پنج پلاتو در کردستان تا پایان هفته افتتاح می‌شود/ تعیین تکلیف مواضع مبهم در سند موسیقی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۲
وزیر فرهنگ در جلسه شورای هنر مطرح شد؛

پنج پلاتو در کردستان تا پایان هفته افتتاح می‌شود/ تعیین تکلیف مواضع مبهم در سند موسیقی

جلسه شورای هنر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای هنر برگزار شد.

به گزارش صبا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه شورای هنر صبح امروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای هنر امروز دوشنبه ۲۱ اسفند با حضور اعضا برگزار شد. ارائه گزارشی از کلیات سند هنرهای نمایشی (تئاتر) از جمله دستورکارهای این جلسه بود.

وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: از همه اعضای شورا به دلیل مشارکت و همدلی در دوره اخیر که موجب شد به صورت کاملا مشهود امور پیش رود، تشکر می‌کنم.

وی افزود: قضاوت شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که شورای هنر یکی از موفق ترین‌ شوراهای اقماری بوده است که توانسته بخش مهمی از مسائل را به نتیجه برساند.

سند ملی موسیقی از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ نهایی شد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تلاشمان بر این است تا جلسات شورای هنر موجب حل مشکل شود، تصریح کرد: سند ملی موسیقی که دوستان زحمت بسیاری برای آن کشیدند توسط رئیس جمهور ابلاغ نهایی شد.

وی افزود: در جریان تنظیم سند ملی موسیقی پای صحبت گروه‌های متعدد نشستیم؛ این سنت را در تدوین سند تئاتر هم ادامه خواهیم داد.

بنیاد پویانمایی مجموعه‌ای تسهیل‌گر به دور از گرفتاری‌های اداری است

اسماعیلی درباره بنیاد پویانمایی نیز گفت: تلاش می‌کنیم ساختار اداری اضافه نشود و این بنیاد صرفا مجموعه‌ای تسهیل‌گر برای تولیدات موثر و هدفمند باشد چرا که ساختار، افراد را گرفتار مسائل اداری می کند و اصل موضوع را به حاشیه می برد.

شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی در این دوره از فعالیت شورای هنر تصویب شد

وزیر فرهنگ با اشاره به دیگر دستاوردهای یک ساله شورای هنر ادامه داد: شهر جهانی صنایع نرم و صنایع فرهنگی خلاق اتفاق بسیار مهمی است که در این دوره به تصویب رسید، اکسپو برای هنرهای تجسمی نیز مسأله مهمی بود که ابلاغ شد.

در سند موسیقی خیلی از مواضعی که مبهم بوده، تعیین تکلیف شد

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سندها وجود دارد کلی گویی و ابهام است که امور را به بخش های دیگر احاله و ارجاع می‌دهد، ولی ما محافظه کاری را در تهیه سند موسیقی کنار گذاشتیم و تلاش کردیم در سند موسیقی خیلی از مواضعی که مبهم بوده تعیین تکلیف شود، این سیاست را در مورد سند تئاتر، هنرهای تجسمی و سینما نیز پی‌گیری می‌کنیم.

وزیر فرهنگ در بخشی دیگری از سخنانش در واکنش به درخواست اختصاص یک سازمان به تئاتر، تصریح کرد: متقاعد نشده ام که تئاتر به سازمان نیاز دارد ولی در صورت احساس نیاز حتما ایجاد می شود.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده شده، سازمان امور هنری ایجاد شود که موافق بودم و قرار شد در اصلاحیه های جدید این مسأله صورت گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه تشکیل سازمان تئاتر نیاز به جلسه دیگری دارد که من هم آماده برگزاری هستم، تصریح کرد: نشستی با رئیس جمهور در مورد مسائل اصحاب هنر برگزار می شود که چندنفر از بزرگان تئاتر هم حضور خواهند داشت.

تا پایان هفته پنج پلاتو در کردستان افتتاح می‌شود

وی با بیان اینکه در کل کشور صد پلاتو افتتاح خواهد شد، افزود: در برج آزادی دو پلاتو آماده راه‌اندازی است؛ برنامه ما این بود دویست پلاتو را در پایان دوره چهار ساله ایجاد کنیم که صد و پنجاه پلاتو از این تعداد تا سال ۱۴۰۴ در اختیار اهالی تئاتر قرار خواهد گرفت.

تولید تئاتر ایرانی را در دستور کار قرار دادیم

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ظرفیت های هنری بسیاری در آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد داریم، تصریح کرد: تولید تئاتر ایرانی را در دستور کار قرار دادیم و انشاالله تئاتر ملی ایران آماده خواهد شد.

