سرنوشت مشترک «سینماشهرقصه» و «سینمامتروپل»!/ منجی کجاست؟! | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۴
کرونا، توقیف و چند داستان دیگر

سرنوشت مشترک «سینماشهرقصه» و «سینمامتروپل»!/ منجی کجاست؟!

دو فیلم درباره سینما و یک سرنوشت مشابه؛ دوری از پرده‌های سینما. دو فیلمی که اتفاقا نظر مثبت بسیاری از کارشناسان را به دست آوردند اما رنگ پرده را ندیدند. آیا این دو فیلم‌ که درباره سینما ساخته شده‌اند، نجات‌دهنده‌ای دارند؟

به گزارش خبرنگار سینما صبا، سینما شهرقصه ساخته کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری اولین بار در جشنواره سی‌وهشتم فجر رونمایی شد و از آن زمان تاکنون شرایط اکران عمومی را پیدا نکرده است. این فیلم سال ۱۳۹۷ و با بازی حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، فرخ نعمتی، سیاوش مفیدی، رؤیا میرعلمی، فریبا جدیکار، حمیدرضا پگاه، افشین هاشمی، هدیه تهرانی و زنده‌یاد جمشید مشایخی ساخته شد و بعد درگیر شرایط کرونایی شد. فیلم نگاهی نوستالژیک و طنز به تاریخ سینمای ایران دارد و در زمان نمایش در جشنواره فجر نظر مثبت جمع زیادی از تماشاگران را به خود جلب کرد.
سازندگان این فیلم درصدد بودند که «سینما شهر قصه» را پس از حدود چهار سال از اوایل ماه مهر روی پرده سینماها ببرند و طبق پیگیری‌ها قرار بوده فیلم از روزهای ابتدایی آبان اکران شود که این تاریخ منتفی و به گفته علی سرتیپی – مدیر دفتر پخش فیلمیران و پخش‌کننده فیلم -به پس از چهل و دومین جشنواره فجر موکول شد که باز این اتفاق رخ نداد تا زمزمه‌های اکران نوروزی فیلم شنیده شود.

اما ماجرا برای «سینما متروپل» عجیب‌تر است. در حالی که پس از موفقیت چشمگیر فیلم در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به نظر می‌رسید فیلم بلافاصله راهی اکران نوروز ۱۴۰۲ می‌شود اما این اتفاق رخ نداد و در کمال تعجب، زمزمه‌هایی درباره توقیف فیلم (برنده سیمرغ بهترین فیلم جشنواره!) شنیده شد. تهیه‌کننده فیلم «سینما متروپل» اعلام کرد که با معرفی یک نماینده از شورای پروانه نمایش اصلاحیه‌های وارد شده به فیلم بررسی می‌شوند و…

«سینما متروپل» آخرین ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر است که قصه آن به مقطعی از روزهای جنگ تحمیلی برمی‌گردد و گروهی که تلاش می‌کنند یک سینمای قدیمی را دوباره فعال کنند.  مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برق‌نورد، پریوش نظریه، حسین باشه آهنگر، رضا کیانیان و مهتاب نصیرپور از بازیگران این فیلم هستند.
«سینما متروپل» در جشنواره فجر چهل ویکم رونمایی و در ۱۳ رشته نامزد دریافت سیمرغ شد. فیلم توانست جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را هم بگیرد اما با وجود آنکه در جشنواره، پروانه نمایش گرفته بود برای اکران عمومی دچار موانعی شد و پس از مذاکراتی اصلاحیه‌ها به کمتر از ۱۰ مورد کاهش پیدا کرد.

حامد حسینی، تهیه‌کننده فیلم، پاییزسال ۱۴۰۲ در گفت‌وگویی اظهار داشت: «سینما متروپل» آماده اکران است ولی اصلاحیه‌هایی را به ما اعلام کردند که باید بر سر آن‌ها صحبت کنیم چرا که برخی از آن‌ها می‌تواند بر فیلم تاثیر گذاشته و به آن آسیب بزند. او افزود: با توجه به مخالفت ما با اعمال این اصلاحیه‌ها، تاکید کردیم که باید درباره آن‌ها گفت‌وگو شود و پس از جلسه‌هایی که با ریاست سازمان سینمایی، محمد خزاعی، و مدیر کل عرضه و نظارت بر نمایش سازمان داشتیم، تعامل خوبی صورت گرفت و یک نفر به نمایندگی از شورای پروانه نمایش تعیین شد تا ما دفاع و توضیحات خود را از فیلم و موارد اصلاحی ارائه کنیم. امیدواریم زودتر به یک نقطه نظر مشترک با شورای پروانه نمایش برسیم چون هیچ فیلمسازی دوست ندارد فیلمش بدون نمایش بماند و ما تلاش می‌کنیم فیلم را با کیفیت به اکران برسانیم.
باید دید آیا فرصتی برای اکران عمومی دو فیلمی که درباره سینمای ایران و عشق به سینما با دو رویکرد متفاوت ساخته شده، در سال ۱۴۰۳ رنگ پرده را خواهند دید و نجات‌دهنده‌ای برای این دو فیلم هست؟

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است