سینمای مستند سالن مجزا می‌خواهد/ نبود تبلیغات مناسب | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱
محمدرضا تقی‌زاده در گفت‌وگو با صبا:

سینمای مستند سالن مجزا می‌خواهد/ نبود تبلیغات مناسب

یک روزنامه‌نگار درباره مخاطبان سینمای مستند گفت: این سینما مخاطبان خاص خود را دارد اما به دلیل نبود تبلیغات مناسب، دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، این روزها و در ایام نوروز شاهد اکران فیلم‌های مستند در پلتفرم‌ها هستیم اما هنوز جای آن‌ها روی پرده سینما خالی‌ست، محمد تقی‌زاده روزنامه‌نگار و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا در این باره گفت: سینمای مستند از ۲ جنبه دچار ضربه شده است؛ اول بحث سخت افرادی و نبود سالن‌هایی است که به طور خاص اینگونه آثار را نمایش دهد، البته سینماهای هنروتجربه وجود دارند اما ایراداتی دارند.

او ادامه داد: دومین نکته نیز بحث تبلیغات سینمای مستند است؛ هیچ تبلیغی درباره این سینما صورت نمی‌گیرد درصورتی که ظرفیت شناخته شدن را دارند و اگر این اتفاق رخ دهد مخاطب خود را پیدا خواهد کرد، قطعا مخاطب فیلم‌هایی مثل «هتل» و «فسیل» به دیدن مستند نمی‌نشینند اما می‌توان روی مخاطبان فیلم‌های اجتماعی مثل «سه کام حبس» حساب کرد.

این منتقد درباره اکران مستند در سینماهای هنروتجربه اظهار کرد: هنروتجربه در سه سینمای شهر تهران به اکران فیلم‌های مستند می‌پردازد؛ موزه سینما، چارسو و کوروش که سانس‌های محدود و خاصی هم دارند. مثلا موزه سینما که در شمال شرق تهران قرار دارد، سه سالن دارد که معمولا ساعت چهار و ۶ بعد از ظهر به اکران آثار می‌پردازند و این ساعت‌ها برای بسیاری از افراد جامعه مناسب نیست، آخر هفته‌ها هم سختی‌های خاص خودش را دارد.

محمد تقی‌زاده درباره میزان مخاطبان فیلم مستند خاطرنشان کرد: می‌توان به جشنواره «سینماحقیقت» و سالن‌های پر از مخاطب آن اشاره کرد. پس اگر تبلیغات مناسبی درباره اکران و پخش فیلم‌های مستند صورت گیرد، مخاطبان خاص آن نیز حتما استقبال می‌کنند. مستندهای خوبی ساخته می‌شوند و بدون اینکه دیده شوند، به آرشیو می‌روند یعنی هیچ اطلاع‌رسانی قوی‌ای در این باره وجود ندارد و مسیر سیاست‌گذاری مداومی را در این باره شاهد نیستیم.

او تاکید کرد: در سینمای داستانی فروش فیلم‌های کمدی همچون رویه‌ای معمول شده است و هر کدام که در پس دیگری می‌آید، مخاطب را به سینما می‌کشاند یعنی مردم می‌دانند که در سینما حتما یک فیلم کمدی در حال اکران است و می‌توانند آن را ببینند درصورتی که این اتفاق را درباره سینمای مستند شاهد نیستیم.

این رورنامه‌نگار در پایان درباره اکران مستند در پلتفرم‌ها تصریح کرد: تنها پلتفرمی که به صورت خاص، فیلم‌های مستند اکران می‌کند، سایت هاشور است که تنها مستندبینان حرفه‌ای و علاقه‌مندان، آن را دنبال می‌کنند و چندان عمومیت پیدا نکرده است. می‌توان با رایرنی از ظرفیت پلتفرم‌های دیگر که برای مردم عمومیت دارند هم برای نمایش آثار مستند استفاده کرد تا بازخورد مالی و فرهنگی را شاهد باشیم. البته درحال حاضر تعدادی مستند در آن پلتفرم‌ها اکران می‌شوند اما تنها برای این است که جای‌شان خالی نباشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است