خراسانی‌زاده: دست هنرمند به‌واسطه سند ملی هنرهای تجسمی بازتر می‌شود/ تلاش برای برگزاری دوسالانه سرامیک هنری ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۱
در گفت‌و‌گو با صبا مطرح شد؛

خراسانی‌زاده: دست هنرمند به‌واسطه سند ملی هنرهای تجسمی بازتر می‌شود/ تلاش برای برگزاری دوسالانه سرامیک هنری ایران

مدیرکل هنرهای تجسمی می‌گوید در سال جدید ماجرای سند ملی هنرهای تجسمی را خواهیم داشت که ما نسخه پیش‌نویس را از سمت مرکز هنرهای تجسمی نهایی کردیم و آن را ارائه کردیم که مراحل اداری و قانونی خودش را در کمیته‌های تحقیق، تخصصی و شورای هنر طی کند و پس از آن جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، محمد خراسانی‌زاده متولد سال ۱۳۶۴ و دانش آموخته دکترای هنر اسلامی از دانشکده هنر دانشگاه شاهد است که پیش از تصدی مسئولیت جدید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بود. با او به بهانه برگزاری شصتمین دو سالانه هنر ونیز گپی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

در ابتدا درباره شصتمین دو سالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ کمی توضیح دهید.

در مهم‌ترین رویداد حوزه هنرهای تجسمی دنیا یعنی شصتمین دو سالانه هنر ونیز که از اردیبهشت تا اوایل آذرماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، انشاالله با آثاری ارزشمند از پنج هنرمند تراز اول تجسمی ایران برای دهمین بار پاوین رسمی جمهوری اسلامی ایران برقرار خواهد شد. در این رویداد، آقایان مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، کاظم چلیپا، عبدالحمید قدیریان و غلامعلی طاهری اساتیدی هستند که در این رویداد مهم حضور دارند که آثاری را در موضوع انسانی کودکان غزه خلق کردند که این آثار توسط جناب آقای امیر عبدالحسینی نمایش گردانی شده و آماده ارائه به مخاطبان است. در کنار ارائه آثار، تصویر آثار برای آیینه کاری ایرانی در یک فضای تاریک به نمایش در خواهد آمد و از ظرفیت‌های سمعی و بصری بهره خواهیم برد همچنین هنر چیدمان را برای عرصه تجسمی خواهیم داشت که این موضوع را به بهترین نحو معرفی کند. این رویداد انشالله با حضور مسئولان، دست‌اندرکاران و هنرمندان ایرانی در تاریخ ۲  اردیبهشت‌ماه در غرفه رسمی ایران افتتاح خواهد شد و امیدوارم که مردم این اتفاق را دنبال کنند و حضور ایران در دوسالانه هنر ونیز یک اتفاق بسیار مهم است و به نظر من برگزاری این رویداد، مشابه حضور ورزشکاران ما در تورنمنت‌های مشهور از جمله المپیک و جام جهانی می‌باشد و امیدوارم که یک مطالبه عمومی وجود داشته باشد که ما بتوانیم به طور ثابت در تمام ادوار شرکت کنیم و هنر ایران را به دنیا معرفی کنیم و واقعیت‌های ظرفیت کشورمان را آنچنان که هست، به دنیا معرفی کنیم.

٭٭٭ پاویون ایران در این برنامه به چه صورت است؟

عمده آثار، نقاشی است اما برمبنای چیدمان، آیینه کاری و واقعیت افزوده ارائه خواهد شد. تمام ۸۷ کشوری که پاوین رسمی دارند، هنرمندانی که به صورت مستقل در این رویداد حضور دارند و همچنین حدود ۳۰۰ هنرمندی که به صورت مسئولین ارشد رویداد در این رویداد حضور دارند، در تمام بازه ۷ ماهه برگزاری آثارشان به نمایش گذاشته خواهد شد. در این بازه زمانی، تمام شهر ونیز تبدیل به جریان هنر تجسمی خواهد شد و از تمام نقاط دنیا، مدیران هنری، مدیران موزه‌ها، هنرمندان سرشناس و افرادی که می‌خواهند جریان هنری دنیا را بشناسند، به بازدید از این رویداد خواهند آمد.