امسال با همکاری بنیاد فارابی توانستیم ۱۷ فیلم مشارکتی بسازیم

وی افزود: باید از کارهای فاخر در حوزه تئاتر حمایت کنیم. امسال به وسیله بنیاد فارابی توانستیم حدود ۱۷ فیلم مشارکتی بسازیم در بنیاد رودکی نیز آماده هستیم خارج از بودجه اداره کل تئاتر از آثار خاص تئاتر حمایت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اداره کل های تئاتر و موسیقی تنظیم گری را برعهده دارند کار تولید در سینما در بنیاد فارابی صورت می گیرد، در موسیقی و تئاتر نیز این وظیفه برعهده بنیاد رودکی است؛ در همین راستا آمادگی داریم به جای تاسیس سازمان برای تئاتر،‌ بنیادی برای این امر در نظر بگیریم؛ عملا بنیاد رودکی برای موسیقی باشد و به واسطه بنیادی برای تئاتر مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

وزیر فرهنگ در پایان  با اعلام خبری خوش برای اهالی تئاتر تاکید کرد: بنیاد ملی تئاتر ایران با هدف تولید تئاتر ملی به زودی ایجاد خواهد شد.

شورای هنر یکی از موفق‌ترین‌ دوره‌های خود را گذراند

محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر در این جلسه گفت: خوشبختانه در سالی که در پایان آن قرار داریم براساس آمارها شورای هنر یکی از موفق ترین‌ دوره های خود را گذراند.

وی افزود: هجده جلسه را پشت سر گذاشتیم که سیزده مصوبه نتایج این جلسات بود و شش مصوبه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که امری بی‌سابقه محسوب می‌شود.

موسیقی کشور بعد از ۴۰ سال سنددار شد

دبیر شورای هنر با اشاره به یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط این شورا، تصریح کرد: موسیقی کشور بعد از چهل سال دارای سندی شد که سیاست ها و برنامه ها در آن مصوب شد.

وی افزود: آموزشگاه های آزاد هنری، برگزاری اکسپو، نشان فرهنگ و هنر، تاسیس بنیاد پویانمایی، تاسیس شهر جهانی فن‌آوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که در آن توانمندی های فرهنگی هنری به نمایش گذاشته می شود نیز از دیگر مصوباتی است که ابلاغ شده است.

خوشخو ادامه داد: خوشحال هستیم که شورای هنر به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال‌های سال تعطیل بود توانست به این موفقیت برسد.

در ادامه جلسه سند تحول در هنرهای نمایشی مورد بررسی قرار گرفت.

برهمین اساس برخی از اساتید حوزه تئاتر از جمله هوشنگ توکلی بازیگر و ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و قطب‌الدین صادقی فیلم‌نامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون  نیز در نود و نهمین جلسه شورای هنر حضور داشتند.

کمبود سالن تئاتر در برخی استان ها، گلایه از همسان نبودن توزیع امکانات در استان های سراسر کشور، مشکلات مالی و پیشنهاد تاسیس «سازمان تئاتر»، تولید تئاتر ملی و اقتصاد هنر از جمله مباحث مطرح شده در راین جلسه دیدار بود.

تجلیل از وزیر فرهنگ برای تحول در مدیریت هنر

در این جلسه تعدادی از اعضای شورای هنر به دلیل حل مسأله پیش آمده اخیر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کردند.

فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط وزارت فرهنگ در قبال مسائل پیش آمده گفت: اتفاق اخیر از دو جهت واجد اهمیت بود و جا دارد به عنوان فردی دانشگاهی که در دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت دارم به نمایندگی از این دانشگاه، از دکتر اسماعیلی تشکر ویژه کنم.

وی افزود: وجه اول مسأله این بود که باید در نقطه‌ای جلوی این مداخلات غیرقانونی گرفته می شد البته هر کسی حق دارد نظرش را بگوید ولی اینکه نهادی قانونی مجوزی صادر کند ولی عده ای در برابر آن بایستند مضر است.

وی افزود: بحث دیگر حمایت وزیر فرهنگ از جریان موسیقی ایرانی بود علیرضا قربانی از چهره های برجسته موسیقی ایرانی است اگر از وی حمایت نکنیم موسیقی سطحی جایگزین می شود و ما نسبت به تغییر ذائقه موسیقی کشورمان مسئولیت داریم.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران دیگر عضو شورای هنر بود که از اقدام وزیر فرهنگ در حمایت از هنر موسیقی قدردانی کرد.

نوربخش گفت: وظیفه خودم می دانم بابت این مسأله از دکتر اسماعیلی تشکر کنم، سال گذشته نیز چنین موردی پیش آمد که با پی‌گیری و دستور وزیر فرهنگ مسأله برطرف شد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران تصریح کرد: مثلا در برخی از موارد دو تهیه کننده با هم رقابت داشتند که یکی از آنها به فرزند امام جمعه نزدیک بوده است و گزارش‌هایی داده بودند که در نهایت مشخص شد قضیه براساس رقابت است که در نتیجه آن برای کشور و نظام هزینه بی‌مورد ایجاد می کنند.

