مادر شدن؛ یک چالش در اجرای «از مامان بگو»/ برای اجازه با زهرا شوقی تماس گرفتم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۴
گزارش صبا از پشت صحنه ویژه‌برنامه ماه رمضانی شبکه دو؛

مادر شدن؛ یک چالش در اجرای «از مامان بگو»/ برای اجازه با زهرا شوقی تماس گرفتم

محیا اسناوندی مجری ویژه‌برنامه «از مامان بگو» درباره تجربه اجرا در ماه مبارک رمضان و همکاری با این برنامه گفت و اظهار داشت: بازخوردهای خوبی در فضای مجازی گرفتیم و خودم چون تازه مادر شدم و احساسات مادری در من تازه و نو است؛ همه به من می‌گویند اجرایت عمیق‌تر و پخته‌تر شده است و همین جمله حس خوبی به من می‌دهد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، آمدنت را به تمنا نشسته بودیم و حالا رفتنت را به حسرت! چه شور انگیز بود لحظات حلولت و چه اندوه آفرین است هنگامه غروبت. با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان، ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی ماه مهمانی خدا نیز خاتمه پیدا می‌کند و به همین منظور جا دارد به یکی از برنامه‌های ویژه شبکه دو سیما سر بزنیم.

به ساختمان شبکه دو سیما در انتهای خیابان الوند رسیدم و با گذر از یک راهروی تاریک به استودیوی ضبط «از مامان بگو» که از نامش، مقصودش پیداست، رسیدم.

پیش‌تر هم درباره این برنامه‌ می‌دانستم چرا که در ایام مختلف ویژه‌برنامه‌های متفاوت را با محوریت قرار دادن مادران سرزمین و بانوانی که گرچه مادر نیستند اما مهر آن را دارند، روی آنتن می‌برد.

به استودیو که رسیدم محیا اسناوندی مجری «از مامان بگو» را دیدم، با هم گرم گرفتیم و خوش آمد گفت. خاطرم بود که او به سبب تازه مادر شدنش در همین برنامه مهمان بود و حدس می‌زدم که به خوبی می‌تواند از پس چالش‌های اجرا در چنین برنامه‌ای بربیاید. همه عوامل با هم گپ و گفت می‌کردند و با رویی خوش از من استقبال می‌کردند؛ درست می‌گویند که اگر عوامل حرفه‌ای و متحد باشند، حس یکپارچگی و شیفتگی در برنامه ایجاد می‌شود و مخاطب نیز همذات پنداری بیشتری می‌کند.

دقایقی گذشت و اسناوندی برای گریم رفت و من هم روی صندلی نشستم و قبل از شروع ضبط، مبهوت دکور شدم؛ گویی بهشتی که می‌گفتند زیر پای مادران است، در همین نقطه، روی زمین بود! گل‌های صورتی ریز و درشت، درختانی با تنه تنومند، گیاهان و برگ‌هایی که دور تا دور دکور ریشه دوانده بودند؛ به قول اسناوندی: «فضای برنامه واقعا بهشت است و می‌خواهیم این را القا کنیم که انسان‌ها بهشت را با دستان خودشان می‌سازند.» او درست می‌گفت، «از مامان بگو» این بار با بهره‌گیری از آرایش درست دکور، بهترین حس ممکن را در راستای اهدافش القا می‌کرد.

رفته رفته مهمان برنامه بر جایگاهش حاضر شد و اسناوندی نیز روی صحنه آمد؛ با سه دو یک ضبط آغاز شد. مجری چیدمان سوالات و چالش‌ها را به درستی رعایت می‌کرد و با هیجان مادرانه‌اش سخنان مهمان را دنبال می‌کرد و به سراغ پرسش بعدی می‌رفت. وقار از سیرت او می‌بارید و بیانش با طمانینه‌ای خاص همراه بود که عاری و به دور از هرگونه تصنع بود.

ناگفته نماند مهمانان این دوره نیز تغییراتی داشته‌اند و مخاطب در این برنامه صرفا شاهد حضور بانوانی که مادر هستند و یا کارآفرینی کرده‌اند، نیست بلکه این فصل از برنامه خرق عادت کرده‌است و حتی مهمانان مردی را دعوت کرده‌است که برای کودکان کار مادری کرده‌اند. مهمانان «از مامان بگو» این‌بار بیش از پیش افرادی بودند که از جنس مردم‌اند و در روند ادامه مادرانگی نقش داشته‌اند و همین به بازخورد بیشتر این ویژه‌برنامه کمک کرده‌است.

دیگر می‌توان با صراحت گفت که «از مامان بگو» در ویژه‌برنامه عید نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳، همراه با چالش‌های تولید به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن روانه آنتن شد و با دست گذاشتم بر سوژه‌هایی که هرکدام از زاویه‌ای نو و بدون تکرار نقش مادران جامعه را به تصویر می‌کشید، بر رسالت خود فائق شد.

در پایان گفت‌وگویی که سیال پیش رفت، اسناوندی مشغول به ضبط پلاتوهای شخصی خود شد. گمان می‌رود با اجرای او «از مامان بگو» این بار ماندگارتر و پرمخاطب‌تر در فصل‌های جدید روانه آنتن شود.

در ادامه محیا اسناوندی مجری تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره تجربه اجرا در ویژه‌برنامه ماه رمضانی «از مامان بگو» که پیش تر زهرا شوقی مجری آن بوده‌است، گفت: اولا بگویم زهرا شوقی یکی از همکاران محترم من هستند و قبلا تجربه اجرا در «ترانه باران» را بایکدیگر داشته‌ایم؛ حتی در سال ۱۳۹۹ نیز در شبکه شما برنامه سال تحویل را اجرا کردیم که همکاری و تجربه خیلی خوبی بود.

