در انتظار تداوم چینش درست اکران در سال۱۴۰۳ | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۲
اکران عیدفطر؛ آری یا نه؟

در انتظار تداوم چینش درست اکران در سال۱۴۰۳

چه کسی پیش‌بینی می‌کرد بر اساس یک چینش درست، با اکرانی روبه‌رو شویم که در آن، یک فیلم جنگی، یک درام ورزشی زندگی‌نامه‌ای، یک کمدی اکشن، یک فیلم مفرح زندگی‌نامه‌ای، یک فیلم کودک و یک فیلم آیینی مناسب برای مخاطب نوجوان بتوانند هر کدام به نحوی بخشی از مخاطبان سینما را به سمت خود بکشانند؟

به گزارش خبرنگار سینما صبا، از همان روزی که هفت فیلم اکران نوروز ۱۴۰۳ معرفی شد، می‌شد آغاز بهتری را برای سال جدید سینماها پیش‌بینی کرد. تا همین جای کار هم که در آستانه دهمین روز سال جدید هستیم، اتفاقات بهتری در گیشه فیلم‌ها رخ داده است.

 

[قیمت بلیت؛ تعیین‌کننده صرف نیست]

سال پیش فیلم فسیل که با رکورد بالای ۲۰۰ میلیارد تومان به اکران خود پایان داد، تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۲، با ۴۵۵ هزار بلیت، ۲۲ میلیارد تومان فروخته بود در حالی که تمساح خونی، در همین مدت، ۶۰ میلیارد تومان فروخته. این که برخی‌ها لجوجانه همه این موفقیت و جابه‌جایی رکورد را به قیمت بلیت مرتبط بدانند، منطقی نیست و نمی‌شود آن را یک تحلیل منطبق بر واقعیت در نظر گرفت. سال پیش فیلمی چون بچه‌های توفان هم در اکران نوروز داشتیم که کل فروش‌اش دو رقمی ماند اما در مقام مقایسه در همین ده روز، به جز تمساح ۶۰ میلیاردی، ۵ فیلم از ۶ فیلم دیگر جدول، بالای یک میلیارد فروخته‌اند و توان جذب مخاطب فیلم‌های بی‌بدن، آپاراتچی، پرویزخان، نوروز و ایلیا جست‌وجوی قهرمان، از دو فیلم غریب و عروس خیابان فرشته در اکران نوروز سال پیش بسیار بیشتر بوده است.


[تنوع ژانر در اکران اتفاق بدی است؟]
چه کسی پیش‌بینی می‌کرد با فصل اکرانی روبه‌رو شویم که در آن، یک فیلم جنگی، یک درام ورزشی زندگی‌نامه‌ای، یک کمدی اکشن، یک فیلم مفرح زندگی‌نامه‌ای، یک فیلم کودک و یک فیلم آیینی مناسب برای مخاطب نوجوان بتوانند هر کدام به نحوی بخشی از مخاطبان سینما را به سمت خود بکشانند؟ چینش اولین فصل اکران ۱۴۰۳ ثابت کرد تنوع ژانر در اکران، اتفاق بدی هم نیست و حداقلش می‌تواند ذائقه‌سازی کند و به مخاطبی که عادت کرده که در سالن سینما با فیلم کمدی یا فیلم تلخ اجتماعی روبه‌رو شود، بگوید سینما گسترده‌تر از اینهاست و جذاب‌تر…


[عبور از کمدی]
در سانس صبح یکی از سالن‌های مرکز شهر، هنگام مراجعه چندین زوج و خانواده به گیشه سینما، می‌شد فهمید آنها حتی فیلم خود را انتخاب هم نکرده‌اند. از متصدی گیشه می‌پرسیدند طنز چی دارید؟ دست آخر در آن زمان نتوانستند به دیدن تمساح خونی بنشینند اما در کنار سایر تماشاگران فیلم پرویز خان، نشستند و تا پایان از این فیلم لذت بردند!


