از جشنواره پویانمایی تهران تا کارتون نتورک و والت دیزنی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۴
حمید بهرامی؛

از جشنواره پویانمایی تهران تا کارتون نتورک و والت دیزنی

حمید بهرامی کاریکاتوریست از تجربیات فیلمسازی خود گفت و تاکید کرد که موفقیت در گیشه به امکانات و شرایط گسترده‌ای ربط دارد.

به‌ گزارش صبا و به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمید بهرامی کاریکاتوریست، طراح و انیماتور ایرانی است که ۱۵ سال پیش در سال ۱۳۸۷ پس از کسب تجربه‌ و فعالیت‌های متعدد هنری، به آمریکا مهاجرت کرد و همکاری خود را با شرکت کارتون نتورک و استودیو انیمیشن والت دیزنی آغاز کرد. آثار حمید بهرامی همواره آمیخته به نوعی نگاه طنزآمیز و کمیک است و حضور شخصیت‌های کمیک در میان انسان‌ها و وقایع روزمره از ویژگی‌های مشترک نقاشی‌های این هنرمند است که فضایی رمزآلود و متناقض به‌وجود می‌آورد.

وی در آثارش از متریال متنوعی استفاده می‌کند، اما اغلب جوهر و اکریلیک جزو ثابت آثار اوست و همیشه همگام با آخرین تحولات تکنولوژی حرکت کرده است، از این‌رو در سال‌های اخیر دنیای هنری حمید بهرامی راهی به جهان دیجیتال نیز گشوده و این هنرمند دستی در خلق مجموعه‌های ان-اف-تی نیز داشته است. به همین بهانه در خلال برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت‌وگویی با این هنرمند بین‌المللی ایرانی داشته‌ایم.

بهرامی درباره تجربه حضورهای خود در جشنواره پویانمایی تهران عنوان کرد: من از اولین دوره در جشنواره پویانمایی تهران در سال ۱۳۷۷، در فرآیند جشنواره حضور داشتم و خاطرم هست که در آن سال با شرکت هور یک انیمیشن تولید کرده‌ بودیم. آن اتفاق باعث یک شور و انگیزه‌ای شد که مرا بیشتر از قبل در مسیر فعالیت در انیمیشن ترغیب کرد و در دومین و یا سومین دوره بود که جایزه بهترین انیمیشن تبلیغاتی را دریافت کردم. دو ماه قبل از مهاجرتم به آمریکا هم با انیمیشن کوتاه «مسافر افق»، جایزه بهترین انیمیشن بخش مسابقه ایران پنجمین جشنواره پویانمایی تهران را کسب کردم که همین انیمیشن و همین جایزه باعث شد به شرکت کارتون نتورک متصل شوم و همکاری خودم را شروع کردم. آخرین تجربه‌ام در جشنواره پویانمایی هم به ششمین جشنواره برمی‌گردد که به عنوان عضو هیات داوران در جشنواره حضور داشتم و حالا بعد از حدود ۱۲ سال به جشنواره پویانمایی تهران بازگشته‌ام.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این سال‌ها اخبار انیمیشن ایران را به ویژه در آثار کوتاه دنبال کرده است، توضیح داد: اخبار انیمیشن ایران همیشه برای من جذاب بود و متاسفانه صرفا از شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال می‌کردم و توانایی تماشای آن‌ها در این ۱۵ سال برایم زیاد میسر نبود. این مساله بسیار برایم حسرت‌برانگیز بود و تنها انیمیشنی که دیدم «Stripy» ساخته بابک نکویی بود که به دلیل رفاقت من با بابک و بهنود نکویی شرایطش فراهم شد.

بهرامی درباره وضعیت انیمیشن‌های کوتاه ایران توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته شاهد همکاری‌های متعدد هنرمندان ایرانی با کمپانی‌های بین‌المللی بوده‌ایم که عموما با تولید آثار کوتاه مطرح شده‌اند و بر اساس اطلاعاتی که دارم، دانشجویان و هنرجویان ایرانی در حوزه انیمیشن در سطح استانداردی هستند و گواه این نکته هم حضور مستمر انیمیشن‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی است.

این هنرمند با اشاره به اینکه هیچ کدام از انیمیشن‌های بلند ایرانی را ندیده، ولی اخبار فروش میلیاردی و مخاطب‌های میلیونی انیمیشن «بچه زرنگ» او را شگفت‌زده کرده است، در مقایسه گیشه سینمای ایران و آمریکای شمالی مطرح کرد: سینمای آمریکا یک چرخه صنعتی عظیم است که به ویژه در حوزه انیمیشن با صنایع مختلف و متعددی مانند صنعت پوشاک، غذا، بازی‌های رایانه‌ای و… ارتباط مستقیم دارد، ولی باتوجه به شناختی که از سینمای ایران دارم، گیشه و سینمای ایران با محدودیت‌های متعددی مواجه است و اگر «بچه زرنگ» توانسته میلیاردی بفروشد، تاثیر فضای مجازی و رسانه‌ها در سال‌های متمادی است، نه شکل‌گیری صنعت سینمای انیمیشن در ایران.

وی افزود: موفقیت در گیشه به امکانات و شرایط گسترده‌ای ربط دارد، به عنوان مثال در آمریکای شمالی، زمانی که فیلم به یک پخش‌کننده داده شود، اگر با سالن‌ها و سینماهای متعدد طرف قرارداد باشد، با موفقیت نسبی روبه‌رو می‌شود که ما چنین شرایطی در ایران نداریم و باید به این سمت حرکت کنیم که بتوانیم به خوبی از آثار سینمایی به ویژه انیمیشن‌ها برای ارتباط با مخاطبان بهره‌برداری کنیم.

کارگردان انیمیشن «مسافر افق» در پایان مطرح کرد: انیمیشن ایران در گذشته، به‌ویژه زمانی که من در ایران فعالیت می‌کردم، یک جزیره متروک بود که هم دسترسی مخاطبان هم شرایط فیلمسازان برای فعالیت در آن سخت بود، اما سینمای انیمیشن ایران در حال حاضر به بلوغ رسیده و فروش فوق‌العاده «بچه زرنگ» نوید همین اتفاق را می‌دهد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۶/۹۶۸/۵۵۳/۰۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۱/۳۱۲/۱۴۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