برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معرفی شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۱
رونمایی از برندگان دوره 13 در حضور وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معرفی شدند

آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران عصر روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و برگزیدگان این دوره جشنواره معرفی شدند.

به گزارش صبا، در این مراسم  علی مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند. حامد علامتی مدیرعامل کانون و محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره، نماینده‌های سفارت‌خانه‌های روسیه، چین و شیلی، امیررضا مافی معاون پویانمایی سازمان سینمایی سوره به همراه داوران داخلی و خارجی، نامزدهای بخش‌های مختلف، فیلم‌سازان، مسئولان و دست‌اندرکاران غرفه‌های بازار پویانمایی، علاقه‌مندان به هنر انیمیشن، اهالی فرهنگ و رسانه نیز از حاضران در مراسم بودند.

این مراسم ساعت ۱۹ با سرود ملی ایران و قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و پخش تیزری درباره غزه و فلسطین دیگر بخش آغازین مراسم بود.

سپس نماهنگی برای احترام به تمام کودکانی که در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیده‌اند و کودکانی که آواره شده و خانواده‌های خود را از دست داده‌اند، پخش شد.

الهام دارابی که اجرای این مراسم را به عهده داشت، روی صحنه حاضر شد و با خیرمقدم به تمام حاضران در سالن شهید بهنام محمدی، آن‌ها را به تماشای تیزری از فعالیت‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران دعوت کرد.

دارابی در ادامه عنوان کرد که امروز شاهد موفقیت‌های بزرگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم و سینمای انیمیشن ایران حالش با اکران‌های موفق فیلم‌هایی چون «لوپتو»، «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی»، «فیلشاه» و… بسیار خوب است، همچنین روز پویانمایی در تعداد زیادی از مراکز کانون برگزار شد و بچه‌ها به تماشای آثار جشنواره نشستند. سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با جمع بزرگی از نوجوانان برگزار شد و این نکته مشوقی برای ما در این دوره از جشنواره بود.

در پایان این مراسم با یادی از زنده‌یاد وجیه‌الله فردمقدم، تیزری با نگاهی به آینده جشنواره پخش شد.

[گزارش تصویری اهدای جوایز به برگزیدگان]

تاسیس بنیاد پویانمایی فصلی نو در این عرصه آغاز می‌کند/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمانی هنرپایه است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در این آیین گفت: خوشحال هستم در ایام پایانی ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان در آیین اختتامیه این جشنواره حاضر شدم.
وی افزود: خدای متعال را شاکر هستم چراکه حوزه فرهنگ و هنر در بهترین مقطع تاریخی خود قرار گرفته است و رونق در بخش فعالیت های هنری به حد بالا رسیده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در بخش های مختلف هنری شاهد حضور پررنگ هنرمندان و استقبال گسترده مخاطبان هستیم، هیچ برنامه فرهنگی و هنری نیست که برگزار شود و ما شاهد استقبال خارج از تصور مخاطبان نباشیم؛ این نشان می دهد جامعه ما عمیقا فرهنگی و با ریشه های کهن است، جامعه‌ای چند هزار ساله و فرهنگی که در دوره ورود اسلام عزیز به رونق مضاعف رسیده است و شاهد هستیم در گوشه و کنار کشور استعدادهای کم نظیری وجود دارد.

وزیر فرهنگ گفت: نگاه دولت عدالت محور و شعار اصلی ما عدالت فرهنگی است که معنای آن این است که همه فرزندان ایران در هر نقطه از کشور امکان رشد داشته باشند.
اسماعیلی تاکید کدد: همکاری و فهم مشترک میان بخش های مختلف دولت جاری است و دولت در حوزه های فرهنگی هنری مانند مجموعه ای واحد است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن مسئولیت مضاعف و پایه‌ای مهمترین رکن فرهنگ سازی برای کشورمان است چراکه بیش از شانزده میلیون دانش آموز در اختیار وزارت آموزش و پرورش هستند.

وزیر فرهنگ گفت: با طراحی‌های که صورت گرفته، فعالیت های آموزشی و فرهنگی و هنری به خوبی در کنار هم به پیش می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که اساسا سازمانی هنرپایه است به خوبی به ماموریت های خود عمل می کند که جشنواره‌های متعدد فرهنگی هنری از قصه گویی تا تئاتر‌ و پویانمایی و… نشان از درک این موضوع است.

