چرا عده‌ای مدام با کلید‌واژه «شکست» جمله می‌سازند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۴
سازمان سینمایی تسلیم نشود

چرا عده‌ای مدام با کلید‌واژه «شکست» جمله می‌سازند؟

با پایان سلطه خالتورسازها بر اکران سینماها بیش از هر چیز، انتظار می‌رود سازمان سینمایی چینش اکران را دچار خلل و بازگشت به عقب نکند...

به گزارش خبرنگار سینما صبا، عده‌ای منتقد شرایط اکران نوروزی و چینش فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳ هستند و معتقدند که سینمای ایران «شکست» خورده است و زمزمه‌هایی نیز از اضافه شدن فیلم‌هایی به مناسبت «عید فطر» به گوش می‌خورد!

با توجه به موفقیت فیلم‌ها در ده روز سال جدید  اکران عیدفطر لازم است؟

این به چه معناست؟ در فاصله‌ی ۱۳ روز؛ باید چند فیلم کنار بروند و فیلم‌های دیگری جایگزین شوند؛ با این دستاویز که مثلا سینما رونق پیدا کند. آیا این منتقدان با خود نمی‌اندیشند که این کار سبب فیلم‌سوزی آن آثاری‌ست که در فاصله اکران ۱۳ تا ۲۰ روز از سینما پایین کشیده می‌شوند؟

سال گذشته همین منتقدان می‌گفتند که چرا در اکران عید نوروز فقط فیلم‌های کمدی و برخی فیلم‌های خالتور کمدی را اکران کرده‌اید و فقط یک فیلم «غریب» که کمدی نیست را در چینش خود قرار دادید؟ با این کار سینمای اجتماعی را نابود کردید و…

حال امسال که در چینش اکران فیلم‌های نوروزی، از کمدی تا فیلم‌های خانوادگی اجتماعی و فیلم اجتماعی ملتهب و حتی فیلم کودک و نوجوان همراه با یک انیمیشن راهی پرده‌های سینما شده است؛ این انتقاد را وارد می‌کنند؛ که باز هم سینما را نابود کردید و فروش فیلم‌ها ناامید کننده‌است!

پر واضح است که در هر دوره‌ی مدیریتی کارهای مثبت و منفی انجام می‌پذیرد.

سوالی مطرح است که منتقدان این امر خوب است؛ به آن فکر و تامل کنند. اگر شما جای مدیریت بودید چه فیلم‌هایی را اکران می‌کردید؟

سال گذشته منتقدان می‌گفتند فیلم‌هایی هم‌چون: «نگهبان شب» و «جنگل پرتقال» که فیلم‌های خوب غیر کمدی بودند؛ در چرخه اکران سوختند و باید زمان بهتری اکران می‌شدند!

حال که در میان فیلم‌های نوروزی امسال؛ و با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز، ژانرهای متفاوتی در چرخه اکران است؛ چرا به فروش حتی کم فیلم‌هایی با ژانر غیرکمدی توجهی ندارند؟

فیلم سینمایی «پرویز خان» که فیلمی ورزشی است؛ توانسته تا به الان نزدیک ۳ میلیارد بفروشد.

فیلم سینمایی «آپاراتچی» که فیلم‌نامه‌ای اقتباسی دارد و یک داستان شیرین و به در اصطلاح جدید جز فیلم‌های «حال خوب کن» است؛ مماس با فیلم «پرویز خان» فروشش ادامه دارد.

فیلم سینمایی «بی‌بدن» ۱۰ میلیارد را رد کرده است؛ فیلم سینمایی «نوروز» که در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است و فیلمی‌ست بر مبنای رسم‌های کهن ایرانی به فروش ۲ میلیارد نزدیک شده و «ایلیا جستجوی قهرمان» مماس با «نوروز» دیده شده و به فروش رفته است.

