هالیوود هنوز نمیخواهد به علت اصلی شکست سخت «مادام وب» در گیشه اعتراف کند.
به گزارش خبرنگار سینما صبا، «مادام وب» Madame web جدیدترین فیلم ابرقهرمانی روی پردههای سینما، آنقدر بد است که حتی رسانههای هالیوودی نیز نتوانستند از آن دفاع کنند. این اثر را کمپانی سونی بر اساس یکی از شخصیتهای ناشناخته کامیک بوکهای مارول ساخت و امید داشت که یک مجموعه چند قسمتی را بر اساس این کاراکتر بسازد.
«مادام وب» حدوداً دو ماه پس از «مارولها» The marvels که اثری فاجعه آمیز بود و در گیشه هم شکست خورد، عرضه شده است. هر دو فیلم، یک ایراد اصلی دارند که رسانههای هالیوودی به آن نمیپردازند. در ابتدا به انتقاداتی که رسانهها به «مادام وب» داشتند، میپردازیم.
وبسایت دیلی بیست گفت: «دیدن این فیلم، زجرآور بود… به هیچ نکته مثبتی نمیتوان اشاره کرد؛ فیلمنامه پوچ با دیالوگهای احمقانه…، صحنههای اکشن ضعیف…، فیلمبرداری شلوغ و نامیزان… بدون هیچ عصارهای از زندگی، نیازی به احیا هم ندارد.»
نشریه رولینگ استونز در رابطه با این شاهکار اشاره داشت: «این فیلم به اندازه کمپین تبلیغاتی ضعیفش، بد نیست، خیلی بدتر است. یک فاجعه در حد و اندازه انفجار رآکتور هستهای چرنوبیل، که هر چقدر از زمان فیلم میگذرد، آثار مخرب رادیواکتیو آن بیشتر میشود… به نظر میرسد که یک تصمیم درست در این فیلم گرفته نشده است؛ هیچ بازیگری خوب نبود. تنها نکته قابل اعتنا این است که یک نفر به اکران این شاهکار چراغ سبز نشان داده است.»
وبسایت ایندیوایر نیز از این اثر انتقاد داشت و گفت: «جلوههای ویژه مضحک… انگار «مادام وب» را افرادی که تابحال هیچ اثر ابرقهرمانی را در عمر خود ندیدهاند، ساختهاند… کاراکترها همینجوری در وسط تصویر ایستادهاند و دیالوگهای بیهوده میگویند.»
وبسایت اسلیت، نظر جالبی درباره این شاهکار فمینیستی داشت و گفت: «این فیلم یک فاجعه و مصیبت بود … اما من عاشق آن هستم.» برخی برای تمسخر فیلمهای بد، به اصطلاح آنها را Hate Watch «تماشای از روی تنفر» کرده و به ضعفهای فیلمها میخندند.
هالیوود ریپورتر در گزارشی اشاره داشت: «مردم تنها پس از چند روز از اکران، بلیطهای از پیش خریداری شده را پس میدادند. اکران «مادام وب» در روز ولنتاین صورت گرفت و در شش روز اول، فقط ۲۶ میلیون دلار فروخت که در تاریخ کاراکترهای مارول بیسابقه بود. کمپانی سونی، مانند وارنر و دیزنی نیز باید نگرش خود را نسبت به محصولات ابرقهرمانی، بازبینی کند.»
رسانه هالیوودی در ادامه افزود: «این فیلم به جمع آثار ابرقهرمانی که در سال گذشته در گیشه شکست خوردند، پیوست؛ جدای از اینکه کدام استودیو این آثار را میسازد، «خستگی مخاطبان از ابرقهرمانان» به حقیقت این روزهای هالیوود بدل شده است… سونی قصد داشت تا یک فیلم ابرقهرمانی، برای مخاطبان زن بسازد… اما موفق نشد.»
در ادامه گزارش هالیوود ریپورتر گفته شد: «فکر نمیکنیم که مخاطبان زن، برای موفقیت آثار ابرقهرمانی در گیشه کافی باشند. ۷۰ درصد از مخاطبان این ژانر در آمریکای شمالی را مردان تشکیل میدهند. حتی با هدف گذاری سونی، فقط ۴۶ درصد از کسانی که برای تماشای این فیلم به سینماها رفتند، زنان بودند.»
یکی از دستاندرکاران هالیوود به هالیوود ریپورتر گفت: «ما «مادام وب» دیگری را لااقل تا ده سال نخواهیم دید. سونی نتوانست در راه ساختن فیلمی متفاوت در ژانر ابرقهرمانی، موفق شود.»
سونی فیلم ضعیف «موربیس» Morbius را در سال ۲۰۲۲ اکران کرد و با اینکه در گیشه شکست خورد، اما ۱۷۰ میلیون دلار فروخت. فیلم داکوتا جانسون قطعاً به این میزان فروش نخواهد رسید.
مسئله این است که «مادام وب» تفاوت چندانی با آثار ابرقهرمانی شکست خورده در چند سال اخیر ندارد. در گزارشی به
شکست اغلب آثار ابرقهرمانی در گیشه اشاره داشتیم؛ ایراد از فمینیستی شدن آثار ابرقهرمانی است. مخاطبان زن ترجیح دادند که به تماشای یک اثر بیوگرافیک درباره باب مارلی بروند، ولی از جنبش «توانمندسازی زنان» حمایت نکنند!
داکوتا جانسون، بازیگر نقش اصلی «مادام وب»، نه تنها طرفدار ژانر نیست، بلکه هیچ فیلم ابرقهرمانی را تابحال ندیده است. حتی سیدنی سویینی نیز در برنامه «زنده شنبه شب» با لحن شوخی گفت: «ممکن است منو در «یوفوریا» Euphoria یا «هرکس به جز تو» anyone but you دیده باشید، اما قطعاً منو در «مادام وب» ندیدید.»
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است