جمع کنید؛ برویم خوانسار! | بر فراز تپه‌ آریایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۷
تالار گردشکری و تفریحِ صبا

جمع کنید؛ برویم خوانسار! | بر فراز تپه‌ آریایی

خوانسار در بهار جلوه‌ای صدچندان پیدا می‌کند، با فرارسیدن بهار باغ‌های این شهر پر از سرسبزی و تازگی شده و طبیعت مرده‌ی آن بار دیگر با گل‌های لاله و لاله واژگون تزیین می‌شود.

تالار گردشگری و تفریحِ صبا

در این بخش سعی داریم؛ شهرهای دیدنی ایران عزیزمان که هر کدام جلوه‌ای خاص از خود دارند را به مخاطبان معرفی کنیم. این معرفی می‌تواند انتخاب نوروزی شما باشد؛ یا به خاطر بسپارید و در آینده به این شهرها سفر کنید. این قسمت از «خوانسار» می‌گوییم. شهری که به «چشمه‌سار» معروف است.

خوانسار با طبیعت سرسبز و آب‌وهوای خنک خود، یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران است. این شهر به داشتن چشمه‌های فراوان شهرت دارد و حتی نام آن یعنی «خوانسار» هم از «چشمه‌سار» گرفته شده است.

خوانسار در بهار جلوه‌ای صدچندان پیدا می‌کند، با فرارسیدن بهار باغ‌های این شهر پر از سرسبزی و تازگی شده و طبیعت مرده‌ی آن بار دیگر با گل‌های لاله و لاله واژگون تزیین می‌شود. البته این شهر فقط از لحاظ جاذبه‌های طبیعی حائز اهمیت نیست و از لحاظ تاریخی هم پیشینه‌ای به قدمت جنگ‌های داریوش سوم و اسکندر دارد.

خوانسار با وسعتی حدوداً ۹۰۰ کیلومتر مربع در ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان واقع شده است. این شهر فاصله‌ی زیادی تا کویر مرکزی ایران ندارد. شهر خوانسار در واقع یک بخش مرکزی است که سه دهستان به نام‌های گلسار، چشمه‌سار و کوهسار و ۵۵ روستا دارد.

فاصله اصفهان تا خوانسار حدوداً دو ساعت است. همچنین کوتاه‌ترین فاصله تهران تا خوانسار به طول ۳۷۱ کیلومتر از مسیر آزادراه خلیج فارس آغاز شده و بعد از کمربندی میمنه به دلیجان و گلپایگان به خوانسار می‌رسد. این مسافت تقریبا ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.

قدمت آن به قبل از اسلام و زمان جنگ‌های داریوش با اسکندر بازمی‌گردد. طبق اسناد موجود که هم اکنون در شهر همدان نگهداری می‌شوند، در زمان کوروش دوم بخشی از قوم یهود به این شهر مهاجرت کرده‌اند. آتشکده‌ای به نام «تیر» در خوانسار وجود دارد که صحت این اسناد را تأیید می‌کند.

هم‌چنین نوشته‌های روی سنگ‌های این شهر، نشان‌دهنده‌ی این مسئله هستند که اسکندر هنگام سفر به اصفهان از خوانسار عبور کرده است. در زمان حمله‌ی افغان‌ها، مقاومت مردم خوانسار باعث شد آن‌ها نتوانند این شهر زیبا را تصرف کنند. علاوه بر این‌ها، خوانسار به‌خاطر آب‌وهوای خوب خود در زمان قاجار بسیار موردتوجه بود.

شهر خوانسار امروزه یکی از مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی است و طبیعت سراسر سبز و درختان سرو و گردوی آن علاقه‌مندان زیادی را به این منطقه می‌کشانند. عمده فعالیت‌های تولیدی این شهر در زمینه‌ی تولیدات کشاورزی سنتی و باغات میوه مانند آلو، انگور، گردو و سیب‌زمینی است. بیش از ۹ هزار هکتار زمین زراعی و باغ میوه در این شهر وجود دارد. همچنین عسل خوانسار در بین دوستداران این شهر بسیار شناخته شده است.

سوغات خوانسار

سوغات خوانسار شامل عسل طبیعی و درجه یک، گز انگبین، بادام، آلو، گردو و ترخینه است. همچنین ساروق(نوعی فرش سنتی خوانسار) از اصلی‌ترین سوغات این شهر محسوب می‌شود.