اسماعیلی با بیان اینکه بر سرمایه گذاری گسترده در بخش پویانمایی تاکید داریم، ادامه داد: این جشنواره در حالی برگزار می شود که چند روزی بیشتر از ابلاغ تاسیس بنیاد پویانمایی توسط آقای رئیس جمهور نگذشته است.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: تاسیس بنیاد پویا نمایی را براساس پیشنهادی که در شورای هنر به تصویب رسانده بودیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردیم که در نهایت به تصویب رئیس جمهور رسید و فصلی نو در عرصه پویانمایی آغاز شد.

اسماعیلی با بیان اینکه پویانمایی را آغاز سررشته‌ فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر می‌دانیم، گفت: امروز هنرمندان ما در این عرصه درخشیده اند؛ آخرین نمونه از این آثار به حدود ۶۵ میلیارد تومان فروش و نزدیک به دو میلیون مخاطب دست یافته است.

وی افزود: این پویانمایی نشان داد این گزاره که حوزه فروش در سینما به آثارطنز محدود شده است صحیح نیست.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه این پویانمایی داستانی دینی دارد، گفت: اگر کار فاخری با ذائقه مخاطب سازگار باشد حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ایجاد بازی هایی با شخصیت این پویانمایی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این خصوص نیازمند سرمایه گذاری جدی هستیم، تصریح کرد: در میان ده شخصیت محبوب کودکان تنها یک شخصیت ساخته شده توسط جریان هنری در حوزه پویانمایی به چشم می‌خورد که باید افزایش یابد و قشر جوان را با مفاخر بزرگ فرهنگی هنری آشنا کنیم.

وزیر فرهنگ افزود: در وزارت فرهنگ در خدمت عزیزان هستیم انشاالله با راه اندازی بنیاد پویانمایی امور راحت‌تر به پیش برود به دنبال تصدی گری نیستیم بلکه به دنبال مجموعه ای هستیم تا به رونق حوزه پویانمایی کمک کند و بتواند با استفاده فعالان این عرصه، جریانی قوی و منسجم را در حوزه پویانمایی شاهد باشیم.

تاکید وزیر آموزش و پرورش: نیاز به سند ملی پویانمایی داریم

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این آیین عنوان کرد: خیلی خشنود و خوشبختم که در جمع هنرمندان حاضر شدم، بهتر از من می‌دانید که بخش قابل توجهی از زمان کودکان و نوجوانان به مشاهده انیمیشن می‌گذرد و در حقیقت انیمیشن بخشی از سبک زیستی آن‌هاست. بخش بزرگی از قدرت تخیل آنها از طریق انیمیشن شکل می‌گیرد و انیمیشن در پروراندن استعدادها و هویت‌یابی آنها نقش به‌سزایی دارد. بسیاری از آن‌ها شخصیت‌های انیمیشن را الگوی زندگی خود می‌کنند و در این قالب تهاجم‌هایی هم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر چه در سالیان پس از انقلاب، آثار فاخر انیمیشن تولید شده است، اما باید پذیرفت که به یک مکتب انیمیشن با توجه به فضای فرهنگی ایران دست نیافته‌ایم و سال‌هاست که شاهد آثار وارداتی هستیم. این مساله نیاز به این مکتب را بیشتر از قبل می‌کند و در همین جهت بنیاد ملی پویانمایی ایران یک اتفاق فرخنده در این حوزه خواهد بود.

صحرایی اظهار کرد: معتقدم اکنون که بنیاد ملی پویانمایی شکل گرفته نیاز به سند ملی پویانمایی داریم که نیاز است به سند ملی آموزش پرورش توجه شود. در سند ملی تحول آموزش و پرورش شش ساحت مورد توجه قرار گرفته است که دانش‌آموزان را خلاق، ایران‌دوست و باسواد بار خواهد آورد.

وی ادامه داد: شاهد آن هستیم که آموزه‌های اصیل ایرانی در دیگر انیمیشن‌ها وجود دارد و باید در شکل گیری و تولید آثار انیمیشن از آن‌ها استفاده کنیم.