٭٭٭به غیر از این اتفاق، چه برنامه های دیگر در حوزه تجسمی در راه است؟

در سال ۱۴۰۳ ماجرای سند ملی هنرهای تجسمی را خواهیم داشت که ما نسخه پیش‌نویس را از سمت مرکز هنرهای تجسمی نهایی کردیم و آن را ارائه کردیم که مراحل اداری و قانونی خودش را در کمیته‌های تحقیق، تخصصی و شورای هنر طی کند و پس از آن جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. ما بسیار امیدوار هستیم که امسال فرآیند تصویب به پایان برسد و تلاش کردیم جاپایی برای تمامی سرخط‌های مهم عرصه تجسمی رقم بزنیم. البته سند ملی هنرهای تجسمی یا هر سند ملی دیگری که شکل می‌گیرد، رویکرد آن براین است که ساختارهای حاکمیتی به نحوی ساماندهی شود که بهترین ارائه خدمت را آنچنان که نیاز است، به هنرمندان و ذینفعان برساند. گاهی اوقات این سو برداشت ایجاد می‌شود که سندها قرار است مسیر کار هنرمندان را ترسیم کند اما به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد بلکه دست هنرمند به واسطه اسناد بازتر می‌شود تا اینکه پشتیبانی و تنظیم گری بهتری صورت گیرد و ظرفیت بهترین برای آن‌ها ایجاد شود.

برنامه دیگری که در سال ۱۴۰۳ خواهیم داشت، برگزاری رویداد دوسالانه ونیز خواهد بود که ۷ ماه از سال را پوشش خواهد داد و مهم‌تر از شرکت ما در این رویداد، ریل گذاری حضور دائمی ایران در این رویداد است. تأکید مستمر بنده بر این است که ما باید بصورت دائم در این رویداد حضور داشته باشیم حتی در رویداد معماری که یک سال در میان برگزار می‌شود نیز می‌توانیم حضور مستمری داشته باشیم. حتی رویکرد ما براین است که اگر حامی مالی نیز پیدا کنیم، هنرمندان ما در رویداد معماری نیز حضور داشته باشند.

٭٭٭دو سالانه‌های دیگر چطور؟

رویدادهایی است که بطور معمول برگزار می‌شود که کمی از برگزاری دو سالانه‌های تجسمی فاصله گرفتیم و در دوره دولت جدید، به جز دو دوره دو سالانه خوشنویسی و دو سالانه نگارگری، دو سالانه دیگری نداشتیم البته این موضوع مختص به دولت جدید نیست و دو دولت‌های گذشته نیز دوسالانه‌ها فاصله زیادی داشتند اما امسال بنا داریم که با حمایت انجمن هنرمندان سفالگری ایران بتوانیم در یک اتفاق بسیار باشکوه و با حضور ظرفیت‌های بین‌المللی در کنار ظرفیت‌های ایرانی، دوسالانه سرامیک هنری ایران را داشته باشیم. همچنین در پی آن هستیم که در سال جاری حداقل یک دوسالانه دیگر را در کنار سرامیک هنری برگزار کنیم.

٭٭٭از جشنواره فجر چه خبر؟

سال گذشته جشنواره فجر تجسمی به محض اینکه نمایشگاه آن به پایان رسید، حکم بنده به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری در روز ۱۷ اسفندماه اعلام شد و این موضوع نشان دهنده این است که ما از همان روز کار شکل‌گیری تیم سیاستگذاری را آغاز کردیم و رایزنی‌هایی را انجام دادیم. اگرچه که زمان فشرده‌ای را برای برگزاری رویداد ونیز داریم، اما از این موضوع نیز غافل نشدیم و بزودی شاهد شکل‌گیری شورای سیاستگذاری خواهیم بود.

همچنین جشنواره سی و یکم هنرهای تجسمی جوانان ایران را خواهیم داشت که انشالله در تابستان سال جاری برگزار خواهد شد. همچنین در موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه‌هایی تدارک دیده شده از جمله نمایشگاه بین‌المللی و آثاری از هنر ایران را که به نمایش خواهیم گذاشت و امید داریم که عرصه‌هایی که سال‌هاست موزه هنرهای معاصر تهران در آن ورود نکرده، امسال پس از سال‌ها احیا شود و مجددا بتوانیم در زمینه‌های مختلف هنر معاصر ایران کار کنیم.

مینا آتشی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۷/۴۹۱/۳۰۲/۰۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۶۷/۳۷۶/۱۵۴/۲۸۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • ببعی قهرمان
    ۲۳/۸۸۵/۶۵۷/۰۰۰
  • مفت بر
    ۲۱/۵۹۱/۱۲۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۹/۷۴۳/۴۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۳۲۶/۵۰۵/۰۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۶۴/۲۷۵/۰۰۰