نوربخش ادامه داد: مسأله دیگر حضور بانوان نوازنده روی صحنه است؛ چرا دختران در شهری که به آنها اجازه داده‌ایم به هنرستان موسیقی بروند و تحصیل کنند نمی توانند روی صحنه به اجرا بپردازند؟ چرا اصلا اجازه داده‌ شده است در این رشته تحصیل کند؟ مجددا از طرف همه جامعه موسیقی از جنابعالی سپاسگزارم.

ایرج راد: هنرمندان تئاتر مشکل معیشتی دارند

در بخش اول از این جلسه نیز پیش از بررسی سند تئاتر ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: خوشحال هستم پس از سالها در ارتباط با تئاتر جلسه ای تشکیل می شود که تصمیم گیری مهمی در این ارتباط صورت بگیرد.

وی افزود: در جریان این سالها جلسات بسیار زیادی داشتیم برهمین اساس نمی دانم به این جلسه و این سند امیدوار باشم یا خیر، چون بسیاری از مسایل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید ولی کمتر اجرایی نشد.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه به بیان برخی از مشکلات هنرمندان پرداخت و تصریح کرد: کد شغلی نداریم و اصلا مشخص نیست هنر تئاتر به عنوان شغل شناخته شده است یا نه. اگر شغل است که باید مسایل صنفی، امنیت شغلی و بازنشستگی هم داشته باشد و به رسمیت شناخته شود. از نظر معیشتی هنرمندان تئاتر در مضیقه هستند و با ماشینشان کار می کنند، هیچ حمایت مالی و معنوی از تئاتر نمی شود.

وی افزود: نوشته ها مهم نیست آنچه اجرا می شود اهمیت دارد، همت هنرمندان تئاتر‌، چراغ این راه را روشن نگه داشته است همین الان هم جوانان مستعدی داریم که از آنها استفاده نمی شود. تعداد زیادی فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی و تئاتر داریم که متاسفانه برای اشتغال اینها فکری نشده است.

راد گفت: چرا زمانی که شغلی برای این هنر وجود ندارد رشته تحصیلی برای آن در نظر گرفته می شود؟ این افراد پس از تحصیل چه امکان شغلی دارند؟

این هنرمند پیشکسوت گفت: چیزی که به عنوان سند در حال حاضر ارائه می‌شود باید به گونه ای باشد تا منتج به تشکیل سازمان تئاتر شود چرا که اداره کل هنرهای نمایشی نمی تواند چنین مسئولیتی را برعهده بگیرد و با توجه به بودجه محدود تئاتر، امکان هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

راد در پایان گفت: نکاتی که در این سند لحاظ شده است در صورت اجرایی شدن می‌تواند بسیار بسیار راهگشا باشد. امیدوارم سند تحول هنرهای نمایشی را به ثبت برسانیم و آن را اجرایی کنیم.

هوشنگ توکلی تاکید کرد:‌ افزایش تعداد جامعه فعال فرهنگی در حوزه تئاتر در انقلاب اسلامی از پنجاه نخبه به ۴۵۰ هزار نفر

در این جلسه هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر و تلویزیون نیز گفت: در چهل و پنج سالی که از انقلاب گذشته، جامعه فعال فرهنگی در حوزه تئاتر از تقریبا پنجاه نخبه به چهار صد و پنجاه هزار نفر رسیده است.

وی افزود: بارها در مصاحبه ها گفته‌ام در سال ۱۳۵۸ مجموعه هنرمندان تئاتر تقریبا کمتر از شصت نفر نخبه و نزدیک به دویست دانشجو بودند که فعالیت های تئاتری شامل آنها نمی‌شد و آنها در دانشگاه فعالیت می کردند و پانزده سالی هم بود که یکی دو عدد سالن نمایش در پایتخت ساخته شده بود.

توکلی تصریح کرد: اما براساس آخرین آماری که داریم نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار فارغ التحصیل رشته هنر از مقطع کارشناسی تا دکترا داریم که این اعداد بیشتر شبیه معجزه است، در رشته تئاتر که بیشترین حضور را جوانان داشتند و نزدیک به دویست هزار نفر فارغ‌التحصیل شدند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: اگر در قدیم فعالیت ها فقط محدود به پایتخت یا مراکز استان‌ها بود امروز در سراسر ایران شاهد برگزاری تئاتر هستیم.

