«تهران تارین»؛ تجربه زیست تخیل‌انگیز نویسنده از تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۷
جلسه نقد و بررسی کتاب «تهران تارین» نوشته بهزاد قدیمی برگزار شد

«تهران تارین»؛ تجربه زیست تخیل‌انگیز نویسنده از تهران

جلسه­ نقد و بررسی کتاب «تهران تارین» نوشته­ بهزاد قدیمی در مجموعه­ «کاف­ کتاب» تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و کتاب صبا، در این جلسه که به همت مؤسسه­ فرهنگی اوسان برپا شده بود آتوسا زرنگار زاده شیرازی، علیرضا برازنده نژاد و حافظ آهی به نقد این کتاب پرداختند. در ابتدا مجری جلسه، نسرین کیایی، قسمت­هایی از کتاب «تهران تارین» را خواند و سپس داستان­های این کتاب که توسط انتشارات ویدا منتشرشده  مورد نقد و بررسی کارشناسان مدعو قرار گرفت.

زرنگار زاده­، نویسنده و مدرس حوزه­ ادبیات داستانی، درباره­ اسم کتاب گفت: تارین هم به معنی تاریک و تار است و هم به معنی شهدی است که از درخت تار گرفته می­‌شود و نوشیدنش توهم ایجاد می­‌کند.

وی افزود: هر سه داستان این کتاب، در فضای تهران رخ می­‌دهد و در ژانر فانتزی تاریک قرار می‌­گیرد و معتقدم هر سه داستان از اسطوره‌­های ایرانی وام گرفته‌­اند. در داستان اول اسطوره­‌های جنوب ایران، در داستان دوم اسطوره‌­های زرتشتی و در داستان سوم اسطوره­‌های اعراب جاهلیت دست­مایه­ ساخت هیولاهای قصه‌­های کتاب «تهران تارین» بوده­‌اند و ما طی این قصّه­‌ها کنش این­ هیولاهای برساخته از اسطوره­‌ها را با شهر تهران و قهرمان­‌های داستان را می­‌بینیم.

برازنده نژاد، نویسنده، مترجم و مدرس ادبیات داستانی، نیز درباره­ فرم و زبان سه داستان این کتاب گفت: زبان قصه­‌ها جزو شاخصه­‌های اصلی کتاب است و در انتقال فضای رعب و وحشت نقش مهمی را ایفا می­‌کند. روند سه داستان که شامل دو داستان کوتاه در اوّل و یک داستان بلند در پایان است مخاطب را به تدریج وارد فضای خیال­‌انگیز و ترسناکی می­‌کند که نویسنده­، در تهران خیالی داستان­‌ها ساخته است. البته معتقدم که داستان سوم باید بیشتر بسط می­‌یافت و نویسنده می‌­توانست در فضای داستان و جهان­‌سازی قصه پرداخت مفصل­تری داشته باشد.

در ادامه، آهی، فیلم­ساز، منتقد و مدرس حوزه­ سینما، کتاب «تهران تارین» را دارای پتانسیل بالا برای شروع یک نقطه­ عطف در ادبیات ژانری معاصر دانست و تاکید کرد: به نظر من داستان­‌های این کتاب دارای جذابیت فرمی و مضامین عمیق انسانی هستند که اگر چه در قالب محاکات ژانر فانتزی تاریک بیان شده‌­اند امّا مخاطبان می‌­توانند در زندگی عادی و روزمره­ تهران فضاهایی شبیه صحنه­‌های تخیلی کتاب را پیدا کنند و با آن ارتباط بگیرند. با این حال جهان­‌سازی کتاب به طور کامل بسط پیدا نکرده است و این کتاب می­‌تواند مقدمه‌­ای باشد برای یک داستان مفصل­تر که در همین فضا اتفاق می‌­افتد.

در پایان این نشست، بهزاد قدیمی، نویسنده­ کتاب تهران تارین، درباره­ چرایی به نگار در آوردن آن گفت: من می‌­خواستم تجربه­ زیست تخیل­‌انگیز خودم از تهران را به مخاطب منتقل کنم. معتقدم ماجراهای واقعی در تهران با ضرباهنگ بسیار تندی در حال وقوع هستند و هر شهروند تهرانی فرصت زیادی ندارد تا ماجراهایی را که پیرامونش اتفاق می‌­افتد به درستی و سر حوصله درک کند. به همین دلیل ضرباهنگ داستان­های «تهران تارین» بالاست تا بتواند آن تجربه­ زیست سریع در تهران را به مخاطب اثر منتقل کند.

نشست نقد و بررسی کتاب «تهران تارین» با توضیحاتی از طرف آرش نعمتی، صاحب ­امتیاز مؤسسه­ فرهنگی اوسان درباره­ برنامه‌­های مشابه در مجموعه­ کاف­ کتاب برای بررسی و معرفی آثار نویسندگان معاصر ایرانی به پایان رسید.

عکس‌ها: آرش نعمتی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