این وزیر دولت سیزدهم تاکید کرد: سیاست ما تقویت هنرستان‌ها به ویژه در حوزه انیمیشن است. در حال حاضر هزار دانش‌آموز در هر استان در مکتب انیمیشن فعالیت می‌کنند که معمار سینمای انیمیشن آینده ایران هستند.

تاکید وزیر آموزش و پرورش: نیاز به سند ملی پویانمایی داریم

وی در ادامه گفت: در همین راستا به بهانه آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تهران پیشنهاد می‌کنم که بیش از هر چیزی به سناریو و توجه به محتوا، فارغ از توجه به تکنیک و فرم توجه شود. نکته دوم توجه به قهرمانان ملی است، نکته دیگر آن که همانند جشنواره قصه‌گویی، توصیه می‌کنم که استودیوهای پویانمایی از تمرکز در تهران به سطح تمام کشور گسترش یابد.

رشد جدی توانمندی‌های تکنیکی انیمیشن، جاماندگی در پیام و محتوا/حمایت از ساخت فیلم با موضوع فلسطین

حامد علامتی در این آیین که با حضور وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد طی سخنانی گفت: جشنواره بین‌المللی پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهم‌ترین رویداد جامعه فرهیخته انیمیشن ایران است. اهتمام دولت جمهوری اسلامی به ویژه دولت جناب آقای رئیسی توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان است و این موضوع در قالب جشنواره بین‌المللی انیمیشن ظهور و بروز دارد.

علامتی ادامه داد: در حالی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن را برگزار می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها با تحریم و محدودیت‌های مختلف از سوی نظام سلطه دست و پنجه نرم می‌کند، اما پیشرفت ایران در حوزه انیمیشن نمونه‌ای از هزاران پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری است که با توجه به همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها از سوی جوانان این مرز و بوم رقم خورده است که جلوه‌هایی از آن را در جشنواره پویانمایی می‌بینیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری بیان کرد: انیمیشن قالب قدرتمندی در انتقال پیام است. هنرمند تلاش می‌کند تا محتوا را به پیام تبدیل کند و وقتی با قدرت تصویر انیمیشن در هم می‌آمیزد ضریب نفوذ و ماندگاری آن چندین برابر می‌شود. تصویرسازی بصری قدرتی چند برابری در برابر تصویرسازی کلامی دارد. قصه یک نوع ارائه هنرمندانه است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این بخش هم از سابقه و کارنامه درخشانی بهره‌مند است، اما وقتی قصه با تصویر تبدیل به انیمیشن می‌شود، دیگر میزان تأثیرگذاری آن قابل مقایسه با تصویرسازی کلامی نیست.

وی تاکید کرد: قالب انیمیشن بستر بسیار خوب و مناسبی برای چرخش و بازیگری خیال در یک نظم هنری است. وقتی ما بتوانیم خیال را با انیمیشن در هم بیامیزیم. در واقع عنصر خیال در یک نظم هنری پدیده‌های دور از هم را گردهم می‌آورد و وقتی به قالب انیمیشن دربیاید تأثیرگذارتر و مانا می‌شود. تخیل ایجاد حسی برای برانگیختن احساس مخاطب است. این‌ها وقتی بر بستر انیمیشن می‌نشیند به صورت تصاعدی پیام را موثرتر و ماناتر می‌کند.

این مدیر فرهنگی بیان کرد: آنچه در جشنواره می‌بینیم این است که ما در تکنیک و هنر به کارگیری از قالب انیمیشن در کشورمان به یک بلوغ خوبی رسیده‌ایم. این که هنرمند ما از همه ظرفیت‌های فنی، تکنیکی، با کاربست تخیل و ریتم اثرش را جذاب‌تر و پرکاربردتر می‌کند، اما یک عنصر جدی در این میان خلا و کمبودش احساس می‌شود، اما در هنر تصویر تلاش می‌کنیم تا یک محتوایی را به پیام تبدیل کنیم. در این مسیر از ظرفیت انیمیشن استفاده می‌کنیم برای این که در جذاب‌ترین شکل بتوانیم پیام را به مخاطب منتقل کنیم. مسأله اساسی این است که ما برای پیام چه فکر و اندیشه‌ای داریم؟ تمرکزی که در جشنواره انیمیشن دیده می‌شود رشد جدی توانمندی‌های تکنیکی تولیدکنندگان است، اما ما در عرصه پیام چه کرده‌ایم؟