توکلی گفت: هنرمندان شهرستان ها نه تنها چیزی از هنرمندان پایتخت کمتر ندارند که گاهی اوقات در اجراهایشان از هنرمندان تهران نیز سبقت گرفته‌اند.

وی گفت: برای اینکه فعالیت های هنری را سامان بخشیم از بدو پیروزی انقلاب در صدد تهیه اسنادی بودیم، در سال ۱۳۵۸ نزدیک به پانزده ارگان مختلف در سطح معاونت هنری کار می کردند که بعد از گذشت ۴۵ سال هنوز این رویه موجود است یعنی تمام نهاد ها به شکل موازی فعالیت های تئاتر را انجام می دهند و به کسی نیز پاسخ گو نیستند.

توکلی افزود: در چندین جلسه ای که به تدوین سند فکر می کردیم سعی کردیم به رفع علت مشکلات موجود بپردازیم و به این نتیجه رسیدیم مهمترین راهی که بتوانیم به وسیله آن مشکلات تئاتر را برطرف کنیم تاسیس سازمانی برای این هنر است.

وی افزود: منظور از تاسیس سازمان به وجود آمدن قدرت اجرایی بیشتر است؛ سازمانی که بتواند مجموعه نیازها در حوزه فعالیت های هنری را پاسخگو باشد و به وسیله امکاناتی که دارد (از جمله بودجه) در میدان نیز به نقش آفرینی بپردازد.

توکلی تصریح کرد: براساس مسائلی که وجود دارد ابتدا باید سازمان تئاتر ایجاد شود، سپس به تدوین سند پرداخت. تئاتر به دلیل نیروی انسانی موجود در بهترین شرایطش بسر می برد و به دلیل نداشتن قدرت اجرایی شرایط خوبی ندارد.

قطب‌الدین صادقی: به‌دنبال دفاع  از ساختار سازمان تئاتر هستیم

در بخش دیگری از این جلسه قطب‌الدین صادقی فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون هم گفت: به دنبال دفاع  از ساختار سازمان تئاتر هستیم.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان حوزه تئاتر به سمت سینما و تلویزیون کوچ کردند و بخشی از بنیه فنی تئاتر‌ را از دست دادیم.

این هنرمند پیشکسوت پس از اشاره به برخی از مشکلات اهالی تئاتر، ادامه داد: همه مشکلات در پرتو ایجاد یک سازمان مقتدر و وسیع تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف می شود.

وی افزود: تعداد دانشکده‌هایی که هنرمند تربیت می‌کنند ۶۷ عدد است و علاوه بر آن نیز وزارت فرهنگ مجوز تاسیس سه هزار کلاس آزاد داده است که هفتصد تا از آنها بازیگر و کارگردان تربیت می کنند و در سال بیش از هزار و پانصد نفر فارغ‌التحصیل دارند.

این هنرمند پیشکسوت تاکید کرد: همین الان در تهران ۶ هزار دانشجوی تئاتر داریم. تا قبل از کرونا نیز تعداد فارغ‌التحصیلان از کارشناسی تا دکترا حدود ۱۵۰ هزار نفر بود که به دلیل نبود امکانات اجرایی ۸۰ هزار نفر برای همیشه هنر را کنار گذاشتند.

وی افزود: از ۷۰ هزار نفر باقی مانده بر طبق آمار قبل از کرونا، هجده هزار و هفتصد نفر در کل ایران توانستند برای یک بار کار کنند یعنی سه چهارم بیکار بودند.

وی با اشاره به فقدان تئاتر ملی گفت: شخصیت، موضوع و زیبا شناسی تمام گروه‌های که نمایش اجرا می‌کنند ایرانی نیست. در سرتاسر جهان چهار پرچم داریم؛ معماری، فرش، موسیقی و نمایش. چرا این پرچم ها زمین خورده است؟

صادقی در پایان با بیان اینکه اگر سازمانی نیرومند وجود داشته باشد می‌تواند همه این مشکلات را ساماندهی می‌کند، تصریح کرد: مکمل مفهوم‌ سازمان تئاتر، مسأله بودجه است چرا که بودجه ما قابل اعتنا نیست.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۷/۳۴۱/۲۱۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۲۳/۴۱۱/۱۲۲/۰۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۸۹/۵۳۶/۲۱۹/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۶/۲۹۰/۰۲۳/۰۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۰۶۲/۴۵۱/۱۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۱۸/۸۷۰/۸۶۶/۵۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    ۱۱/۴۰۱/۰۰۷/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۷۷۱/۸۶۳/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۵۳۲/۴۴۳/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۵۲۲/۲۱۵/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۱/۰۹۹/۰۲۸/۰۰۰
  • استاد
    ۶۸۷/۷۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۶۷/۸۳۲/۰۰۰
  • شبگرد
    ۴۱/۷۴۰/۰۰۰