[فیلم اجتماعی و مخاطبان خاموش‌اش]
سال پیش مخاطبان علاقه‌مند به فیلم‌های اجتماعی، در اکران نوروز با گزینه‌ای جز ملاقات خصوصی [که به دلیل ظرفیت بالای جذب مخاطب، از اکران ۱۴۰۱ به جا مانده بود] روبه‌رو نبودند، اما امسال، بی‌بدن در فهرست فیلم‌های نوروزی بود و در ایام نوروز در جذب مخاطبان خود موفق ظاهر شده است.


[فیلم کودک و نوجوان و مخاطبان خاص‌اش]

هم ایلیا در جست‌وجوی قهرمان و هم نوروز، والبته پرویزخان پیشنهادهای خوبی برای کودکان و نوجوانانی است که در جست‌وجوی فیلم مطلوب هستند. تجربه سال‌های اخیر ثابت کرده فیلم‌های مناسب کودک و نوجوان [به‌خصوص انیمیشن‌ها]، در هر فصلی توانسته‌اند مخاطبان خود را به سالن‌ها بکشانند و نوروز امسال هم این اتفاق رخ داده است.


[هنروتجربه‌ای‌ها؛ کاش سانس بیشتری داشتند]
موفقیت اکران عروسک در سینمای هنروتجربه، این افسوس را به جا گذاشت که کاش این فیلم در گروه‌های سینمایی اکران می‌شد. گاهی مستندهای این گروه [مثل ایستاتیس که همچنان اکران موفقی دارد] پتاسنیل بالایی برای جذب مخاطبان خاص خود دارند. واقعیت این است که اکران طولی برای هنروتجربه‌ای‌ها تعریف غلطی ندارد اما بعضی‌ از آثار هنروتجربه‌ای این ظرفیت را دارند که به ویژه در پردیس‌های سینمایی یک سالن یا سانس‌های ویژه داشته باشند تا مخاطبان غیرخاص! هم جذب دیدن این آثار شوند.

[و معادله اکران عیدفطر]

پیش از اعلام اسامی فیلم‌های اکران نوروز، «صبحانه با زرافه‌ها» ساخته سروش صحت و «هفتاد سی»، ساخته بهرام افشاری هم از گزینه‌ها بودند. فیلم‌های بسیاری هم از فجر ۳۹،۴۰ و ۴۱ پشت خط مانده‌اند. بر اساس قاعده اکران امسال، در سال ۱۴۰۳ فیلم‌ها با آیین‌نامه جدید اکران روی پرده می‌روند که به نوعی بازگشت به شیوه قدیم و مبتنی بر فرمول تعداد هفته و کف فروش است. اگر این هفت فیلم در جذب مخاطب موفق باشند، اکران آنها پس از عید فطر هم ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر فیلمی طی مدت زمان مشخص‌شده حد نصاب لازم در جذب مخاطب را نداشته باشد مطابق با آیین‌نامه تصمیم‌گیری خواهد شد. در این صورت تا سقف ۴ فیلم جدید همزمان با عید سعید فطر به روی پرده خواهند رفت؛ بنابراین فیلم‌ها باید از تمام ظرفیت خود در بازه زمانی تعیین‌شده برای اکران استفاده کنند تا بیشترین جذب مخاطب را داشته باشند. امید می‌رود شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی با بررسی همه جوانب، نسبت به معرفی فیلم‌های فصل بعدی اکران اقدام کنند تا نه به شکل سال پیش و سال‌های قبل‌تر با ماجراهای ادامه‌دار فیلم‌سوزی مواجه شویم و نه ظرفیت جذب مخاطب چند فیلم نسبتا موفق روی پرده به ناگاه نصف شود و در اختیار فیلم‌های جدید قرار گیرد ضمن آن که با توجه به فاصله کم پایان تعطیلات نوروزی تا عیدفطر، آیا اساسا به تعویض فیلم‌های روی پرده به این سرعت نیاز است؟

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است