به گزارش صبا، فیلمنیوز نوشت: اولین قسمت سریال «اُکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی در دومین روز از فروردین ۱۴۰۳ منتشر شد؛ سریالی که در حالوهوای اوایل دهه هفتاد پیش میرود و موقعیتهای کمدی آن در ارتباط با سه شخصیت اصلی با بازی غلامرضا نیکخواه، ایمان صفا و هادی کاظمی است. اطیابی با محدودیتهای دهه هفتاد شوخی کرده و مبنای سریالش را روی اختلافهای میان اعضای یک خانواده گذاشته است. سریالی که در گام اول بالاتر از حد انتظار ظاهر شد. مسعود اطیابی پس از فیلمهای پرفروش «دینامیت»، «بخارست»، «انفرادی» و «هتل» و سریالهای «جادوگر» و «نیسان آبی ۲» حالا سراغ ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی رفته است؛ سریالی که ارتباط چندانی با فضای آثار قبلی ندارد.«اکازیون» با تمرکز روی فضای نوستالژیک دهه هفتاد بنا شده و جنس شوخیها متناسب با محدودیتها و سبک زندگی این دهه است. اطیابی این بار موقعیتهای کمدی سریالش را در ارتباط با سه شخصیت اصلی بنا کرده که با وجود زندگی در یک خانواده، شباهتی باهم ندارند و تفاوت سبک زندگی آنها و اختلافهایی که دارند، شرایط خندهداری را رقم میزند. تمرکز سریال روی سه بازیگر اصلی آن غلامرضا نیکخواه، هادی کاظمی و ایمان صفا است. اگر بهرام افشاری را به بازیگران اصلی این سریال اضافه کنیم به کست فیلم سینمایی «فسیل» میرسیم. درواقع نیکخواه که او هم در آن فیلم حاضر بود، در این سریال جای افشاری را در سه ضلع کمدی فسیل گرفته است. جنس بازی نیکخواه تفاوت چندانی با کمدیهای قبلی ندارد اما ایمان صفا و هادی کاظمی تا حدی سعی کردهاند متفاوت ظاهر شوند. فضای سریال بیشتر مردانه است و سمانه پاکدل با وجود اینکه به نسبت پررنگ به نظر میرسد هنوز نقش مستقل چندانی در این اثر ندارد. در قسمت اول فضای جالبی بین این سه بازیگر شکل گرفته و باید دید در ادامه به چه سمتوسویی میرود.
٭٭٭ خبرآنلاین در گفتوگو با رضا درستکار منتقد سینما به نقل از او نوشت: یک زمانی کار کردن در سینما فیلم ساختن، مدیر سینما بودن، مدیر نظام سینمایی بودن یک ارزش حساب می شد همه هم تلاش و تقلا میکردند که بهترین خودشان را عرضه کنند اما امروز با توجه به شرایطی که در سینمای ما حاکم شده با توجه به جشنوارههایی که تا این انداره دست کاری میشوند و مردم هم که علاقهای ندارند این سینما را دنبال کنند، اساسا سینما یک عنصر از مد افتاده است و یک بخشیش جهانی است و یک بخشیش هم داخلی است که بخش مهم تری است ضمن این که فیلمها شیفت کردهاند به سریال و سریالها هم شیفت کردهاند به شبکههای اینترنتی و پلتفرمها و… در همه جوامع دنیا سینما از تک و تای قبلیش افتاده به نظرم در ایران هم که بیشتر شده است.
٭٭٭ مهر نوشت: ژانگ ییمو، کارگردان کهنه کار چینی، در دوره بعدی جشنواره فیلم خاور دور در اودینه ایتالیا ۲۰۲۴ جایزه یک عمر دستاورد را دریافت خواهد کرد.
٭٭٭ هنرآنلاین نوشت: در سریال «زیرخاکی» که در بین رقبای خود یعنی «هفت سر اژدها» که از شبکه سه و «رستگاری» که از شبکه دو سیما پخش میشود پر بینندهتر بود، سکانسی وجود دارد که در آن فریبرز که حتی توانایی هجی کردن نام اسرائیل را ندارد میگوید «کشور…» و همان سکانس کافی بود تا مخالفان زیر خاکی این سریال را تخریب کنند. جلیل سامان کارگردان و تهیهکننده این سریال دراینباره بیان کرد: از شخصیت ساده و بی سوادی مثل فریبرز نباید توقع داشت فلسطین اشغالی بگوید. وی ادامه داد: قطعاً کسی که اسرائیل را کشور میخواند ابلهی مانند فریبرز باغ بیشه است! نویسنده این سریال تصریح کرد: در فیلمنامه شخصیتهای متعددی وجود دارند و معمولا یک یا چند شخصیت الگو داریم، شخصیت الگو شخصیتی است که معیار سنجش شخصیتهای دیگر است و معمولا بخشی از افکار نویسنده در قالب رفتار و گفتار آن نوشته میشود. وی خاطرنشان کرد: شخصیتهایی مثل مروت پور و تا حدودی کشور خانم در «زیرخاکی» شخصیتهای الگو هستند؛ شخصیتی مثل فریبرز گرچه شخصیت اصلی است اما حامل افکار و اعتقادات سازندگان آن نیست و بهتر است بیننده برای قضاوت درباره اعتقادات سازندگان سریال با شخصیت ابلهی مثل فریبرز همراه نشوند.
٭٭٭ فیلمنیوز نوشت: «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم، یکی از متفاوتترین سریالهای این روزهای شبکه نمایش خانگی است. در کنار ماجرای جذابی که روایت میکند، با ورود به لایههای زیرین شخصیت آرمان و واکاوی گذشته تلخی که از سر گذرانده، دلیل بسیاری از مشکلات او را در روابط عاطفی و اجتماعی، شغل و همچنین جایگاهش به عنوان یک منتقد و کارگردان سینما بیان میکند. آنچه بیش از همه باعث باورپذیری شخصیت آرمان شده، بازی درخشان پیمان معادی در این نقش است. معادی به عنوان فیلمنامهنویس سریال، با تکتک احساسات و ترسها و مشکلات این شخصیت آشناست و توانسته است مواجهه او را با چالشهای اساسی زندگیاش در موقعیتهای مختلف بسیار ملموس به تصویر بکشد.
٭٭٭ مهر نوشت: کریستوفر نولان، اما توماس و تد ساراندوس در فهرست دریافت لقبهای افتخاری بریتانیا جای گرفتند. کریستوفر نولان و همسرش اما توماس که تهیه کننده است، تازه پیروزی خود در اسکار برای «اوپنهایمر» را پشت سر گذاشتهاند که به دلیل خدماتشان به صنعت سینما با دریافت نشان شوالیه و دِیم از سوی پادشاه بریتانیا تجلیل میشوند. تد ساراندوس، یکی از مدیران اجرایی نتفلیکس نیز به دلیل خدماتش به صنایع خلاق، به عنوان فرمانده نشان امپراتوری بریتانیا (CBE) تجلیل خواهد شد. این افتخار یکی از بالاترین افتخاراتی است که میتوان از بریتانیا دریافت کرد.
There are no comments yet