وی تصریح کرد: ارزیابی بنده این است که ما در عرصه پیام و آنچه می‌خواهیم با قالب انیمیشن بگوییم بسیار خلا داریم و ضعف آن به خوبی دیده می‌شود. برخی از پویانمایی‌ها فاقد سناریوی منسجم است. وقتی فقر سناریو داریم تکنیک هم هدر می‌رود. ما از تکنیک به عنوان یک ارزش افزوده بهره‌گیری می‌کنیم برای این که بتوانیم محتوا و پیامی را منتقل کنیم. حال در تکنیک پیش افتاده‌ایم و در محتوا جاماندگی جدی‌ای دیده می‌شود.

علامتی گفت: این که انیمیشن‌ها در حوزه‌های مختلف مانند دینی و یا ارزش‌های انقلاب اسلامی یا بخش‌های دیگر که نتوانسته‌اند پر رنگ حضور داشته باشند، یعنی ما در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. جشنواره انیمیشن کانون نباید تکنیک‌زده شود بلکه باید تعادل بین محتوا و تکنیک را رعایت کند. این تعادل است که اهداف ما را محقق می‌کند. نویسندگان و طراحان سناریو در این بخش باید به کمک انیمیشن‌سازها بیایند. این خلا مشهود است و قابل چشم‌پوشی نیست.وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای این جهش‌ها و این ترمیم‌هاست. جشنواره با فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها از طریق گردآوری و عرضه هدفمند آثار و کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی، همچنین گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر به دنبال شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی ایران به جهانیان است و در بالندگی و جایگاه کنونی این هنر صنعت تأثیر بسزایی داشته و دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران شاهد حضور آثار زیادی از کشورهای جهان بودیم. آثار ثبت شده در دبیرخانه جشنواره در بخش ایران ۵۲۴ اثر، در بخش بین‌الملل ۱۰۳۴ اثر و در بخش‌های نمایش ویژه و چشم‌انداز ۱۱۲ اثر بود. در مجموع بیش از ۴هزار دقیقه اثر در سالن‌های نمایش تهران و اصفهان، طی روزهای جشنواره به نمایش درآمد. همچنین در «روز پویانمایی»، بیش از هزار مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار شهری و سیار روستایی برای دومین سال پیاپی به تماشای فیلم‌های منتخب پویانمایی ۱۳ دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نشستند. در این دوره ۵۳ پایان‌نامه نظری به بخش علمی دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. از دیگر ثمرات سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران تولید محتوای علمی و رونمایی از پنج کتاب تخصصی در حوزه پویانمایی بر آمده از دل پایان‌نامه‌های برتر است.

وی عنوان کرد: همچنین در هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران ۲۸ استودیو و دانشگاه هنری حضور داشتند. تولید روزافزون انیمیشن‌های بلند سینمایی و نقش آن در رونق سالن‌های سینما در چند سال اخیر و  حضور پررنگ انیمیشن ایران در خارج از مرزها، پویانمایی ایران را تبدیل به پدیده‌ای غرورآمیز کرده و امروز در آیین پایانی سیزدهمین دوره از جشنواره، می‌توان با افتخار اعلام کرد که کشورمان در این عرصه به خودکفایی رسیده است.علامتی گام بعدی در این مسیر را همراه شدن با فناوری روز دانسته و تاکید کرد: توجه به زیبایی‌شناسی بصری و مهم‌تر از همه بهره‌برداری از فرهنگ و متون کهن و غنی ایرانی و اسلامی است تا انیمیشن ایران را  به مقوله‌ای جریان‌ساز در عرصه جهان تبدیل کند و ارزش‌های والای ایرانی اسلامی را به جهانیان بنمایاند. انیمیشن ایران، چشم به افق آینده دارد.

