از فعالیت‌های اصلی کانون باشد.

در ادامه، مربیان با آموزش‌های چیستا تاجور و با استفاده از پشم گوسفند مرینوس، به ساخت شخصیت‌هایی با بهره‌گیری از هنر «کچه» پرداختند. در این جلسه، کلیات این هنر به مربیان آموزش داده شد تا در چهار جلسه بعدی، جزئیات آن نیز بررسی شود. قرار است در انتها با فعالیت ۱۰ گروه، یک نمایشگاه از برخی از مجسمه‌های «کچه‌»‌ای برپا و چند انیمیشن کوتاه برای نمایش نوع حرکت شخصیت‌ها ساخته شود.

چیستا تاجور در خلال برگزاری این کارگاه درباره موضوع جلسه اول، اهداف و فرآیند برگزاری این کارگاه توضیح داد: در اولین جلسه به آشنایی مربیان با هنر «کچه» دوزی پرداختیم و تاریخچه و خاستگاه این هنر را که در کشور آمریکا و شهر کالیفرنیا است، بررسی کردیم و نوع ورود این هنر به ایران مرور شد.

مدرس کارگاه تخصصی «کچه» با بیان این‌که در اولین نشست، مربیان با ابزارهای مربوطه آشنا شدند، تصریح کرد: بعد از آشنایی با ابزار، اشکال ساده با مربیان تمرین شد تا بتوانند فرم‌های ساده را بسازند. در ادامه آرماتورسازی را آموزش دادیم تا بتوانند الیاف را در آرماتورها پیاده‌سازی کنند و توانایی حرکت و انیمیت‌کردن داشته باشند.

نشست تخصصی «هوش مصنوعی و آینده پویانمایی» با حضور احمد سفلایی و یونس سخاوت به عنوان کارشناس حوزه پویانمایی و هوش مصنوعی و رامتین شهبازی مجری کارشناس، یک‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
سفلایی در بخشی از این نشست عنوان کرد: خیلی از آدم‌هایی که در مورد تاثیر انیمیشن روی هوش مصنوعی صحبت می‌کنند تصوری اشتباه دارند و با این نگاه به این نتیجه می‌رسند هنرمند کاراکتری زائد است اما اینطور نیست و صد البته واقعا عمق آن چیزی را که اتفاق افتاده، نمی‌دانیم. بنابراین این شگفتی از هوش مصنوعی، شگفتی درازمدتی نخواهد بود و سطح توقعات را مدام بالاتر خواهد برد.

کارگاه آموزشی انیمیشن «بالدیس» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با طراحی وحید گلستان در جریان برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ در سکوی اینترنتی شاد برگزار می‌شود.

یکی از اتفاق‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزاری نشست‌های تخصصی برای هنرجویان هنرستان‌های انیمیشن سراسر کشور است که از سوی وحید گلستان طراحی شده است.

این کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی همچنین پس از برگزاری جشنواره پویانمایی و در سال ۱۴۰۳، در قالب فیلم‌ها و بسته‌های آموزشی آماده می‌شود و برای هنرستان‌ها ارسال خواهند شد.

فردا دوشنبه ۱۴ اسفند کارگاه‌های «ایده‌هایی جذاب برای کارگردانی انیمیشن» با حضور بهرام عظیمی ساعت ۹:۳۰، نشست «ساخت عروسک برای استاپ موشن» با حضور مهدی خرمیان در ساعت ۱۳، نشست «ابزارشناسی انیمیشن نرم‌افزار و سخت‌افزار» با سخنرانی عباس اصطهباناتی در ساعت ۱۶:۳۰ برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000