فیلم «آسمان غرب» که از همه‌ی فیلم‌های نوروزی دیرتر اکران شده است؛ ۱ میلیارد تومان را رد کرده است و در انتها فیلم سینمایی «تمساح خونی» به عنوان فیلمی که در ژانر کمدی ساخته شده است؛ به فروش ۶۵ میلیارد تومانی نزدیک شده است.

شما چه انتظاری از سینما دارید؟ بله وضعیت سینما مناسب نیست. فروش فیلم‌ها به هزینه‌ی تولید فیلم‌ها شاید نرسد؛ اما این انتظار را دارید که محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، غول چراغ جادو باشد و بتواند یک شبه سینمای ایران را بهبود ببخشد؟

مگر نباید یک سیاست فنی؛ به مرور در چرخه مدیریتی و میان مردم جا بیفتد تا در آینده به بهبودی رسید؟

حال عده‌ای مدام می‌گویند: «شکست»؛ سینمای «ورشکسته»!

مدام در حال تزریق ناامیدی و پمپاژ انرژی منفی هستند؛ و البته که خودشان هیچ راه حلی؛ تاکید باید کرد؛ «هیچ» راه حلی ندارند و پشت لپ‌تاپ و گوشی‌های خود مدام در حال تحلیل‌های احساسی و بی‌منطق هستند.

عده‌ای نیز خراعی و این سازمان سینمایی را دوست ندارند؛ و به همین بهانه مدام انتقادهایی با زبان شیرین و دل تلخ بیان می‌کنند! چون این افراد اگر رونق و موفقیتی هم ببینند؛ زبانشان را به طوری دیگر شیرین می‌کنند؛ و چون ذات تلخی دارند؛ به موفقیت‌ها نیز می‌تازند.

آقای خراعی می‌گوید به فکر اقتصاد سینماگران و سینماداران هستیم؛ می‌گویند سینمای اجتماعی را نابود کردی!

آقای خزاعی در کنار اقتصاد سینما و نمایش فیلم‌های تجاری و یا حتی خالتور؛ به فیلم‌های اجتماعی و دیگر ژانرها بها می‌دهد؛ مجدد ناله‌ی «شکست» سر می‌دهند.

آیا خودتان تکلیفتان با خود روشن است؟

بعد از تمام شدن ماه رمضان و بعد از تعطیلی سینماها پس از شب‌های احیا فرصتی دوباره مهیا می‌شود تا این فیلم‌ها بیشتر دیده شوند و به فروش بیشتری برسند. اما همه معیار را فروش نگذارید! ژانرهای متفاوت روی پرده‌های سینماست و فقط فیلم تجاری روی پرده نیست!

حال در این جا اکران «عید فطر» چه معنی می‌دهد وقتی هنوز فرصت برای دیده شدن فیلم‌های نوروزی است؟ وقتی فاصله عید نوروز تا عید فطر فقط ۲۰ روز است!

اگر ۴ فیلم را کنار بگذارند؛ دوباره موجی از انتقادها می‌آید که ۴ فیلم اکران نوروزی سوخت!

وقتی هرکسی به خود اجازه تحلیل می‌دهد و بی‌مهابا می‌نویسد و رسانه‌های خود را مبتلا به خودفروشی می‌کنند که از فلان گروه یا فلان پدرخوانده حمایت کنند؛ و شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی را بزنند؛ انتظار چه پیشرفتی دارید؟

آیا در این شرایط پیشرفت و موفقیت ممکن است؟

شرایط جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم؛ همین است و همه چه بخواهیم و چه نخواهیم باید از قوانینی هست پیروی کنیم؛ با وجود چنین قوانینی سازمان سینمایی تلاش خود را می‌کند که سینمای کمدی و تجاری را حفظ کند و قوتی به ژانرهای دیگر در سینمای ایران دهد. دقت کنید: «با شرایط فعلی و قوانین موجود». این قوانین موجود و این شرایط در همه‌ی کارها وجود دارد؛ حتی کسانی که انتقادکنندگان تخریبی هستند!

ادامه دارد…

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۸/۴۰۱/۱۱۷/۰۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۲/۶۸۶/۲۸۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