او افزود: زهرا شوقی خیلی حرفه‌ای و اخلاق مدار است و بعد از اینکه من را به «از مامان بگو» دعوت کردند بسیار ذوق داشتم که ایشان مجری برنامه هستند.

این مجری درباره پذیرفتن اجرای این ویژه‌برنامه اذعان کرد: من در شبکه دو برنامه «ماه ترین» را که یک مجله تحصصی بانوان بود، اجرا می کردم و با اینکه زمان دخش آن بعد از ظهر بود خیلی سر و صدا کرد و مخاطبان خوبی جذب کرد. با جرات می‌توانم بگویم خانم هایی که باردار بودند و یا می‌خواستند باردار شوند پروپا قرص برنامه را دنبال می‌کردند و در فضای مجازی خوب می چرخیدیم.

او ادامه داد: تا اینکه از سوی عوامل با من تماس گرفتند و اجرای ویژه برنامه «از مامان بگو» را پیشنهاد دادند و من هم با زهرا شوقی تماس گرفتم تا از او برای اجرا اجازه بگیرم ولی متاسفانه پاسخ نداند و احتمالا سر کار بودند؛ در واقع این حق را برای کسی که قبل تر این برنامه را اجرا کرده‌است، قائل بودم.

اسناوندی ضمن بیان اینکه سمیه کاظم بیگی مدیر گروه خانواده شبکه دو بسیار فعال است، اذعان داشت: او برای همه برنامه‌هایی که دارند مادری می‌کنند و برای برنامه و فکر آن با اساتید گعده می‌گیرد و به ما انتقال می دهد. کاظم‌بیگی خودش صاحب فکر و مولف است و من به شدت از او انگیزه می گیرم.

او افزود: همچنین سیدصادق شهربانویی بسیار فرد آرامی است و به شدت دست ما را باز می گذارد و حبیبه یوسفی نیز که با او سابقه اجرا در برنامه‌های نمایشی را داشتم؛ وجودش در این برنامه برای من دلگرمی بود چرا که او سابقه برنامه های اینچنینی را داشتند ولی من سابقه اجرا در ماه رمضان را نداشتم البته سابقه سردبیری در برنامه «دعوت» ماه رمضان داشتم.

اسناوندی ضمن اشاره به اینکه همه عوامل «از مامان بگو» مهربان و دلسوز هستند، درباره اجرا گفت: سعی می‌کنیم ذهن مهمان را با گفت‌وگو پیش از فیلمبرداری خالی نکنیم و بخش اعظمی از گفت گو را در حین ظبط پیش می بریم و اصلا کات نمی دهیم مگر برای یک مشکل فنی و زنده نمایی می کنیم.

او درباره بازخوردها از این ویژه‌برنامه بیان کرد: بازخوردهای خوبی در فضای مجازی گرفتیم و خودم چون تازه مادر شدم و احساسات مادری در من تازه و نو است؛ همه به من می گویند اجرایت عمیق تر و پخته تر شده است و همین جمله حس خوبی به من می دهد.

اسناوندی درباره دغدغه این فصل از برنامه گفت: تلاش می‌کنیم افرادی را که قصه خوب دارند و راوی‌های خوبی هستند، دعوت کنیم و از گفت‌وگو با آن‌ها یک خروجی خوب بگیریم. به هر حال مادر امت ساز است و نسل بعد خودش را تربیت می کند و واسطه پرورش نسل های بعدی است!

او افزود: حتما نباید زایش کرده باشی تا مادر شوی بلکه می‌توانی برای مادر، پدر، برادرت خواهرانت و یک کشور مادر باشی و می توانی انقدر ارق به مادرت داشته باشی که نه فقط از صورت بلکه از سیرت شبیه مادرت باشی؛ چرا که میراث مادران نسل‌های پیش حیف است که از دست رود و باید میراث آن‌ها را حفظ کرد.

اسناوندی درباره دکور «از مامان بگو» گفت: دکور این دوره شبیه به بهشت است و درست است که می‌گویند بهشت زیر پای مادران است اما برای ما این اولویت داشت که بگوییم مهمانان ما بهشت را با دستان خودشان می سازند و دنیا را برای دیگران زیباتر می کنند.

او درباره مهمانانی که از آن‌ها دعوت کرده‌اند، اظهار کرد: مادرهایی به برنامه می‌آیند که مادری را پررنگ‌تر به‌ یاد بیاورند و آن حس را بالفعل می‌کنند. از همه ابعاد به بازتعریف مادری می پردازیم و سعی می‌کنیم از بهزیستی که از ما حمایت می‌کند، حمایت کنیم. افرادی مثل ژیلا صادقی و اشکان درویشی، رویا افشار و … به برنامه آمدند ولی دغدغه دعوت از چهره‌ها را نداریم بلکه می‌خواهیم مادر بودن را از دل هرکس بیرون بکشیم.

اسناوندی در پایان خاطرنشان کرد: با شبکه دو حالم خوب است و امیدوارم این ادامه‌دار و مستمر شود چرا که همه چیز در جای درست خوپ قرار دارد و حامد بامروت‌نژاد فراتر از یک مدیر شبکه است. جا دارد از همسرم، مجتبی کشاورز هم که تجربه برنامه‌سازی در ماه رمضان را دارد یاد کنم چرا که از لحاظ محتوایی و شکل جدید اجرایی، خیلی هوای من را دارد.

پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000