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع جنایات اسرائیل در غزه اشاره کرده و گفت: امسال ما غم جنایات غزه بر سینه‌مان سنگینی می‌کرد. در تلاش بودیم که بخشی از جشنواره به صورت فعال نه منفعل به این موضوع حساس بپردازد. در نشستی که با فیلم‌سازان و همین‌طور مسئولان فرهنگی داشتیم درباره غزه و نقش سینماگران و فیلم‌سازان در حوزه غزه گفت‌وگو کردیم و مقرر شد در سال آینده با حمایت‌های مختلف فیلم‌هایی با موضوع  غزه و فلسطین ساخته بشود و سندی بشود برای ثبت در تاریخ که هم جنایات رژیم اشغالگر قدس را حکایت کند  هم مظلومیت مردم غزه را که سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذرانند. این بخش بسیار ویژه بود و امیدواریم دیگر فعالان عرصه فیلم و سینما و پویانمایی به این جریان بپیوندند.

علامتی همچنین به حضور پرتعداد کشورها و آثار انیمیشن خارجی در این دوره جشنواره اشاره و بیان کرد: ما مفتخریم که امروز یک سوم کشورهای جهان به این جشنواره باشکوه و ارزشمند توجه ویژه دارند؛ پرچم‌هایی که روی سن می‌بینید مربوط به کشورهایی است که در این دوره حضور داشتند و نشان از اهمیت جشنواره پویانمایی تهران در جهان دارد. به امید روزی که ایران اسلامی به زودی در قله پویانمایی جهان بایستد.

وی در بخش پایانی سخنانش درباره افق پیش روی جشنواره پویانمایی تهران بیان کرد: سیزدهمین دوسالانه پویانمایی تهران با همه فراز و فرودش به ایستگاه پایانی رسیده است. در اینجا لازم است از همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر کنم، اما رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه به مخاطب خود یعنی کودکان و نوجوانان است. امیدوارم در سیاستگذاری جشنواره بعدی به صورت ویژه این موضوع پر رنگ شود و ما شاهد گام‌های موثری در این زمینه باشیم.

در ادامه برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.

معرفی برگزیدگان جشنواره

[برگزیدگان بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی]

دیپلم افتخار این بخش به احمد حیدریان برای فیلم انیمیشن «پیش از بهشت» و سعید سروش‌مهر برای فیلم «داوود و جالوت» تعلق گرفت.

تندیس طلایی بهترین فیلم بخش ارزش‌های انقلابی به اسماعیل یوسفی برای انیمیشن «بی‌پلاک» اهدا شد.

در بخش دینی، هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته دریافت تندیس طلایی ندانستند.

تندیس طلایی بهترین کارگردان به محمدجواد جعفری برای فیلم انیمیشن «برزخ» اهدا شد.

[برگزیدگان بخش دانشجویی]

دیپلم افتخار: علی موسوی و شیرین انجیدنی برای فیلم انیمیشن «تنها آرزو».

دیپلم افتخار: سحر غفوریان برای فیلم «دختران ننه دریا».

تندیس طلایی برای بهترین انیماتور: تارا عطارزاده برای فیلم انیمیشن «پایان تابستان».

تندیس طلایی بهترین فیلمنامه: فریبا عبدالخانی برای فیلم «ارایه».

تندیس طلایی بهترین کارگردانی: علیرضا وزیری برای انیمیشن «خرمگس».

[برگزیدگان بخش پایان‌نامه‌های برتر]

دیپلم افتخار: ریحانه اقبالی از دانشگاه هنر.

دیپلم افتخار: فروغ‌السادات شفیعی از دانشگاه تربیت مدرس.

تندیس طلایی و هزینه چاپ پایان‌نامه: منصوره مولوی.

[برگزیدگان بخش مسابقه ایران]

دیپلم افتخار اثر تبلیغاتی: علیرضا پورشکوری برای تیزر «بیمه زنان خانه‌دار».

دیپلم افتخار در بخش کودک و نوجوان: بابک نکویی برای فیلم «لالایی».

دیپلم افتخار دستاورد فنی و هنری: عقیل حسینیان نسب برای فیلم «موسی کو تقی».

دیپلم افتخار در بخش فیلمنامه: حسین زنگنه برای فیلم «داستانی برای محسن».

تندیس نقره‌ای بزای بهترین فیلم تجربی: شهرزاد مشایخی برای فیلم «بنکو».

تندیس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری و فنی: فرنوش عابدی برای فیلم «سمپاش».

تندیس نقره‌ای برای بهترین طراحی کاراکتر: حسین ملایمی و شیرین سوهانی برای فیلم «در سایه سرو».

