به گزارش صبا، سریال «رستگاری» تازهترین کار مسعود دهنمکیست. دهنمکی با همکاری سیما فیلم در ماه مبارک رمضان برای شبکه دوم سیما سریالی خلق کرده که محوریت آن زندگی پس از مرگ است. موضوعی که همیشه برای خانوادههای ایرانی موضوع جذابی بوده و هست. ساخت این نوع فیلم و سریال در ایران سابقه درازی دارد.
اولین فیلمی که در ایران با این ژانر ساخته شد «شبنشینی در جهنم» بود که موشق سروری کارگردانی کرد. این موضوع در آن دوره -دهه ۳۰ شمسی- حتی برای جامعه جهانی نیز جذاب بود و فیلم به جشنواره جهانی کن فرانسه راه پیدا کرد. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی توبه نصوح در این ژانر ساخته شد که این فیلم نیز بارها از صدا و سیما بازپخش شد.
تا یکی دو دهه سینمای درام و اجتماعی مجالی به معنویت و عرفان نمیداد اما از دهه هشتاد این ژانر دوباره رونق گرفت و سریالهای زیادی ساخته شد که اغلب در ماه مبارک رمضان پخش میشدند. اما یک دوره سریالهای طنز جایگزین این ژانر مذهبی عرفانی شد. حالا تلویزیون مجدد تصمیم گرفته که سریالی با این موضوع بسازد و قرعه به نام دهنمکی افتاده. کارگردانی که با آثار پیشین خود ثابت کرده اعتقاد محکمی به این نوع مسائل دینی اعتقادی دارد.
تفاوت این سریال با آثار مشابه خود این مسأله است که در اینجا امضاء شخصی کارگردان پای اثر مشهود است. بگذارید با یک مثال پیش برویم. رستگاری مثل کارهای قبلی دهنمکی اثری پربازیگر است و چند داستان فرعی را شامل میشود. یعنی در کنار مساله معاد به مسائلی چون ازدواج، عشق، خانواده و اجتماع نیز پرداخته شده است. با این تفاسیر مخاطب با چند داستان کوتاه طرف است که در یک نقطه به هم میرسند. اما داستان اصلی در مورد چیست؟
حافظ رستگاری کارخانهداریست که یک روز خوابی عجیب میبیند. در خواب او مرده و در برزخ بهسر میبرد. برزخی پر از آتش و درد و عذاب. پس از بیداری از خواب قصد دارد که ایرادات و اشتباهات خود را جبران کند ولی یکباره همه چیز را فراموش میکند و هیچ تغییر ی در زندگیاش رخ نمیدهد. انگار که حافظ رستگاری باید قدم به قدم به رستگاری برسد.
این مراحل تعالی و جبران خطا که انسان در زندگی با آن روبروست در روند سریال تشریح میشود و قدم به قدم با شخصیتهای سریال شاهد دگرگونی و اتفاقات عجیبی خواهیم بود. در سریال رستگاری از تکنیکهای بصری و جلوههای ویژه کامپیوتری به وفور استفاده شده. شاید پیاده سازی این جلوههای بصری فوقالعاده از آب درنیامده باشد اما جسارت کارگردان در آزمون و خطا و نمایش بیپرده آن چیزی که مخاطب آن را توقع دارد ستودنی ست. در سریال رستگاری فرشتگان مرگ، عذابهای روحی علیم، بیابان های برزخ و باغ های بهشت همگی تصویر شدهاند. هیچ پرده پوشی و ایهام و استعاره ای وجود ندارد. ما با اثری کاملا رک و راست مواجه هستیم تا با او به صورت بیواسطه همراه شویم. یکی از نکات قابل توجه فیلم موسیقی آن است.
مسعود دهنمکی تجربه قبلی خود را تکرار کرده و از ساز آکاردئون برای فضاسازی استفاده کرده. آکاردئون در فیلمهای اخراجیها و رسوایی سازی بود که فضاهای روحانی و عاشقانه را خلق میکرد. نوای آکاردئون در سریال رستگاری برای نمایش موقعیتهای حساس زندگی بشری به کار برده شده است. در لحظات مرگ، پشیمانی و تنهایی نوای آکاردئون فضاهای خالی فیلم را پر میکند و امضای خاص مولف را با خود به همراه دارد. مسائلی چون ازدواج، حق کارگر، حق برادری، احترام به همسایه، عمل صالح و پرهیز از طمع و دروغ و تهمت مواردی هستند که در هر قسمت از سریال به آنها پرداخته شده است.
یکی از نکات مهم سریال درجهبندی سنی آن است که مختص افراد بالای ۱۳ سال است. سریال رستگاری از ابتدا تا انتهای ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۱ از شبکه دو سیما پخش میشود.
قسمت پایانی سریال تلویزیونی «رستگاری» جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ از شبکه دو سیما، پخش میشود.
There are no comments yet