به گزارش خبرنگار فرهنگ و کتاب صبا، در این جلسه که به همت مؤسسه فرهنگی اوسان برپا شده بود آتوسا زرنگار زاده شیرازی، علیرضا برازنده نژاد و حافظ آهی به نقد این کتاب پرداختند. در ابتدا مجری جلسه، نسرین کیایی، قسمتهایی از کتاب «تهران تارین» را خواند و سپس داستانهای این کتاب که توسط انتشارات ویدا منتشرشده مورد نقد و بررسی کارشناسان مدعو قرار گرفت.
زرنگار زاده، نویسنده و مدرس حوزه ادبیات داستانی، درباره اسم کتاب گفت: تارین هم به معنی تاریک و تار است و هم به معنی شهدی است که از درخت تار گرفته میشود و نوشیدنش توهم ایجاد میکند.
وی افزود: هر سه داستان این کتاب، در فضای تهران رخ میدهد و در ژانر فانتزی تاریک قرار میگیرد و معتقدم هر سه داستان از اسطورههای ایرانی وام گرفتهاند. در داستان اول اسطورههای جنوب ایران، در داستان دوم اسطورههای زرتشتی و در داستان سوم اسطورههای اعراب جاهلیت دستمایه ساخت هیولاهای قصههای کتاب «تهران تارین» بودهاند و ما طی این قصّهها کنش این هیولاهای برساخته از اسطورهها را با شهر تهران و قهرمانهای داستان را میبینیم.
برازنده نژاد، نویسنده، مترجم و مدرس ادبیات داستانی، نیز درباره فرم و زبان سه داستان این کتاب گفت: زبان قصهها جزو شاخصههای اصلی کتاب است و در انتقال فضای رعب و وحشت نقش مهمی را ایفا میکند. روند سه داستان که شامل دو داستان کوتاه در اوّل و یک داستان بلند در پایان است مخاطب را به تدریج وارد فضای خیالانگیز و ترسناکی میکند که نویسنده، در تهران خیالی داستانها ساخته است. البته معتقدم که داستان سوم باید بیشتر بسط مییافت و نویسنده میتوانست در فضای داستان و جهانسازی قصه پرداخت مفصلتری داشته باشد.
در ادامه، آهی، فیلمساز، منتقد و مدرس حوزه سینما، کتاب «تهران تارین» را دارای پتانسیل بالا برای شروع یک نقطه عطف در ادبیات ژانری معاصر دانست و تاکید کرد: به نظر من داستانهای این کتاب دارای جذابیت فرمی و مضامین عمیق انسانی هستند که اگر چه در قالب محاکات ژانر فانتزی تاریک بیان شدهاند امّا مخاطبان میتوانند در زندگی عادی و روزمره تهران فضاهایی شبیه صحنههای تخیلی کتاب را پیدا کنند و با آن ارتباط بگیرند. با این حال جهانسازی کتاب به طور کامل بسط پیدا نکرده است و این کتاب میتواند مقدمهای باشد برای یک داستان مفصلتر که در همین فضا اتفاق میافتد.
در پایان این نشست، بهزاد قدیمی، نویسنده کتاب تهران تارین، درباره چرایی به نگار در آوردن آن گفت: من میخواستم تجربه زیست تخیلانگیز خودم از تهران را به مخاطب منتقل کنم. معتقدم ماجراهای واقعی در تهران با ضرباهنگ بسیار تندی در حال وقوع هستند و هر شهروند تهرانی فرصت زیادی ندارد تا ماجراهایی را که پیرامونش اتفاق میافتد به درستی و سر حوصله درک کند. به همین دلیل ضرباهنگ داستانهای «تهران تارین» بالاست تا بتواند آن تجربه زیست سریع در تهران را به مخاطب اثر منتقل کند.
نشست نقد و بررسی کتاب «تهران تارین» با توضیحاتی از طرف آرش نعمتی، صاحب امتیاز مؤسسه فرهنگی اوسان درباره برنامههای مشابه در مجموعه کاف کتاب برای بررسی و معرفی آثار نویسندگان معاصر ایرانی به پایان رسید.
عکسها: آرش نعمتی
There are no comments yet