تندیس طلایی بهترین فیلم کودک و نوجوان: امیر سحرخیز برای فیلم «آوازهای جنگل (روز برفی)».

تندیس طلایی بهترین اثر سریالی: زینب بدری برای فیلم انیمیشن «با بابام (جدول ستاره)».

تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغاتی: سیدعقیل حسینیان نسب برای فیلم «نوروز ۱۴۰۰» و مجموعه آثار او.

تندیس طلایی بهترین فیلمنامه: حسین آقامحمدی برای فیلم «دشت گل های زرد».

تندیس طلایی بهترین کارگردان: کارگردانان فیلم «در سایه سرو».

تندیس طلایی بهترین فضاسازی: حمیدرضا برخورداری برای فیلم «ده سالگی».

تندیس طلایی بهترین موسیقی: پژمان خلیلی برای فیلم «آسمان دوست داشتنی».

تندیس طلایی بهترین صداگذاری: زهره علی اکبری برای فیلم «کلنل».

تندیس طلایی بهترین اثر بلند: حامد جعفری برای فیلم انیمیشن «بچه زرنگ».

تندیس برنزی برای فیلم سوم: امیر مهران برای فیلم «آسمان دوست داشتنی».

تندیس نقره‌ای برای فیلم دوم: صادق جوادی برای فیلم انیمیشن «پر».

تندیس طلایی برای فیلم اول: حسین ملایمی و شیرین سوهانی برای فیلم انیمیشن «در سایه سرو».

جایزه ویژه هیات داوران این بخش به سمانه اسدی برای فیلم «زمین بازی» اهدا شد.

همچنین، جایزه ویژه رییس جشنواره (بخش فلسطین) به فیلم «پیش از بهشت» به احمد حیدریان تعلق گرفت. این جایزه برای اولین بار در جشنواره اهدا می‌شود و از دوره آینده نیز اهدا خواهد شد.

[برگزیدگان بخش بین‌الملل]

تندیس طلایی بخش سیفژ: عبدالله علیمراد از ایران برای فیلم «جایگزین».

تندیس طلایی برای فیلم اول: فیلم «تازه کار» به کارگردانی الیزابت هابز از بریتانیا.

تندیس نقره ای برای فیلم دوم: فیلم انیمیشن «بستیا» به کارگردانی هوگو کواروبیاس از شیلی

تندیس برنزی برای فیلم سوم: فیلم «آپارتمان سگ» برای پریت تندر از استونی

تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان: فیلم «شلغم» به کارگردانی پیره سیگوس و سیلیا سارپو از استونی

تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی: فیلم «نام من ادگار است» به کارگردانی فیلیپ دیویاک از چک‌واسلواکی

تندیس طلایی بهترین اثر سریالی: فیلم «افسانه موش‌های قطبی» به کارگردانی سدریک لاشنو از فرانسه

تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغاتی: تیزر «بیمه زنان خانه‌دار» ساخته علیرضا پورشکوری از ایران

تندیس نقره‌ای به بهترین اثر تجربی: ووک ژورموویک از کرواسی و آلمان.

تندیس طلایی بهترین اثر بلند: «تونی، شلی و چراغ جادو» به کارگردانی فیلیپ پوشیواج از جمهوری چک، اسلوواکی و مجارستان.

تندیس نقره‌ای بهترین دستاورد فنی و هنری: فیلم «در پرواز» به کارگردانی اندری جوبچیک از لهستان.

جایزه ویژه هیات داوران: فیلم «وقتی که غمگینم» ساخته لیلت التونیان از ارمنستان و فرانسه.

دیپلم افتخار بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان: فیلم «هاروی» ساخته ژانیس نادو از کانادا و فرانسه.

دیپلم افتخار: فیلم «در سایه سرو» ساخته مشترک حسین ملایمی و شیرین سوهانی از ایران.

تندیس آسیفا نیز به محمدرحیم بختیاری برای یک عمر تلاش در زمینه فیلمبرداری و ساخت آرماتور و عروسک استاپ‌موشن اهدا شد.

محمدرضا کریمی صارمی، جایزه ویژه دبیر در بخش ایران را برای حمایت از پخش انیمیشن‌ها به محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید اهدا کرد.

همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره به الکسی دمین داور روسی بخش بین‌الملل اهدا شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000