غذای محلی خوانسار

یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های هر سفر امتحان‌کردن غذاهای خوشمزه‌ی شهر مقصد است. اگر علاقه‌مند به چشیدن طعم غذای محلی خوانسار باشید می‌توانید سری به رستوران‌های سنتی این شهر بزنید. از غذاهای محلی خوانسار می‌توان به آبگوشت (دوگلوله)، اشکنه (اوگوشت تخم)، آش لعابی و دلمه سیرابی اشاره کرد.

جاهای دیدنی و معروف خوانسار

منطقه حفاظت شده‌ی گلستان

منطقه حفاظت‌شده‌ی گلستان خوانسار با دشت‌های لاله واژگون خود هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. این منطقه که با نام «اشک مریم» هم شناخته می‌شود در بهار، جادوی طبیعت را به نمایش می‌گذارد. منطقه حفاظت‌شده‌ی گلستان در روستای دره بید قرار دارد.

تپه آریایی

تپه آریایی یکی از جاهای دیدنی خوانسار است که در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی خوانسار و در روستای احمدآباد قرار دارد. این تپه با قدمت ۸ هزار ساله‌ی خود، دارای غارهای دست‌کند در دل کوه است. این غارها به یکدیگر راه دارند و در گذشته محل زندگی مردم بودند. امروزه می‌توان آثاری مانند درهای سنگی قدیمی را در این منطقه مشاهده کرد.

سد باغ کل

سد باغ کل خوانسار در سال ۱۳۸۹ بر روی رودخانه‌ی باغ کل ساخته شده است. این سد امروزه یکی از جاهای دیدنی خوانسار است.

مقبره باباپیر ترک

مقبره باباپیر ترک در پارک جنگلی سرچشمه قرار دارد. قدمت این مقبره به دوران صفوی بازمی‌گردد. طبق گفته‌ها این مقبره متعلق به عارفی است که در قرن ششم هجری زندگی می‌کرده و نسبت آن به امام علی‌النقی می‌رسد. همچنین در این مقبره آرامگاه شش تن از عارفان دیگر هم قابل مشاهده است.

پارک ملی قمیشلو

پارک ملی قمیشلو بیش از یک و نیم قرن قدمت دارد. این پارک در دوران قاجار محل شکار یکی از فرزندان ناصرالدین‌شاه بود و افراد عادی نمی‌توانستند در این منطقه شکار کنند. پارک ملی قمیشلو تنوع گیاهی و جانوری بالایی دارد.

مقبره‌ی حلیمه و نرگس

مقبره‌ی حلیمه و نرگس مزار دو تن از دوشیزگانی است که در گذشته در خوانسار زندگی می‌کردند. این مقبره دارای اسنادی به خط کوفی است.

مدرسه‌ی مریم بیگم صفوی

مدرسه‌ی مریم بیگم صفوی یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار است که توسط همسر شاه‌طهماسب صفوی(مریم بیگ) در سال ۱۱۰۶ ساخته شده است. این مدرسه‌ی قدیمی با مساحتی بالغ بر ۱۵۰۰ مترمربع از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آموزشی زمان خود بود.

خانه‌ی تاریخی ابهری‌ها

خانه‌ی تاریخی ابهری‌ها با معماری بسیار زیبا توسط حاج سید محمدباقر ابهری در دوران قاجار ساخته شده است. این خانه تزیینات نقاشی و گچ‌بری‌های بسیار دیدنی دارد و گردشگران زیادی در سفرشان به خوانسار از این خانه‌ی زیبا بازدید می‌کنند. خانه‌ی ابهری‌ها در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

خانه حبیبی‌ها

خانه‌ی حبیبی‌های یکی دیگر از خانه‌های تاریخی خوانسار است که تزیینات زیبا و معماری خاص آن باعث جذب گردشگران می‌شود. جالب است بدانید هر ساله مراسم عزای حسینی در این خانه‌ی زیبا برگزار می‌شود.

روستای دماب

روستای دماب با معماری قدیمی و اصیل خود از قدیمی‌ترین روستاهای ایران محسوب می‌شود. این روستا با قدمتی نزدیک به هزار و دویست سال محل مناسبی برای دوستداران تاریخ است.

غار هیکل

غار هیکل یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار است که ۱۷۰ متر عمق دارد. این غار از لحاظ ظاهری شبیه به ۲ سرباز است. همچنین در داخل غار استالاگتیت‌ها، آنتودایت و رسوباتی زیبا وجود دارد.

 

با منبعی از مجله‌ی گردشگری الی‌‌گشت

اگر به این شهر زیبا سفر کردید؛ موزیک خوب بین راه فراموش نشود. خوشی سهم‌تان باد…

 

منتخب دیگری از عکس‌ها:

*

*

*

*

 

*

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000