به گزارش صبا، عزیزالله محمدی (امتدادجو) منتقد در یادداشتی به اهمیت نقش رادیو در خاطرهانگیز شدن ماه رمضان اشاره کرد و وجه تمایز رمضان امسال نسبت به سال گذشته را در رادیو مرور کرد.
در این یادداشت آمده است: «ورود به ماه مبارک رمضان و توفیقات حاصل از آن، جزء خاطره سازترین ایام عمر هر فرد مسلمانی است که اگر عمری را نیز سپری کرده باشد؛ مرور آن، به ویژه در زمانهای سحر و افطار میتواند ازشیرین ترین و به یاد ماندنیترین لحظاتی شود که همواره فراموش نشدنی و ماندگار خواهد بود.
یکی از تاثیر گذارترین و شاید از جمله مهمترین اسبابی که موجبات خلق خاطرات ماه رمضانی را برای همه ما فراهم کرده ابزار رسانهای «رادیو» است که زمانی، پیش از ظهور و بروز شبکههای اجتماعی و یا تکثر شبکههای تلویزیونی، همدم لحظههای افطار و سحر همه خانهها بود و عموما با اعلامهای متوالی این وسیله بود که به استقبال اذان صبح یا مغرب میرفتیم.
رادیو از جمله همنشینهای ثابت کنار سفرهها بود که کمکم با گسترش رسانههای جمعی حضورش کم رنگ شد و با دست و دل بازی بزرگوارانه، جایگاه ویژهای را که دارا بود با دیگر رسانهها تقسیم کرد؛ اما! جالب توجه آن است که به هیچ عنوان خاطرات خلق شده با رادیو را کسی نمیتواند فراموش کند و همواره به ایام «ماه مبارک رمضان» که میرسیم علاوه بر داخل خودروها و یا کارگاهها و محیطهای کار، هنوز هم عدهای هستند که در کنار سفره افطار و سحر تمایل به دریافت حسهای خاطره انگیز قدیمی از رادیو دارند و آن را از خود دور نمیکنند تا لحظههای شیرین دوران پیش از تلویزیون و شبکههای اجتماعی تداعی شود.
نیایشها و مناجاتهای سحر و صداهای ماندگاری و سخنرانیهای اخلاقی که حالات روحی و معنوی هر شنوندهای را تقویت میکرد و از پی هر سال، انتظار برای رمضان سال دیگر را بوجود میآورد؛ همه از وجود رادیو بود که توانسته بود سبک خاصی از انتقال معارف و مفاهیم معنوی و دینی را بوجود آورد و آنها را نشر بدهد.
تعلق عموم به رادیو، به ویژه در ماه مبارک رمضان در طول سالهای متوالی و حتی در نقطه زمانی اکنون که گسترش رسانههای جمعی و حتی تعاملی را داریم؛ موضوعی است که مورد توجه سیاستگذاران رادیو و به ویژه گروه معارف است و تلاش کردند رمضان امسال را گرچه انطباق زمانی با ایام عید نوروز دارد؛ اما متفاوت و غنی و پر محتوا به پیش ببرند.
مطابق اعلام مسعود کاویانی مدیر رادیو معارف: برای رمضان امسال چهار هزار و ۷۹۴ برنامه در قالب ۲۴۹ عنوان در مدت زمان سه هزار و ۲۸۸ ساعت به صورت تولیدی و زنده در شبکههای مختلف به اجرا در آمده است که تقریبا همه شبکههای مختلف رادیویی از آن سهم ویژه خود را به تناسب موضوعات تخصصی دارا هستند.
توجه به ذائقه مخاطب و نیاز واقعی شنوندهها در لحظههای متفاوت از جمله سحر و افطار و پخش برنامههای اخلاقی و معرفتی و گفتوگو محور و سخنرانی و مناجاتخوانی و حتی اجرای نمایش از برنامههای هستند که سایه دلنشین ماه مبارک رمضان را به طور کامل بر رادیو انداخته است.
تقسیم بندی برنامهها متناسب با گروههای سنی و یا حتی اقوام و اقشار نیز از نکات جالب توجهی است که برنامههای امسال رادیو را متفاوت کرده و توجه به آیینهای ماه مبارک رمضان و شبهای قدر در شهرهای مختلف در قالب اجرای نمایش از جذابیتها و نوآوریهای دیگری است که در رادیو نمایش میتوان آن را دید و رویکرد مدیران رادیو را بدین وسیله در معرض سنجش قرار داد.
توجه به موضوعات اجتماعی و مواسات و همدلی و همینطور اجرای پخش زنده از هیات و مساجد و امام زادهها در کنار پخشهای زندهای که از حرم ابا عبدالله (ع) صورت میگیرد از وجه تمایز امسال رادیو نسبت به سالهای ماقبل است که توانسته شنوندگان خود را کماکان با همان حس تعلق به رادیو در ایام خاص حفظ و آنها را به حظ و بهره برساند.
استفاده از گویندگان پیشکسوت و همین طور چهره که با طنین صدای خود آرامش بخش لحظههای معنوی روزهداران هستند و اهتمام به نشاط و پویایی حاصل از ورزش و یا موسیقی مختص ماه رمضان، از دیگر رویکردها و توجه به نیاز مخاطبان رادیو است که در شبکههای مختلف بر آنها برنامه ریزی و تولیدات در خور شانی برای آن صورت گرفته است تا مخاطب یک رمضان خاطره انگیز و شیرین دیگری را سپری کند.»
One comment